۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۵۲
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85412997
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چگونه چین سیاست «فرزند بیشتر» را جایگزین تک فرزندی کرد؟

تهران- ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به اینکه چگونه سیاست تک فرزندی در چین به سیاست چند فرزندی در این کشور تبدیل شده، پرداخته و تغییرات رفتار دولت پکن در این خصوص را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش ایرنا از روزنامه نیویورک تایمز، برای چندین دهه چین تعداد فرزندانی که زوجین می‌توانستند داشته باشند را محدود می‌کرد. سیاست تک فرزندی دولت چین از طریق شعارها در بنرهای خیابانی و در هنر و فرهنگ به تار و پود زندگی روزمره پیوند خورده بود.

در حال حاضر، چین پس از مواجهه با جمعیت پیر از بسیاری از همان شبکه‌های تبلیغاتی برای ارسال پیام‌های دیگری استفاده می‌کند: فرزند بیشتر بیاورید.

دولت پکن همچنین مشوق‌های مالی برای زوجین ارائه می‌دهد تا دو یا سه فرزند داشته باشند. اما این تلاش‌ها موفقیت آمیز نبوده است. نرخ زاد و ولد در چین به شدت کاهش یافته و ۲۰۲۳ از این نظر بدترین سال از زمان تاسیس جمهوری خلق چین در ۱۹۴۹ است.

به جای اجبار به محدودیت‌های زاد و ولد، دولت به سمت رواج یک فرهنگ طرفدار زاد و ولد گام برداشته، مسابقات زیبایی را برای زنان باردار سازماندهی کرده و ویدئوهای رپ درباره مزیت‌های فرزندآوری تولید می‌کند.

در سال‌های اخیر، یکی از رویدادهای پربیننده تلویزیون چین به طور برجسته تبلیغات خدمات عمومی را برای ترویج خانواده‌های دارای دو یا سه فرزند نشان داده است اما تلاش تبلیغاتی با تمسخر گسترده در بین منتقدان روبرو شده است.

منتقدان این کارزار را آخرین نشانه‌ای می‌دانند که سیاستگذاران چشمشان را بر روی افزایش هزینه‌ها و دیگر چالش‌های پیش روی مردم در بزرگ کردن فرزند بستند.

بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ (سالی که سیاست تک‌فرزندی رسما پایان یافت) دولت پکن از تبلیغات گسترده‌ای استفاده کرد تا هشدار دهد که داشتن نوزادان بیشتر مانع مدرن‌سازی چین می‌شود.

چگونه چین سیاست «فرزند بیشتر» را جایگزین تک فرزندی کرد؟

برای مقامات، تحمیل سیاست تک فرزندی همچنین به این معنی بود که آنها باید این باور سنتی ریشه‌دار را که کودکان و به‌ویژه پسران، نوعی امنیت در دوران پیری شامل حالشان می‌شود، به چالش بکشند. حال برای تغییر این طرز فکر، دفاتر تنظیم خانواده، شهرها و روستاها را با شعارهایی مبنی بر اینکه دولت از چینی‌های مسن مراقبت خواهد کرد، پر می‌کنند.

اما جمعیت چین به سرعت در حال پیر شدن است. تا سال ۲۰۴۰، نزدیک به یک سوم مردم آن بیش از ۶۰ سال خواهند داشت. دولت برای حمایت از سالمندان، به ویژه آنهایی که در مناطق روستایی هستند، سخت تحت فشار قرار خواهد گرفت.

اکنون اطلاع رسانی رسمی به طور چشمگیری تغییر کرده و اهمیت اتکا به خود و حمایت خانواده را برجسته می‌کند.

در زمان سیاست تک فرزندی، دولت‌های محلی «هزینه‌های تربیت اجتماعی» گزافی را بر افرادی که بیش از حد مجاز فرزند داشتند، وضع می‌کردند.

تا همین اوایل سال ۲۰۲۱، مردم برای به دنیا آوردن بچه سوم به شدت جریمه می‌شدند اما چند ماه بعد دولت قانونی را وضع کرد که به زوج‌ها اجازه داشتن فرزند سوم را می‌داد.

همچنین دولت نه تنها این جریمه‌ها را در سراسر کشور لغو کرد، بلکه محلات را تشویق نمود تا مزایای رفاهی اضافی و مرخصی طولانی‌تر را برای والدین خانواده‌های دارای سه فرزند فراهم کنند.

این اقدام مقامات محلی را بر آن داشت تا بقایای سیاست تک فرزندی را از بین ببرند. سال گذشته، دولت‌های محلی در سراسر استان‌ها به طور نظام‌مند شعارهای منسوخ شده در مورد محدودیت‌های زاد و ولد را از خیابان‌ها و دیوارهای عمومی پاک کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha