کنگره "خانم دباغ" الگوی سوم زن مسلمان را تبیین می‌کند

همدان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: برگزاری کنگره بزرگداشت خانم دباغ (مرضیه حدیدچی) الگوی سوم در مورد زن مسلمان را به درستی تبیین می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله حبیب الله شعبانی روز یکشنبه در جلسه ستاد استانی کنگره ملی بانوی مبارز و انقلابی مرضیه حدیدچی (خواهر دباغ)، با بیان اینکه برگزاری کنگره‌ها و زمینه سازی معرفی بزرگان به نسل جدید قابل قدردانی است، افزود: در کنگره بانو دباغ باید از ظرفیت‌ حوزه علمیه، دانشگاه و مراکز علمی به بهترین شکل استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، ایشان تعابیر بلندی نسبت به مرحومه دباغ داشتند، تصریح کرد: در روزهایی که صحبت از الگویی برای زنان مطرح می‌شود، این کنگره فرصت مناسبی است که الگوی سوم در مورد زن مسلمان را به درستی تبیین کند.

امام جمعه همدان، با تاکید بر اینکه در روزهای برگزاری کنگره باید به سراغ جامعه هدفی برویم که در معرض شبهات فراوان در حوزه بانوان قرار دارد، بیان کرد: این کنگره نباید تنها یک مراسم و بزرگداشت باشد، بلکه آن را فرصتی ببنیم که نظریه منطقی، عقلانی و منطقی مبتنی بر فطرت و تفسیر صحیح از الگوی زن مسلمان را به مخاطب خود برسانیم.

وی افزود: به طور قطع اگر این نظریه که بر اساس منطق و عقلانی و بر منزلت واقعی زن است را به درستی تبیین کنیم، مورد پذیرش مخاطبان قرار خواهد گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با بیان اینکه زیر نظر کنگره می‌توان در فضای علمی جلسات گفتمانی در رابطه با مسائل بانوان تشکیل داد، ادامه داد: در این جلسات از همه افراد با دیدگاه‌های مختلف دعوت شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری اینچنین جلساتی می‌تواند به الگویی کامل در سطح کشور تبدیل شود، اظهار کرد: قشر نوجوان و جوان ما آنچه از حقیقت زن می‌بینید، چیزی است که غرب آن را معرفی می‌کند.

آیت الله شعبانی موثقی، تصریح کرد: متاسفانه کم‌تر به موضوع جایگاه زن در اسلام پرداخته شده و حالا کنگره فرصتی مناسبت است تا حرف اسلام، منطقی و عقلانی در رابطه با بانوان را به مخاطب خود برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: آن طور که باید نتوانسته‌ایم صدای واقعی و الگوی کامل سوم را به گوش مخاطبان برسانیم و در زمان باقی مانده تا برگزاری کنگره باید از ظرفیت موجود به بهترین شکل استفاده کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با بیان اینکه تجلیل از مقام خواهر دباغ وظیفه ما محسوب می‌شود، یادآور شد: نگاه موجود باید فراتر باشد و این کنگره را به چشم حل یک مساله اجتماعی و فرصتی برای حل برخی شبهات در حوزه بانوان ببینیم.

به گزارش ایرنا،مرضیه حدیدچی‌ معروف به طاهره دباغ در سال ۱۳۱۸ در خانواده ای مذهبی و فرهنگی در شهر همدان متولد و رشد کرد او تحصیلات خود را در مکتب خانه آغاز کرد و از معلومات پدرش علی پاشا حدیدچی که فردی فاضل و معلم اخلاق در محافل مذهبی بود در یادگیری قرآن و نهج البلاغه بهره فراوان برد.

در وصف بانو دباغ رهبری فرزانه انقلاب فرمودند: «بانوی مبارز و انقلابیِ خستگی ناپذیر» لقبی که در کنار دیگر القاب چون مادر انقلاب ، زنی از تبار الوند را در دلها جاویدان کرد.

مرضیه حدیدچی (دباغ) از مبارزان پیشگام انقلاب اسلامی ۲۷ آبان ماه سال ۹۵ پس از گذراندن دوره‌ بیماری در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) دارفانی را وداع گفت.

دباغ پس از هجرت امام به پاریس در سال۱۳۵۷ به خیل یاران ایشان پیوست و به خاطر دوره های نظامی که دیده بود محافظت بیت امام (ره) را به عهده گرفت و لحظاتی گرانمایه را برای خود رقم زد.

مرضیه حدیدچی در خارج از کشور با عناوین خواهر دباغ، خواهر زینت احمدی نیلی و خواهر طاهره شناخته می شد و اکنون عنوان طاهره دباغ برای او به یادگار مانده است.

مرحومه مرضیه دباغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور بازگشت و در بسیاری از امور شامل فرماندهی سپاه همدان (غرب کشور) قرارگرفت.

وی در این مسیر پرفراز و نشیب به مسوولیت زندانهای زنان تهران درآمد و فرماندهی بسیج خواهران را عهده دار شد همچنین سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی بود.

علاوه بر این وی در دانشگاه علم و صنعت ایران و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس پرداخته است و قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی بوده است.

او مفتخر شد یکی از سه سفیر حضرت امام (ره) برای ابلاغ نامه تاریخی به گورباچف رییس جمهور اتحادیه جماهیر شوروی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha