انتقاد آسه‌آن و استرالیا از اقدامات ناقض صلح در دریای جنوبی چین

تهران- ایرنا- اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و استرالیا بدون اشاره مستقیم به پکن، از اقدام‌های ناقض صلح در دریای جنوبی چین انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، سران استرالیا و آسه‌آن امروز چهارشنبه نسبت به اقدام‌هایی که صلح در دریای جنوبی چین را به خطر می‌اندازد، هشدار دادند. این درحالی است که کشورهای منطقه مدعی موضع تهاجمی پکن در این دریای مورد مناقشه هستند.

با حوادث این هفته که با برخورد قایق‌های چینی با کشتی‌های فیلیپینی در آب‌های مورد مناقشه آغاز شد، تنش‌های نگران کننده در این راهگذر آبی تجاری به اوج خود رسیده است.

بیانیه ۱۰ کشور عضو آسه‌آن و استرالیا تاکید دارد: ما تمام کشورها را ترغیب می‌کنیم تا از هر گونه اقدام یکجانبه که می‌تواند صلح، امنیت و ثبات در منطقه را به خطر بیاندازد، اجتناب کنند.

در این بیانیه آمده است: ما مزایای داشتن دریای جنوبی چین به عنوان یک دریای صلح، ثبات و رفاه را به رسمیت می‌شناسیم.

مناقشات ارضی و دریایی تشدید شده یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات امنیتی منطقه است که در جریان نشست سه روزه بین استرالیا و اعضای آسه‌آن مورد بررسی قرار گرفته است.

در بحبوحه تنش‌ها در منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی چین که هر لحظه امکان وقوع درگیری در آن وجود دارد، طی روزهای اخیر اتهام‌هایی از جانب فیلیپین و چین علیه یکدیگر مطرح شده است.

فیلیپین روز سه‌شنبه چین را به اجرای حرکت‌های خطرناک در دریای جنوبی و آسیب به کشتی‌های خود، متهم کرده است. فیلیپین می‌گوید که کشتی‌های این کشور در برخورد با قایق‌های چینی آسیب دیده و چهار نفر مجروح شدند.

چین در مقابل اعلام کرده است: گارد ساحلی این کشور اقداماتی را علیه یک کشتی فیلیپینی که «به طور غیرقانونی» به آب‌های نزدیک توماس شول دوم نفوذ کرده بود، صورت داده است. طرف فیلیپینی به طور هدفمند برای چین مشکل ایجاد کرده و بدخواهانه به تبلیغات دامن زده و به تضعیف صلح و ثبات در دریای چین جنوبی ادامه داده است.

با وجود حکمی که در سال ۲۰۱۵ توسط دادگاه بین المللی لاهه صادر شد، چین تقریباً به طور کامل مدعی دریای چین جنوبی است.

دریای جنوبی چین یکی از شلوغ ترین مسیرهای کشتیرانی جهان است تخمین زده می‌شود که سالانه تریلیون ها دلار تجارت از طریق این دریا صورت می‌گیرد. این منطقه دارای ذخایر نفت و گاز طبیعی و همچنین منبع غنی ماهی است.

ادعای حاکمیت چین بر بیشتر دریای چین جنوبی به مناطق انحصاری اقتصادی در اختیار ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و اندونزی نیز مربوط می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha