۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۲۲
کد خبر: 85406817
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری نشستی درباره آتش‌بس میانمار در پارلمان تایلند

تهران- ایرنا- پارلمان تایلند در حالی نشستی را درباره وضعیت سیاسی میانمار با حضور مخالفان دولت نظامی این کشور برگزار کرده که حکومت نظامی میانمار با برگزاری این نشست مخالفت کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، رنگسیمان رم، نماینده پارلمان تایلند و رئیس کمیته سازماندهی این رویداد ۲ روزه، گفت: اولین گام امروز ما، کنار هم نشاندن ذی‌نفعان مختلف در میانمار برای گفت‌وگو با یکدیگر است. این موضوع، دستیابی به یک راه حل سیاسی صلح آمیز و پایدار را برای آرامش در میانمار هموار خواهد کرد.

سخنرانان این نشست شامل شخصیت های ارشد دولت در سایه وحدت ملی میانمار و سازمان های مسلح قومی هستند اما هیچ نماینده ای از دولت نظامی میانمار در آن شرکت نکرده است.

وزارت امور خارجه میانمار در نامه‌ای که به رویت رویترز رسیده است، نوشت: به شدت با میزبانی این نشست توسط پارلمان تایلند مخالف هستیم و این موضوع بر روابط ۲ جانبه تأثیر منفی می‌گذارد.

این وزارتخانه از دولت تایلند خواسته است که به پارلمان بگوید «هیچ گونه فعالیتی که می تواند مانع از روابط صمیمانه جاری شود» انجام ندهد.

پارنپری باهیدها نوکارا، وزیر امور خارجه تایلند قرار بود در این نشست، یک سخنرانی کلیدی داشته باشد اما در آخرین لحظه این سخنرانی بدون هیچ توضیحی لغو شد.

سخنگوی ارتش میانمار به تماس ها پاسخ نداد و وزارت امور خارجه تایلند نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

میانمار از زمانی که ارتش با کودتایی در سال ۲۰۲۱، قدرت را از یک دولت منتخب گرفت، دچار آشفتگی شده است.

تایلند می‌خواهد با همکاری با ارتش میانمار و سایر گروه‌های ذی‌نفع گفت‌وگو بین اردوگاه‌های متخاصم را با یک ابتکار بشردوستانه تسهیل کند.

دولیاپاک پریچاروش، محقق مطالعات آسیای جنوب شرقی در دانشگاه ثماسات، گفت: نشست «سه سال پس از کودتا» با اولویت‌های دولت تایلند برای تعامل با حکومت نظامی در تضاد است.

به گزارش ایرنا، از زمان آغاز کودتای نظامی در میانمار در اوایل سال ۲۰۲۱، هزاران نفر از غیرنظامیان این کشور به امید شرایط بهتر زندگی به سایر کشورهای آسیایی از جمله مالزی، بنگلادش و اندونزی پناه برده اند.

اگر چه پس از وقوع این کودتا، شماری از سازمان‌ها، نهادهای بین المللی، سران کشورهای مختلف و عمدتا مقام‌های بلندپایه غربی حوادث و درگیری های در حال وقوع در میانمار را محکوم کرده اند اما این مساله کوچکترین تغییری در شرایط زندگی پناهجویان میانماری در کشورهای همجوار از جمله بنگلادش و اندونزی نداشته است و به دلیل فقدان زیرساخت‌های لازم برای نگهداری این حجم عظیم از مهاجران رو به روز شرایط آنها رو به وخامت گذشته است.

دولت نظامی میانمار از شرکت در گفت و گو با گروهی که آنان را «تروریست ها» می خواند، خودداری کرده است.

دست کم ۲ میلیون نفر به دلیل جنگ و آنچه که گروه‌های حقوق بشری آن را «استفاده بیش از حد از زور و جنایات گسترده علیه غیرنظامیان» توسط حکومت نظامی می‌خوانند، آواره شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha