به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آموزش عالی روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ را نیز پرتلاش گذراند. کتابی از روایت عملکرد دوساله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ۶ فصل و در مورد اقدامات این وزارتخانه منتشر شد. وزیر علوم رییس جدید پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی را منصوب کرد و به مناسبت هفته درختکاری هم در محوطه وزارت علوم درخت کاشت و هم بر اهمیت توجه به فضای سبز در دانشگاهها تاکید کرد.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در رویداد نیازمحور فناورانه در حوزه هوشمندسازی نظارت شرکت کرد و گفت: محصولاتی می خواهیم که ما را به یک نظارت هوشمند برساند؛ زیرا اگر هوشمندسازی فعال شود، تغییرات ساختاری را دنبال خواهد داشت و این امر سبب تغییر الگوی نظارت و رصد میشود.
معاون پژوهشی وزارت علوم و دبیر کل شورای عالی عتف نیز نشستی با خبرنگاران گذاشت و در آن از راهاندازی سایت (پایگاه اطلاعرسانی) طرح پژوهشگران مستقل کشوری خبر داد. طرحی که از ابتدای دولت سیزدهم و بر اساس سند تحول دولت سیزدهم باید پیگیری میشد و بعد از چند جلسه در کمیسیونهای شورای عالی عتف و صحن شورا به تصویب رسید. سپس آییننامه آن در کمیسیون دائم تدوین و تصویب شد و در نهایت سایت مورد نظر برای نام نویسی از این افراد راهاندازی شد. بر این است پژوهشگری مستقل از این به بعد تبدیل به شغل شد و این افراد میتوانند همکار پژوهشی دانشگاهها یا دستگاهها باشند و برای پژوهش خود حقوق و بیمه دریافت کنند. این پایگاه اطلاع رسانی به نشانی https://flr.atf.gov.ir/ در دسترس است.
پیمان صالحی در این نشست یادآور شد: ساماندهی پژوهشگران مستقل کشور شامل این موضوع است که پژوهشگری مستقل به عنوان شغل حرفه ای در نظام اداری کشور پذیرفته شده اند، این افراد نباید در یک دستگاه دولتی یا خصوصی شاغل باشند و برای آنها بیمه داده میشود، فرد باید دانش آموخته مقطع ارشد و دکتری باشد. این افراد می توانند به عنوان پژوهشگر همکار با دانشگاه ها یا دستگاه ها فعالیت کنند و از مزایای بیمه و پرداخت مالیات بر اساس قوانین کشوری برخوردار میشوند. همچنین سقف سنی پژوهشگران مستقل حداکثر ۶۰ سال در نظر گرفته شده است.
گزارش کاملی از این نشست بخوانید.
انتشار کتاب دوساله وزارت علوم
کتاب روایتی از عملکرد دوساله دولت مردمی در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روایت ذینفع محور، توسط سمیه نصیرزاده و مصطفی باقریانفر منتشر و توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.
در مقدمه کتاب آمده است: «دولت سیزدهم که نخستین دولت چله دوم انقلاب اسلامی است با الهام از رهنمودهای رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی در مفاد بلند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر آن است تا با بهرهگیری از نیروی انسانی توانمند، نخبگان و دانشمندان کشور، تقویت حوزههای علمی، پژوهشی، فناوری و نوآوری پلههای پیشرفت همهجانبه و مقدمات شکلگیری تمدن نوین اسلامی ایران را فراهم آورد».
این کتاب شامل ۶ فصل است که در هر فصل آن به بررسی اقدامات وزارت علوم در یکی از بخشهای نظام آموزش عالی پرداخته شده است. در فصل اول کتاب مسائل اعضای هیات علمی مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم موضوعات مربوط به دانشجویان کندوکاو شده، فصل سوم کتاب در مورد کارکنان نظام آموزش عالی است، در فصل چهارم امورات دانشآموختگان و در فصل پنجم به اقدامات وزارت علوم در حوزه جامعه، مردم و خانواده پرداخته شده است.
تاکید بر توجه به محیطزیست در دانشگاهها
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی هفته گذشته در آیین کاشت نمادین نهال سرو همزمان با هفته منابع طبیعی در محل ساختمان مرکزی این وزارتخانه، گفت: دانشگاههایی که به موضوع فضای سبز توجه ویژه داشته و مدیریت سبز را مدنظر داشته و موفق بودهاند، مورد تشویق قرار میگیرند.
محمدعلی زلفیگل اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینههای مختلفی باید پیشتاز و سرآمد باشد، یکی از این عرصهها، حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و گسترش فضای سبز در اقصی نقاط ایران است.
وی افزود: با توجه به اینکه رشتههای کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاههای مختلف کشور تدریس میشود، دانشمندان علم منابع طبیعی ما دانش آموختگانی تحویل جامعه دادند که در بخشهای مختلف مشغول به کار بوده و اثربخش هستند.
وزیر علوم درخصوص نشان سرو توضیح داد: در دوره جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز نظارت و ارزیابی این وزارتخانه که وظیفه ارزیابی مؤسسات آموزش عالی را برعهده دارد، نشان سرو را طراحی کرد و مصوب شد. پس از ارزیابی مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم که شاخصهای مختلفی چون فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و فناوری دارد و طی آن نظر دانشجویان و به خصوص اعضای هیات علمی نیز برای ارزیابی مدنظر قرار میگیرد، از میان رؤسای دانشگاها و مراکز علمی و فناوری تعدادی بر اساس شاخصهای مرکز نظارت بیشترین امتیاز را کسب میکنند که این افراد در اجلاس رؤسا تقدیر شده و نشان سرو به آنها اهدا میشود.
زلفی گل ادامه داد: قصد داریم «نشان سرو» را برای سایر مدیران صف و ستادی نیز مدنظر قرار دهیم و میخواهیم در آینده این نشان را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و آن را مانا کنیم. دانشگاههایی که به بحث فضای سبز توجه ویژه دارند و مدیریت سبز را مدنظر دارند و در این راستا موفق عمل کردهاند، مورد تشویق قرار خواهند گرفت.
هوشمندسازی فعالیتها؛ زمینهساز تغییرات الگوی نظارت و رصد
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در رویداد نیازمحور فناورانه در حوزه هوشمندسازی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به دنبال رسیدن به محصولاتی هستیم که ما را به یک نظارت هوشمند برساند؛ زیرا اگر هوشمندسازی فعال شود، قطعا تغییرات ساختاری را دنبال خواهد داشت که این امر سبب تغییر الگوی نظارت و رصد میشود.
روح الله رازینی که در این رویداد در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: اولین رویداد ملی نیازمحور فناورانه در حوزه هوشمندسازی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در تاریخ اول و دوم اسفندماه ۱۴۰۲ با راهبری مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری پارک علم و فناوری یزد در محل سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد.
پیش از برگزاری این رویداد، نیازها درقالب شش درخواست پیشنهاده/ RFP تدوین و مقرر شد از ظرفیت و توانمندیهای شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علموفناوری استفاده شود؛ لذا فراخوان گستردهای منتشر و در نهایت ۷۳ محصول به دبیرخانه ارسال و در مدت ۳ روز و بر مبنای شاخصهایی همچون میزان بهرهگیری از هوشمصنوعی، ظرفیت زیرساختی، قابلیت فنی و ارتباط با درخواست پیشنهادهها، مورد داوری قرار گرفت.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با بیان اینکه در مجموع ۲۱ محصول برای حضور در رویداد، انتخاب و برنامهریزی شد، افزود: طی دو روز برگزاری رویداد، هرکدام از شرکتها طبق زمانبندی مشخص، به معرفی محصول پیشنهادی پرداختند و هر محصول توسط داوران اصلی و همچنین مدیران و شرکتکنندگان در جلسه، از منظرهای فنی و کسبوکاری، مورد بررسی قرار گرفت و در پایان ۷ محصول پذیرفته شدند.
به گفته رازینی شرکتهای ارائه دهنده به تفکیک نیازها، نظام رصد و پایش فضای مجازی در حوزه عملکرد وزارت علوم: شرکت سانا فناوری سورنا از استان کرمانشاه، سامانه گزارشدهی و مشارکت ذینفعان در نظارت و ارزیابی، شرکت کامرادپژوهان پارس از استان اصفهان، سامانه تحلیل شکایات و گزارشهای ذینفعان، شرکت فراپیوند از استان کردستان، سامانه تحلیل داده و پشتیبان تصمیمگیری هوشمند، استارتاپ تحلیل مکانی کسبوکارها GeoBiz و شرکت بهینسازان فرایند امین از استان تهران، طراحی و استقرار داشبوردهای مدیریتی وزارت عتف، شرکت عاملهای هوشمند دُرنیکا از استان خراسان رضوی و رصد پیامدهای مرتبط با عملکرد وزارت عتف (پیامدسنجی) و شرکت اکسیرکاوان تحلیلگر هوش مصنوعی از استان خراسان رضوی هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به دنبال رسیدن به محصولاتی هستیم که ما را به یک نظارت هوشمند برساند؛ زیرا اگر هوشمندسازی فعال شود، قطعا تغییرات ساختاری را به دنبال خواهد داشت که این امر سبب تغییر الگوی نظارت و رصد میشود.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در پایان پیشنهاد تشکیل کمیتهای برای فاز عملیاتی این محصولات را ارائه کرد.
در این رویداد که سجاد محمدعلی نژاد معاون نوآوری و فناوری وزارت علوم، امید رضاییفر مدیرکل سیاستگذاری، برنامهریزی و توسعه فناوری وزارت علوم، امین عبدالهزاده مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری، روح الله سهرابی مشاور وزیر علوم در برنامهریزی و مدیریت راهبردی و محمدهادی زاهدی مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز حضور داشتند، شرکتهای برگزیده به معرفی و ارائه محصولات خود پرداختند.
یک انتصاب در وزارت علوم
وزیر علوم همچنین در این هفته سعید غیاثی ندوشن را به ریاست موسسه مطالعات فرهنگیاجتماعی منصوب و از زحمات حجتالاسلام رضا غلامی در این موسسه تقدیر کرد. بر موارد ذیل به عنوان ماموریتها و انتظارات از این موسسه تأکید شده است.
وی در این حکم وظایف موسسه یادشده را برشمرد. برخی از این وظایف؛ شامل تامین نیازهای پژوهشی معاونت فرهنگی و اجتماعی صف و ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تقویت و تعالی فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها با رویکرد نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، فناوری فرهنگی و فرهنگ فناوری؛ فرهنگپژوهی و تلاش جهت بومیسازی فرهنگهای نوین حاصل از علوم نوظهور، فناوریها، نوآوریها و محصولات دانشبنیان با هدف حکمرانی هوشمند فرهنگی جهت بهره وری از ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها؛ خلق فرهنگ شایسته و ارائه راهکارها و روشهای مناسب برای تقویت سرمایه اجتماعی و تقویت هویت، اخلاق و فرهنگ ایثار، جهاد، قانونمداری، دینباوری، مسئولیت اجتماعی، نوعدوستی و کار گروهی؛ ارائه راهکارهای علمی برای تحقق مرجعیت اجتماعی و فرهنگی دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری؛ انجام پژوهشهای هدفمند و تطبیقی ملی و فراملی و ارائه راهکارهای نوین علمی برای تحقق دیپلماسی فرهنگی، انقلابی و تمدنی؛ تهیه نقشه فرهنگی برای جغرافیای فراغت دانشجویان و تهیه جورچین (پازل) منعطف فرهنگی و اجتماعی زمان دار برای مقاطع و مرتبه های مختلف تحصیلی، علمی و اداری در دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علمی و فناوری است.
اجرای طرح آموزش اشتغال دانشآموختگان و دانشجویان دانشگاه علمیکاربردی
قائممقام رییس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در این هفته از اجرایی شدن «طرح آباد» (آموزش برای اشتغال دانش آموختگان و دانشجویان) در دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد.
اصغر کشتکار افزود: طرح آباد با ایجاد فضای تعاملی بین ظرفیتهای زیرنظام آموزش عالی نظری و مهارتی به دنبال مهارتافزایی و ارتقاء توان اشتغالپذیری دانشآموختگان و دانشجویان است و اجرای این طرح منجر به افزایش کسب مهارتهای تخصصی و تکمیلی شغلی در کنار کسب دانش نظری و کمک به دستیابی سریعتر و کمهزینهتر به بازار کار میشود.
وی اظهار داشت: در این طرح دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش کرده با درنظرگرفتن نیازهای بازار کار و رشته های تحصیلی دانشجویان و دانش آموختگان، پودمان های آموزشی تکمیلی تخصصی اشتغال محور متناسب با نیاز آنها را اجرا کند و از این طریق با هدایت جمعیت عظیم دانشآموختگان دانشگاهی و دانشجویان برای کسب مهارت های تکمیلی تخصصی متناسب و همسو با رشته تحصیلی خود در زیست بوم اشتغال کشور اثرگذار باشد.
شمار پایاننامههای دانشجویان زن در علوم پایه، علومپزشکی و هنر بیشتر از مردان
آمار پایاننامهها و رسالههای ثبت شده در سامانه ملی ثبت پایاننامه، رساله و پیشنهاده بر پایه جنسیت دانشآموختگان در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ نشان میدهد پایاننامههای دانشجویان زن در علوم پایه، پزشکی و هنر از مردان بیشتر است.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در سامانه ملی ثبت پایاننامه، رساله و پیشنهاده (در نشانی SABT.IRANDOC.AC.IR)؛ یکی از پرسشهایی که هنگام ثبت این مدارک از دانشآموختگان تحصیلات تکمیلی میشود، جنسیت آنها است.
بر پایه دادههایی که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در این سـامانه وارد شده، از ۱۰۴ هزار و ۷۰۰ پایاننامه و رساله (پارسا) ثبت شده، ۴۴ هزار و ۹۳۷ پارسا (۹۱/۴۲ درصد) برای دانشآموختگان زن و ۵۹ هزار و ۷۶۳ پارسا (۰۸/۵۷ درصد) برای دانشآموختگان مرد بودهاند.
گزارش کاملی از این خبر اینجا بخوانید.
اعلام زمانبندی فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم در دانشگاه آزاد
مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، با توجه به آییننامه شماره ۷۷۲/۷۷/ص مورخ اول خرداد سال ۱۴۰۰ در نظر دارد برای تکمیل مدرسان مورد نیاز برای تدریس درس انس با قرآن کریم در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، در سال ۱۴۰۳ نیز از بین افراد واجد شرایط از طریق دو فراخوان، مدرسان خود را جذب کند.
حجتالاسلام معرفت با بیان اینکه این فراخوانها ویژه اعضای هیات علمی (پیوسته یا وابسته) و دستیاران آموزشی است که مجوز تدریس از طرف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ندارند یا تاریخ اعتبار مجوزشان پایان یافته است، اظهار داشت: بارگذاری گواهی یا حکم کارگزینی توسط «این دسته از متقاضیان» الزامی است.
مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به جدول زمانبندی پنجمین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز فراخوان و اطلاعرسانی نحوه ثبتنام متقاضیان، ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ آخرین مهلت ثبتنام، یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ برگزاری آزمون کتبی (مجازی)، تیر و مرداد ۱۴۰۳ فرایند آزمون شفاهی و صدور مجوز تدریس خواهد بود.
کسب رتبه اول همکاریهای علمی بینالمللی توسط پژوهشگاه ژنتیک
پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیستفناوری رتبه اول شاخص بینالمللی سازی را بین دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری را در ارزیابیهای سال ۱۴۰۱ کسب کرد. شاخص بین المللی سازی در رتبه بندی دانشگاه ها و پژوهشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر پایه ارزیابی فعالیت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در زمینه های متنوع روابط علمی بین المللی از جمله طرحهای مشترک علمی با دانشمندان ایرانی مقیم خارج و دانشمندان کشور های خارجی، ایجاد و اعلام فرصت های مطالعاتی در دانشگاه ها و مراکز علمی، پژوهشی خارج از کشور برای اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بررسی میشود.
افزون بر این، ارائه فرصت مطالعاتی داخل کشور برای دانشمندان، پژوهشگران و دانشجویان خارجی، ثبت اختراعات بین المللی و داخلی، انتشار مجله و نشریات دارای نمایه استنادی بین المللی، برگزاری همایش علمی مشترک با دانشمندان ایرانی مقیم خارج و دانشمندان کشورهای خارجی، انتشار مقالات علمی مشترک پژوهشگران و اساتید ایرانی با همتایان خارجی دانشمندان ایرانی مقیم خارج و دانشمندان کشورهای خارجی از معیارهای دیگر این شاخص است که توسط مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم اعطا میشود. رتبه بندی مربوط به هرسال در سال بعد انجام می شود و بر این اساس اکنون رتبه بندی سال ۱۴۰۱ منتشر شده است.
بازدید معاون وزیر علوم از بازارچه دانشجویی دانشگاه فنی و حرفهای کشور
عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مهدی بادپا مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به همراه جمعی از مسئولان و مدیران ستادی دانشگاه فنی و حرفهای با حضور در دانشکده فنی و حرفهای دکتر شریعتی و محل برپایی نمایشگاه و هفتمین بازارچه دانشجویی، از دستساختهها و تولیدات دانشجویان این دانشگاه در زمینههای مختلف نظیر صنایع دستی، گل و گیاه، مواد غذایی و پوشاک بازدید کردند.
این بازارچه در راستای مهارتافزایی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای تقویت در مهارتهای فردی و بهرهگیری از توانمندیهای دانشجویان و ایجاد فرهنگ خودباوری، خودکفائی و حفظ منزلت اجتماعی دانشجویان با برپایی ۳۰ غرفه از استانهای کشور برگزار شد.
نظر شما