۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۰۴
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85407268
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمایشگاه بهاره به نام شیروان به کام سایر استان‌ها

۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۰۴
کد خبر: 85407268
نمایشگاه بهاره به نام شیروان به کام سایر استان‌ها

بجنورد-ایرنا- نمایشگاه بهاره و ضیافت شیروان به طور مشترک با هدف تامین کالای مورد نیاز و عرضه مستقیم کالا و تنظیم بازار برپا شده است به طوری که با ارائه غرفه زیاد به کسبه خارج استان موجب گلایه عرفه داران بومی شده است.

به گزارش ایرنا، همه ساله نمایشگاه بهاره با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی در این شهرستان برپا می‌شود تا اصناف اقدام به فروش بیشتر محصولات خود کنند و اولویت حضور غرفه داران در نمایشگاه با اصناف و کسبه شهر است.

در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان و عید نوروز این نمایشگاه ها با هدف عرضه مستقیم کالا و به منظور تأمین مایحتاج بر پا می شود تا محصولات و تولیدات شهر شیروان معرفی شود در صورتیکه سایر استان ها با حضور خود بازار کسبه شیروان را هم کساد کرده‌اند.

غرفه‌داران شیروانی نه اینکه از حضور غرفه‌داران سایر استان‌ها در این نمایشگاه گلایه‌مند باشند چرا که اصلا فلسفه وجودی نمایشگاه را در مشارکت و معرفی محصولات سایر استان‌ها می‌دانند ولی نکته قابل تامل را در این می دانند که مادامی که متقاضی ایجاد غرفه و فروش همان محصول در این شهرستان وجود دارد چرا باید از ظرفیت سایر شهرستان ها استفاده کرد و همین مورد موجب تناقض در سود بین غرفه دارن بومی شده است از طرفی فروش زیاد اصناف سایر استان ها در این نمایشگاه، بازار شیروان را با رکود مواجه کرده است که باید در این مورد تدابیری اندیشیده شود.

رکود بازار شیروان

یکی از فروشندگانی که در این نمایشگاه محصولات ارده و شیره انگور و خرما به فروش می رساند با ابراز گلایه از مسوولان متولی همچون اداره اصناف و صنعت، معدن و تجارت افزود: مسوولان باید از تولیدکنندگان و کسبه خود شهر حمایت کنند ولی متاسفانه هر از چندگاهی با برپایی چنین نمایشگاه هایی و دعوت از غرفه داران سایر استان ها، بازار کاسبان این شهر بیشتر به کسادی می رود.

زهرا دولانلویی بیان کرد: ایجاد دسترسی بهتر به کالاهای مورد نیاز و افزایش تنوع محصولات در چنین مکان بزرگی باعث انتخاب و خرید مردم از غرفه داران سایر استان ها شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه رونق کسب و کار در استان کمرنگ است برگزاری اینگونه از نمایشگاه ها موجب رکود بیشتر بازار این محصولات در شیروان می شود و چنانچه نمایشگاهی نیز برگزار می شود بهتر است کالای و کسبه بومی در اولویت قرار گیرند.

ضعف بازرسی

یکی دیگر از فروشندگانی که مشغول فروش داروهای گیاهی است با اشاره به قیمت بالای محصولات توسط غرفه داران سایر استان ها در مقایسه با کاسبان این شهر می گوید: شیروان عناب تازه و درجه یک را با کیفیت مناسب هر کیلویی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به فروش می رساند، در صورتیکه غرفه آجیل فروشی که از مشهد مستقر شده همین عناب را کیلویی، یک میلیون و ۹۰۰ هزار ریال به فروش می رساند.

محمد بدری افزود: کالاهایی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود از لحاظ قیمت و کیفیت مورد تایید سازمان بازرگانی قرار گرفته است و بازرسان این سازمان بر نحوه فروش غرفه‌داران نظارت داشته باشند، اما گویا عکس این موضوع اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه اتاق اصناف باید برای رفع اینگونه مشکلات و گلایه های کاسبان اقدام اساسی کند عنوان کرد: اجاره غرفه ها بسیار زیاد است که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم انتظار می رود هزینه اجاره غرفه با قیمت کمتری به فروشندگان و خصوصا تولیدکنندگان بومی ارائه شود.

بدری افزود: کاهش هزینه اجاره غرفه برای برپایی نمایشگاه، به استقبال هر چه بیشتر فروشندگان و تولیدکنندگان کمک می‌کند لذا امیدواریم این اقدامات باعث رغبت هر چه بیشتر تولیدکنندگان شود.

لزوم توجه به غرفه‌داران بومی

یکی دیگر از کسبه با اشاره به این که صنوف مختلف نیازمند حمایت های ویژه موثرتر در حوزه اقتصاد و تامین کالاهای مورد نیاز مردم هستند بیان کرد: یک فروشنده در طول روز چنانچه فروش خوبی داشته باشد یا نه باید اقدام به پراخت اجاره بهای غرفه، مالیات، بیمه و عوارض مختلف شهری در طول سال داشته باشد و نیاز است اصناف در برپایی نمایشگاه اولویت را به کاسبان بومی خود شهر اختصاص دهند تا فروش خوبی از محصولات انجام شود.

اشکان تیموری توجه مطلوب بودن کیفیت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه را یکی از مهمترین ضرورت های آن معرفی کرد و گفت: با وجود بیش از ۶۰ غرفه که اکثرا هم از استان های دیگر هستند به تولید کنندگان بومی میدان داده نشده و بخش اعظم کالاهای عرضه شده هم تولیدات غیر بومی است.

وی ظرفیت های موجود شهرستان در تولید و عرضه کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب را بسیار بالا دانست و گفت: نمایشگاه های فصلی بهاره و پاییزه فرصت مناسبی هستند تا تولید کنندگان بومی توانمندی های خود را به مصرف کنندگان عرضه کنند.

تیموری اضافه کرد: باید تلاش شود تا شرایط و بستری را فراهم کنیم که هم کسبه و تولید کنندگان ما متضرر نشوند و هم شهروندان بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را با کیفیتی مناسب و قیمتی منطقی و متعادل تهیه کنند.

نمایشگاه بهاره شیروان با ۶۰ غرفه از ۱۶ اسفند در سالن ورزشی ایثار برپا و اجناس با ۲۰ درصد زیرقیمت بازار عرضه می شود.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha