۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۲۱
کد خبرنگار: 1935
کد خبر: 85414421
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار همدان: ابعاد شخصیتی بانوی انقلابی مرضیه دباغ برای نسل نو تبیین شود

همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت: مرضیه حدیدچی معروف به خانم طاهره دباغ نقش برجسته‌ای در همراهی امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی داشته است و زندگینامه آن بزرگوار باید برای نوجوانان و جوانان نسل جدید تبیین شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قاسمی‌فرزاد روز یکشنبه در نشست اعضای ستاد استانی کنگره ملی بانوی مبارز و انقلابی مرضیه حدیدچی(خواهر دباغ)، افزود: امام خمینی(ره) یک جایگاه و شخصیت والای برگرفته از احکام نورانی قرآن کریم و اسلام به زنان جامعه ما اعطاء کرد.

وی با اشاره به نقش زنان در پرورش شخصیت های برجسته و مجاهد، اظهار کرد: مردان بزرگی همچون شهیدان سلیمانی‌ها، همدانی‌ها و باکری‌ها از دامان زنان مومن و معتقد به ارزش های اسلامی تربیت شده‌اند.

قاسمی فرزاد بیان کرد: از زمان ائمه اطهار(ع) در طول قرون متمادی به دلیل ظلمی که در حق زنان شده بود تا زمان انقلاب اسلامی از بانوان شخصیت برجسته‌ای معرفی نشده بود.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) با همراهی زنانی همچون خانم حدیدچی(دباغ) پیروز شد.

استاندار همدان گفت: باید سرگذشت خانم دباغ را به عنوان شخصیت برجسته و یک سلسله‌ی جلیله از زنان مومن و انقلابی برای نوجوانان و جوانان تبیین کرد.

وی ادامه داد: به فرموده امام راحل(ره) مردان از دامان زنان به معراج می‌روند و این بیانگر نقش والای زنان است.

قاسمی‌فرزاد افزود: مخاطب کنگره باید نوجوانان و جوانان در مدارس و دانشجویان در دانشگاه‌ها باشند تا بتوان اسلام رشد یافته در بستر ایران را برایشان تبیین کرد.

وی اضافه کرد: باید مفاخر و بزرگان خود را معرفی و الگوسازی کنیم و نباید فراموش کرد تراز شخصیت هایی همچون خانم حدیدچی در سطح بین‌المللی است.

به گزارش ایرنا،مرضیه حدیدچی‌ معروف به طاهره دباغ در سال ۱۳۱۸ در خانواده ای مذهبی و فرهنگی در شهر همدان متولد و رشد کرد او تحصیلات خود را در مکتب خانه آغاز کرد و از معلومات پدرش علی پاشا حدیدچی که فردی فاضل و معلم اخلاق در محافل مذهبی بود در یادگیری قرآن و نهج البلاغه بهره فراوان برد.

در وصف بانو دباغ رهبری فرزانه انقلاب فرمودند: «بانوی مبارز و انقلابیِ خستگی ناپذیر» لقبی که در کنار دیگر القاب چون مادر انقلاب ، زنی از تبار الوند را در دلها جاویدان کرد.

مرضیه حدیدچی (دباغ) از مبارزان پیشگام انقلاب اسلامی ۲۷ آبان ماه سال ۹۵ پس از گذراندن دوره‌ بیماری در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) دارفانی را وداع گفت.

دباغ پس از هجرت امام به پاریس در سال۱۳۵۷ به خیل یاران ایشان پیوست و به خاطر دوره های نظامی که دیده بود محافظت بیت امام (ره) را به عهده گرفت و لحظاتی گرانمایه را برای خود رقم زد.

مرضیه حدیدچی در خارج از کشور با عناوین خواهر دباغ، خواهر زینت احمدی نیلی و خواهر طاهره شناخته می شد و اکنون عنوان طاهره دباغ برای او به یادگار مانده است.

مرحومه مرضیه دباغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور بازگشت و در بسیاری از امور شامل فرماندهی سپاه همدان (غرب کشور) قرارگرفت.

وی در این مسیر پرفراز و نشیب به مسوولیت زندانهای زنان تهران درآمد و فرماندهی بسیج خواهران را عهده دار شد همچنین سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی بود.

علاوه بر این وی در دانشگاه علم و صنعت ایران و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس پرداخته است و قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی بوده است.

او مفتخر شد یکی از سه سفیر حضرت امام (ره) برای ابلاغ نامه تاریخی به گورباچف رییس جمهور اتحادیه جماهیر شوروی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha