مهمترین اخبار فرهنگی و هنری از چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- چاپ دومین جلد از کتاب "قصه‌های بام ایران" ، اجرای برنامه "یکصدا ایران" در مناطق چهارمحال و بختیاری، کسب عنوان سوم جشنواره ابوذر و پایان جشنواره داستان‌نویسی شیر سنگی از جمله اخبار فرهنگی هنری این استان در روز شنبه ۱۹ بهمن به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از چاپ دومین جلد از کتاب قصه‌های بام ایران به نویسندگی یوسف فاضلی دهکردی خبر داد و گفت: کتاب قصه‌های بام ایران در دومین جلد، شامل ۵۰ قصه کوتاه و بلند عامیانه از مناطق مختلف استان است که به روشی میدانی و در گفت‌وگو با زنان و مردان سالخورده و همچنین تعدادی از دانش‌آموزان که داستان‌ها را از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود نقل می‌کنند، جمع‌آوری شده است.

حجت‌الله شیروانی افزود: فاضلی در نقل هر یک از این قصه‌ها، مشخصات راویان و محل و سال گفت‌وگو را هم آورده است که بر این اساس می‌توان محدوده زمانی جمع‌آوری ۵۰ قصه جلد دوم کتاب او را نزدیک به ۱۵ سال برآورد کرد.

وی تصریح کرد: این نویسنده و پژوهشگر استان در مقدمه جلد دوم کتاب قصه‌های بام ایران نوشته است که قصه‌های این مجموعه به صورت بازنویسی شده و با اندک دخل و تصرفی در روایت آن‌ها به چاپ رسیده است.

اجرای "یکصدا ایران" در سه منطقه از استان

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای برنامه «یکصدا ایران» در استان اظهار داشت: این برنامه، رویدادی تعاملی آموزشی برای جریان‌سازی فرهنگی، هنری و اجتماعی است که تا ۱۹ اسفند در سه منطقه از استان برگزار می‌شود.

شهرام فرجی افزود: یکصدا ایران برنامه‌ای محله محور است که روز ۱۶ اسفند در شهر هفشجان برگزار شد و در ادامه در ۲ منطقه مهدیه و منظریه شهرکرد برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این برنامه بخش‌های متنوع هنری برای اهالی این سه منطقه به ویژه جوانان و نوجوانان اجرا می‌شود، افزود: گروه گرز و آتش اجرای تئاتر خیابانی را در برنامه یکصدا ایران بر عهده دارد و گروه هنری فانوس نیز بخش‌های دیگری را در قالب جُنگ شادی به اجرا می‌گذارد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، ارتقا سواد هنری فرهنگی، توسعه عدالت فرهنگی و آموزشی، جلب مشارکت مردمی برای ترویج فعالیت‌های هنری و فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر اهداف برگزاری رویداد یکصدا ایران بیان کرد.

معلم شهرکردی مقام سوم نهمین جشنواره ملی ابوذر را کسب کرد

حسین اشراقی معلم شهرکردی و کارشناس اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان، موفق به کسب رتبه سوم جشنواره رسانه‌ای ابوذر در سطح ملی شد.

مسوول بسیج رسانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر با معرفی برگزیدگان در استان خوزستان به کار خود پایان داد، گفت: امسال در مرحله ملی، برای اولین بار، یکی از اهالی رسانه استان موفق به کسب رتبه در مرحله کشوری می‌شود.

سرهنگ احسان ربیعی افزود:در مرحله کشوری این جشنواره حسین اشراقی در بخش کلیپ و گزارش ویدئویی مقام سوم را کسب کرد.

به گفته وی، در مرحله استانی، ۳۸ رتبه برگزیده از بین ۵۰۰ اثر ارسالی پس از بررسی هیات داوران مشخص و معرفی شدند.

برگزیدگان نخستین جایزه داستان نویسی شیرسنگی معرفی شدند

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری، رییس حوزه هنری استان در آیین اختتامیه نخستین جایزه استانی داستان نویسی با عنوان شیرسنگی گفت: جایزه داستان نویسی شیر سنگی با هدف شناسایی و فراهم کردن زمینه رشد داستان نویسان جوان و خلاق استان و به تصویر کشاندن و معرفی رویدادهای تاریخی و رشادت‌های مردم استان در قالب داستان برگزار شده است.

احسان قائدی با اشاره به راه اندازی خانه روایت حوزه هنری به سرپرستی سجاد خالقی از هنرمندان داستان‌نویس استان افزود: حوزه هنری استان در بخش رمان و داستان حمایت‌های ویژه‌ای از هنرمندان این عرصه خواهد کرد و در حال حاضر چند اثر رمان، توسط اعضای خانه روایت حوزه هنری در حال نگارش است که سال آینده آماده انتشار خواهند شد.

قائدی بر تدوام برگزاری جایزه داستان نویسی شیرسنگی در سال‌های آینده تاکید کرد و گفت: برگزاری این رویداد فرصت مناسبی برای تولید آثار با محوریت زیست‌بوم چهارمحال و بختیاری و روایت سلحشوری و دلاوری مردم این استان و همچنین شناخت استعدادهای نویسندگی در مناطق مختلف استان است.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری چاپ داستان‌های منتخب این رویداد توسط حوزه هنری در سال ۱۴۰۳ را از دیگر اقدامات واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اعلام کرد و اظهار داشت: هنرمندان داستان نویس استان و نسل جوان این حوزه استعدادهای درخشانی هستند که می توانند با آثار داستانی خود دلاور مردی‌ها و سلحشوری مردمان را که هنوز بسیار ناشناخته باقی مانده اند معرفی کنند.

در نخستین رویداد جایزه داستان نویسی «شیر سنگی» ۵۰ اثر از ۳۰ هنرمند داستان نویس استان شرکت داشتند که توسط دکتر مهرپویا صفار ، سجاد خالقی و شیدا حیدری داوری شدند.

سروناز عباسی‌زاده برای داستان «پنجه کلاغ» ، گلخند کیوانی برای داستان «رد خون در گیسوان» ، سیده نرجس موسوی برای داستان «نیلی کبود»، زهرا (آرزو) علیدوستی برای داستان «ژکوند»
هاجر الله‌بخشی برای داستان «آفتاب زرد و گندم زرد و آتش زرد»، زهرا محمدی برای داستان«ترساب» حایز رتبه های برتر جشنواره شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha