سنگینی سایه مشکلات بر سر ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان

زنجان - ایرنا - هیات موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان با سیر نزولی تعداد ورزشکاران فعال مواجه است که شمار آنها از ۳۰۰ ورزشکار در سالهای اخیر به کمتر از ۸۰ نفر رسیده است و گویا این قصه پرغصه زیر سایه مشکلات هیات همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، موتورسواری و اتومبیلرانی از ورزش های پرطرفدار و هیجان انگیزی است که سالانه بسیاری از افراد را در همه گروههای سنی به خصوص از بین نوجوانان و جوانان به خود جذب می کند و داشتن موتور و اتومبیل و مهارت‌های رانندگی از ضروریات فعالیت در این رشته ورزشی است.

مسابقات اتومبیلرانی در شاخه های سرعت،‌ رالی و کارتینگ برگزار می شود و مسابقات موتورسواری نیز دارای انواع متعددی است که در استادیوم‌ها، پیست‌های موتورسواری و جاده‌ها به‌صورت مسابقات آفرود (خارج از جاده) انجام می شود و شامل مسابقات پیست، رالی، سرعت در جاده، موتورکراس آزاد، موتورسیکلت تریال،‌ موتوربال (چوگان با موتورسیکلت) و صعود از تپه است.

سنگینی سایه مشکلات بر سر ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان

برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در ایران مربوط به سال ۱۳۳۰ هجری شمسی است و بعد از انقلاب نیز پس از ۱۰ سال وقفه در امر برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در ایران فدراسیون اتومبیلرانی در سال ۱۳۶۹ در کنار فدراسیون موتورسواری تشکیل شد و از آن سال به بعد به نام فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به فعالیت پرداخت.

در سال ۱۳۷۳ نیز بعد از تلاشهای مستمر مسئولان فعالیت رشته ورزشی موتور سواری و اتومبیلرانی در استان زنجان از سال ۱۳۵۸ آغاز شده است.فدراسیون، پیست اتومبیلرانی مخصوصی در مجموعه ورزشی آزادی احداث شد و از سال ۱۳۷۴ نیز این فدراسیون به‌طور رسمی به عضویت فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) درآمد.

در حال حاضر مسابقات اتومبیلرانی در چهار رشته شامل سرعت (ریس) رالی، مارپیچ (اسلالوم)، تپه نوردی (هیل کلایم) و امدادی در ایران برگزار می‌شود.

در استان زنجان نیز آغاز فعالیت این رشته از سال ۱۳۵۸ است اما فعالیت حرفه ای موتورسواری و اتومبیلرانی در این استان از سال ۱۳۷۸ بوده است و هم اکنون نیز با وجود مشکلات همچنان فعال و پابرجاست.

سنگینی سایه مشکلات بر سر ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان

برای اطلاع از وضعیت ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی در استان زنجان خبرنگار ایرنا با جبار بیات، نایب رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا:‌ هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان زنجان در چه وضعیتی قرار دارد؟

طی ۲۳ سالی که در این هیات هستم به دلیل نبود امکانات و حمایت های لازم، تحرک و تحول خاصی در این ورزش روی نداده است؛ همواره برای تامین هزینه مسابقات با هزاران مشقت و سختی دست و پنجه نرم می کنیم تا پولی جمع آوری و مسابقه ای برگزار شود.

حامی مالی نداریم و برای هر رویدادی به صورت موردی با التماس از حامیان پول جمع می کنیم.

ایرنا:‌ آیا این هیات پیست اختصاصی دارد؟‌

در گذشته پیست اختصاصی داشتیم که شخصی بود که هم اکنون به حالت تعلیق درآمده است و یک پیست هم شهرداری احداث کرده بود که با مشکلات به وجود آمده آن را از هیات گرفتند.

هم اکنون در پیست شهرداری به طور اجبار و غیرقانونی فعالیت می کنیم.

طی روزهای گذشته مسابقه درگ داشتیم که مجبور شدیم آن را در فاز هشت شهرک گلشهر و داخل شهر برگزار کنیم.

متاسفانه با سنگ اندازی هایی به جای برخورداری از حمایت و همکاری برخی نهادها و سازمانها مواجه شدیم که حین مسابقات فرمول مسابقه تغییر کرد.

ایرنا:‌در حال حاضر مشکل اصلی این هیات چیست؟

این هیات با مشکلات متعددی دست به گریبان بوده و مانند هیاتی تازه تاسیس از امکانات لازم بی بهره است، بی سیم که از نیازمندیهای هیات به شمار می رود بیش از ۲۰ سال معطل مانده و تامین نشده است.

سنگینی سایه مشکلات بر سر ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان

ایرنا:‌ در حال حاضر چه تعداد ورزشکار در این هیات ساماندهی شده اند؟

بر اساس آمار موجود حدود ۸۰ نفر در این استان در رشته موتورسواری و اتومبیلرانی فعال هستند که این آمار روز به روز در حال تنزل است.

زمانی بیش از ۳۲۰ نفر وزشکار در این رشته فعال بودند که امروزه به دلایل مختلف به تدریج غیرفعال شدند.

تعداد ورزشکاران ساماندهی شده در هیات موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان از ۳۲۰ ورزشکار به ۸۰ نفر کاهش یافته است.ماشین های مورد استفاده در این ورزش دست ساز هستند که یکسری از وسایل آنها به صورت قاچاق وارد می شود و در این خصوص هیچ حمایتی صورت نمی گیرد، موتورها هم اغلب قاچاق هستند.

ورزشکاران فعال در این رشته با درآمد معین سالانه خود قادر به تامین هزینه خرید موتورها،‌ نیستند این موتورها اگر به صورت قانونی وارد شود به قیمت بیش از ۱۰ میلیارد ریال تمام می شود.

اگر ورزشکار موتور مورد نیاز خود را از موتورهای قاچاقی تامین کند هم باید هزینه بالایی برای آن پرداخت کند و در صورت توقیف آن از سوی پلیس باید جریمه بسیار بالایی را نیز متقبل شود.

زمانی که نیروی انتظامی و قوه قضاییه همکاری لازم را با این هیات داشتند تعداد ورزشکاران فعال در آن بسیار بالا بود اما قانون موجود در این خصوص به درستی اجرا نمی شود و سلیقه ای عمل می شود درحالیکه نباید ورود قطعات خودروها و موتورهای مورد استفاده در این ورزش که در داخل تولید نمی شود قاچاق محسوب شود.

موتوری که به قیمت چهار میلیارد ریال از خارج از کشور خرید می شود در داخل کشور به بالای ۱۰ میلیارد ریال می رسد که ورزشکاران قادر به تامین آن نیستند، فدراسیون نیز بودجه مناسبی برای حمایت مالی ندارد و مبلغ بسیار ناچیزی به استانها اختصاص می یابد.

سنگینی سایه مشکلات بر سر ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان

ایرنا: این هیات اخیرا چه رویدادهایی را برگزار کرده است و چه برنامه هایی برای سال آینده دارد؟

مسابقات و رویداد ورزشی موتور کراس، تریال، رالی کوهستان و ۲ جلسه آفرود را برگزار کردیم امسال همه رویدادها استانی برگزار شد تا نماینده ها را مشخص کنیم و از سال بعد به صورت چند جانبه، یا مسابقات غرب کشور و یا مسابقات کشوری را با نفرات مشخص شرکت می کنیم.

ایرنا:‌ هیات موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان در کشور چه جایگاهی دارد؟

ورزش زنجان به رغم فعالیت شرکت های بزرگ صنعتی در استان از نبود حامی مالی رنج می برد.این هیات در کشور جایگاه مطلوبی ندارد در برخی شهرها حامیان مالی مبالغ خوبی را هزینه می کنند اما زنجان برای تامین هزینه برگزاری مسابقات با معضلات جدی مواجه است درحالیکه بزرگترین کارخانه ها و شرکت ها در این استان فعالیت دارد و به لحاظ قانونی باید یک درصد سود خالص کارخانه ها و شرکت های فعال در ورزش هزینه شود و این هم می تواند از مالیات آنها کم شود ولی این هزینه ها پرداخت نمی‌شود و برای برگزاری یک مسابقه فعالان هیات باید از جیب خودشان هم هزینه کنند.

ایرنا: استقبال از این رشته ورزشی در استان چگونه است؟‌

این رشته ورزشی علاقه مندان زیادی داشته و دارد اما امکانات پایین هیات و هزینه بالای تامین تجهیزات موجب دلسردی و کنار کشیدن آنها از فعالیت در این رشته ورزشی می شود.

بانوان نیز علاقه زیادی به این رشته ورزشی نشان می دهند به طوریکه در مسابقات آفرود و درگ که برگزار کردیم در هر سری بیش از پنج نفر از شرکت کنندگان را بانوان تشکیل می دادند.

سنگینی سایه مشکلات بر سر ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان

ایرنا: رنج سنی افراد و پیش نیاز ورود به این رشته ورزشی چیست؟‌

برای فعالیت در رشته اتومبیلرانی افراد باید به سنی برسند که گواهینامه رانندگی داشته باشند اما برای موتورسواری حتی از سن قبل از چهار سالگی نیز می توان وارد این رشته شد و در فضاهای بسته مانند پیست های موتور سواری فعالیت کرد و هیچ سقف سنی برای فعالیت در این رشته ها وجود ندارد.

افراد علاقه مند به این رشته ها می توانند با هیات ورزشی موتورسواری و اتومبیلرانی هماهنگی لازم را انجام دهند و با عضو شدن در آن بیمه ورزشی دریافت کنند و در مکان های امانی و اجاره ای که این هیات استقرار دارد فعالیت کنند.

ایرنا:‌ خواسته فعالان این هیات از مسوولان چیست‌؟

ورزش کشور به جز فوتبال به شدت مظلوم واقع شده است، اگر قرارداد تنها یک بازیکن فوتبال را در سال به این فدراسیون اختصاص دهند این رشته ورزشی در کل دنیا نام آور می شود .

در این شرایط تنها نیازمند حمایت مادی و معنوی از سوی مسوولان هستیم تا بتوانیم این رشته را سرپا نگهداریم و در مسابقات نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha