۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۴۸
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85407957
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشر میراث مکتوب دسترسی پژوهشگران به منابع را مهیا کرد + فیلم

تهران- ایرنا- استاد تاریخ و ادبیات فارسی دانشگاه لیدن هلند، گفت: یکی از مسائل مهم تاریخ و ادبیات فارسی، دسترسی پژهشگران به منابع است که «نشر میراث مکتوب» این دسترسی را مهیا کرده است.

گابریله فان‌دن‌برگ در پیامی که برای ٣٠ سالگی مرکز نشر میراث مکتوب فرستاده است، درباره آثار منتشر شده توسط این انتشارات گفت: کتاب‌های منتشر شده توسط مرکز نشر میراث مکتوب ارزش زیادی در حفظ و گسترش میراث ادبی فارسی دارند این کتاب‌ها فواید بسیاری برای پژوهشگران در ایران و خارج دارند.

کتاب‌های منتشر شده توسط مرکز نشر میراث مکتوب ارزش زیادی در حفظ و گسترش میراث ادبی فارسی دارند

استاد تاریخ و ادبیات فارسی و آسیای مرکزی دانشگاه لیدن هلند با اشاره به اهمیت دسترسی به منابع برای پژوهشگران ادامه داد: یکی از مسائل مهم در زمینه تاریخ و ادبیات فارسی، دسترسی به منابع است. منابع مورد نیاز من متون فارسی سده‌های میانه است که بسیاری از آنها در سال‌های گذشته توسط مرکز میراث مکتوب به چاپ رسیده‌است. در پروژه تحقیقاتی من و همکاران به صورت گسترده از منابع تاریخی مانند «جامع‌التواریخ» تالیف خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی بهره برده‌ایم. میراث مکتوب باعث شده این اثر مهم با تصحیح محمد روشن در دسترس عموم قرار بگیرد.

به گفته این ایران‌شناس سال‌های اخیر صدها جلد کتاب توسط انتشارات میراث مکتوب چاپ شده واین کتاب‌ها از طریق دانشگاه لیدن در دسترس عموم قرار گرفته اند، این واقعیت که متون فارسی به شکل قابل جست‌وجو و آنلاین در دسترس هستند، افق‌های جدیدی به روی پژوهشگران می‌گشاید.

وی افزود: برای من شگفت‌انگیز و مسرت‌بخش است، کتاب‌های فراوانی که پیش از این ویرایشی از آنها در دسترس نبود، اکنون در دسترس قرار گرفته اند. گنجینه غنی و ارزشمند میراث مکتوب افق‌های جدیدی پیش روی من گسترده است و در انتظار کارهای جدید آنها هستم.

فان‌دن‌برگ درباره سال‌های تحصیل و فعالیت ادبی‌اش توضیح داد: در سال‌های ۱۹۸۰ در دانشگاه لیدن و دانشگاه تاجیکستان درس خواندم. در سال ۱۹۹۷ در لیدن از پایان‌نامه دکتری خود دفاع کردم و موضوع پایان‌نامه من شعر اسماعیلیان بداخشان بود. از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۴ در دانشگاه کمبریج درس می‌دادم و پروژه شاهنامه را پیگیری می‌کرم و در سال ۲۰۰۳ به عنوان استاد به دانشگاه لیدن بازگشتم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha