چین خواستار خروج اتباع خود از شمال میانمار شد

تهران-ایرنا- سفارت چین در میانمار امروز (پنجشنبه) از اتباع خود خواست منطقه «لاوکای» در منطقه «کوکانگ» در شمال میانمار را به دلیل خطرات امنیتی فزاینده در اسرع وقت ترک کنند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی خبری اظهار داشت: وضعیت امنیتی کنونی در منطقه خودگردان کوکانگ میانمار جدی و پیچیده است.

وی ادامه داد: امیدواریم که طرف‌های مربوطه میانمار بالاترین سطح خویشتنداری را حفظ کنند، ابتکار عمل برای کاهش تنش را در پیش گیرند و به طور مشترک برای کاهش ناآرامی‌ها در شمال میانمار تلاش کنند.

مائو نینگ همچنین از مقامات محلی این منطقه خواست تا امنیت کارکنان چینی را تضمین کنند.

بر اساس این گزارش، ارتش میانمار با حملات هماهنگ شده «شورشیان» در شمال این کشور در بزرگترین چالش خود در عرصه‌ مبارزه‌ از زمان کودتای ۲۰۲۱ قرار دارد و این تحولات چین را نگران کرده است.

چین میانجی‌گری مذاکرات صلح میان ارتش حاکم میانمار و «گروه‌های شورشی» را در اوایل ماه جاری [میلادی] به عهده گرفت و طرفین بر سر آتش‌بس موقت و ادامه گفت‌وگو توافق کردند.

با این حال، ائتلاف شورشیان بر تعهد خود برای شکست آنچه «دیکتاتوری میانمار» می‌خواند، تاکید کرد و هیچ اشاره‌ای به مذاکرات صلح یا آتش‌بس نکرد.

به گزارش ایرنا، از زمان آغاز کودتای نظامی در میانمار از اوایل سال ۲۰۲۱ هزاران نفر از غیرنظامیان در این کشور به امید یافتن شرایط بهتر برای زندگی به سایر کشورهای آسیایی از جمله مالزی، بنگلادش و اندونزی پناه آورده‌اند.

در حال حاضر، به دنبال وقوع ناآرامی‌ها در میانمار، علاوه بر بنگلادش، سایر کشورهای جنوب آسیا و جنوب شرقی آسیا از جمله هند و تایلند به دلیل افزایش مهاجرت، با موج شدیدی از پناهجویان روبه‌رو شده اند.

از زمانی که اولین و بزرگترین بحران مهاجرت در سال ۲۰۱۷ به وقوع پیوست، کل منطقه آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی با تأثیرات منفی این پدیده انسانی از جمله تهدیدهای امنیتی جدیدی روبه‌رو شده است.

سازمان ملل متحد نیز پیشتر اعلام کرده است شعله‌ورتر شدن آتش جنگ بین ارتش میانمار و یک گروه مسلح مخالف به آواره شدن بیش از ۲۶ هزار نفر در راخین، ایالت غربی این کشور شرق آسیا منجر شده است.

با بدترشدن وضعیت میانمار و هجوم پناهندگان روهینگیا از بنگلادش به اندونزی، ‌شهروندان و مقامات محلی این کشور نمی‌خواهند این پناهجویان را بپذیرند و در این باره تظاهرات کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha