۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ۲۳:۲۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85411585
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف درگیری‌ها در سودان در ماه رمضان شد

نیویورک – ایرنا- «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه فرا رسیدن ماه رمضان، خواستار توقف درگیری ها در سودان در این ماه مبارک شد که از اوایل هفته آینده آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «این توقف خصومت‌ها باید به خاموشی قطعی سلاح‌ها در سراسر سودان منجر شود و مسیری استوار به سوی صلح پایدار برای مردم سودان تعیین کند».

گوترش تصریح کرد: ماه آینده یک سال از آغاز درگیری های بی رحمانه بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع می گذرد. این درگیری تلفات ویرانگری بر مردم سودان وارد کرده است و وحدت کشور را به خطر می اندازد.

دبیرکل سازمان ملل گفت: در حال حاضر خطر جدی گسترش درگیری و بی ثباتی منطقه ای با ابعاد چشمگیر، از ساحل تا شاخ آفریقا و دریای سرخ وجود دارد. ما عمیقاً از درخواست ها برای تسلیح غیرنظامیان و فعالیت های بسیج مردمی در ایالت های مختلف نگران هستیم.

او افزود: بحران انسانی در سودان به ابعاد عظیمی رسیده است. نیمی از جمعیت این کشور یا حدود ۲۵ میلیون نفر به کمک حیاتی نیاز دارند. بیش از ۱۴ هزار نفر کشته شده اند، اگرچه این تعداد احتمالاً بسیار بیشتر است.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: سودان اکنون با ۶.۳ میلیون نفر که از آغاز درگیری آواره شده اند، بزرگترین بحران آوارگی داخلی در جهان را تجربه می کند و ۱.۷ میلیون نفر دیگر به کشورهای همسایه گریخته اند.

گوترش ادامه داد: درگیری ها در سودان، زیرساخت های غیرنظامی را ویران کرده و خدمات اولیه را متوقف کرده است و بیش از ۷۰ درصد از امکانات بهداشتی در مناطق متاثر از درگیری، کارایی ندارند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از  ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲) میان ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به (حمیدتی) بر سر قدرت آغاز و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

طی این مدت نبردهای گاه بسیار سنگین بین دو طرف جریان داشته که تاکنون موجب کشته شدن چند هزار سودانی و آوارگی و ترک دیار حدود سه میلیون نفر دیگر شده است.

ارتش سودان مدعی یکپارچه کردن نیروهای نظامی این کشور برای رفتن به سمت تشکیل نهادهای دموکراتیک و واگذاری قدرت به دولتی غیرنظامی است، اما نیروهای پشتیبانی سریع مدعی است که ارتش سودان مانع تشکیل دولت غیرنظامی شده و روند دموکراتیک در این کشور را به خطر انداخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha