همراهی جامعه دانشگاهی با مردم در۲۲ بهمن/ رنگ و بوی انتخابات در دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- جامعه دانشگاهی همزمان با چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در همراهی با مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضوری دیدنی از خود برجای گذاشت، همچنین با نزدیک‌تر شدن به روزهای انتخابات رنگ و بوی انتخاباتی در برخی دانشگاه‌ها پُررنگ شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، صفحه‌های تقویم ورق خورد و بار دیگر فجر انقلاب اسلامی و جشن پیروزی ملت در ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ فرا رسید و جامعه دانشگاهی همراه با مردم روزهای استقلال ملی را جشن گرفت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسا و استادان دانشگاه‌ها، مسوولان وزارت علوم، نخبگان و همه اعضای جامعه دانشگاهی همراه با مردم در جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی و از همه‌ مهم‌تر راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند.

دانشگاه صنعتی شریف هم که در خیابان آزادی و سر راه عبور راهپیمایان قرار داشت، نمایشگاه فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی، فناوری، پژوهشی، صنعتی و فرهنگی و غرفه‌های دانشجویی را از ساعت ۹ صبح روز ۲۲ بهمن مقابل سر درب اصلی برپا کرد و دستاوردهای محققان این دانشگاه را در این غرفه به نمایش گذاشت؛ از محصولاتی که در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در نمایشگاه دستاوردهای این دانشگاه به نمایش گذاشته شد سامانه مدیریت ترافیک شهری، دوچرخه برقی شریف، پوشاک ضد تعریق، پد فیلتر تصفیه هوا، محصولات خانه هوشمند لکسیت بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همراه با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور نیز در غرفه دانشگاه صنعتی شریف مستقر شدند و از سامانه مدیریت ترافیک شهری به عنوان یکی از دستاوردهای محققان این دانشگاه رونمایی کردند و بعد از این مراسم به جمع راهپیمایان یوم الله ۲۲ بهمن پیوستند.

گزارشی از این رونمایی اینجا بخوانید.

محمدعلی زلفی‌گل هنگام راهپیمایی در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ما بعد از ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی پاسداری از خون شهدا را سرلوحه کار خود قرار داده و پای نظام و انقلاب ایستاده‌ایم. استقلال سیاسی کشور را حفظ کرده و برای آن هزینه می‌کنیم. پای این نظام ایستاده ایم و از آرمان‌های آن صیانت می‌کنیم و قدردان این همه محبت و لطف ملت ایران هستیم.

وزیر علوم با تشکر از حضور اقشار مختلف مردم در جشن ۴۵ سالگی انقلاب اسلامی گفت: جامعه دانشگاهی تمام‌قد برای رشد و توسعه کشور تلاش می‌کند. دانشگاهیان در بخش های علمی، بهداشت و درمان، صنعت و اقتصادی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

همراهی جامعه دانشگاهی با مردم در۲۲ بهمن/ رنگ و بوی انتخابات در دانشگاه‌ها

اخبار خوب وزیر علوم از احکام برنامه هفتم توسعه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین روز دوشنبه گذشته (۲۳ بهمن) به صدا و سیما رفت و در گفت‌وگویی تلویزیونی به آمارهای مقایسه‌ای حوزه آموزش عالی پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این آمار نشان می‌دهد جمهوری اسلامی، بن‌سازه خود را بر اساس علم و فناوری ترسیم کرده و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این زمینه انجام داده است.

زلفی‌گل توضیح داد: پیش از انقلاب ۲۴ دانشگاه داشتیم و اکنون ۲۴۴ دانشگاه؛ یعنی تعداد دانشگاه ها ۹ برابر شده است. همچنین آن زمان ۱۶۰ هزار دانشجو و امروز سه میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو داریم که تعداد دانشجویان در مقاطعی به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم رسید. تعداد دانشجویان دختر ‌در آن زمان کمتر از ۱۰ هزار نفر و اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، تعداد اعضای هیات علمی تمام‌وقت نیز آن زمان ۱۰ هزار نفر و اکنون حدود ۹۰ هزار نفر است که بیش از هشت برابر شده است. تعداد اعضای هیات علمی خانم نیز در این مدت بیش از ۳۰ برابر شده است.

وی به ارائه آماری در زمینه فناوری پرداخت و ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اصلا پارک علم و فناوری نداشتیم، اکنون ۵۴ پارک علم و فناوری داریم. همه این آمار نشان می‌دهد جمهوری اسلامی بن‌سازه خود را بر اساس علم و فناوری قرار داده و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این زمینه انجام داده است.

وزیر علوم دولت سیزدهم یادآور شد: تمام پیشرفت‌های کشور را دانش‌آموختگان دانشگاهی رقم زده‌اند و استقلال کامل با اعتماد به دانشگاه و دانشگاهی ممکن است. اما باید سهم آموزش عالی را از اعتبار عمومی کشور افزایش دهیم تا آزمایشگاه‌ها مجهز شوند، دانشمندان و استادان دانشگاه نگران بودجه تحقیقات خود نباشند و دانشجویان را در صنایع خصوصی و دستگاه‌های اجرایی بپذیریم تا مهارت‌محورکردن آموزش‌ها میسر باشد.

زلفی گل به احکام مرتبط با آموزش عالی در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: احکام ویژه‌ای در این برنامه تصویب شد که موجب پیشرفت علم و فناوری در آینده می‌شود. یکی از این اقدامات مهارت‌محورکردن آموزش‌ها است که بر این اساس قرار شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دستورالعملی را برای حضور دانشجویان در دستگاه‌های اجرایی و صنایع خصوصی بنویسند تا این امر تسهیل شود.

وی ادامه داد: همچنین برای نیاز محورکردن پژوهش ها در کشور، مقرر شد دو وزارتخانه برنامه جامع پژوهانه را تدوین کنند و بر اساس این احکام سازمان برنامه و بودجه باید ۱۵ درصد از کل اعتبارات دانشگاه‌ها را به پژوهش و پنج درصد را به امور فرهنگی اختصاص دهد. همچنین توسعه خوابگاه‌های متاهلی از طریق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باید پیگیری شود.

همراهی جامعه دانشگاهی با مردم در۲۲ بهمن/ رنگ و بوی انتخابات در دانشگاه‌ها

تسهیل رفت و آمد نخبگان ایرانی خارج از کشور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این هفته در دومین نشست کارگروه علمی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور که با حضور عبدالله سهرابی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و نمایندگی از سایر دستگاه‌ها برگزار شد به مرکز همکاری های علمی بین المللی این وزارتخانه دستور داد با همکاری بنیاد ملی نخبگان و سایر دستگاه‌های مرتبط، نسبت به تدوین طرح تسهیل رفت و آمد نخبگان به داخل کشور و ارائه مشوق برای بازگشت آنها اقدام و برای تصویب در نشست آتی کارگروه علمی شورای ایرانیان خارج از کشور اقدام کند.

زلفی‌گل در این نشست ضمن تاکید بر حفظ نخبگان داخلی و حمایت از آنان در زمینه‌های مختلف گفت: باید از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور به‌ویژه نخبگان علمی و فناوری استفاده کنیم، زیرا این عزیزان سرمایه‌های کشور و بسیاری از آنان عاشق خدمت به هم‌میهنان خود هستند. در حالی که استکبار با ابزار تحریم، سعی در آسیب زدن به توسعه علمی دارد، ما باید خودمان خود تحریمی نکنیم و از توان دانشمندان خود در اقصی نقاط کشور استفاده کنیم.

وی افزود: بسیاری از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور تمایل دارند به صورت دائم یا کوتاه مدت به کشور بازگردند و تجربیات و دانش خود را در اختیار سرزمین مادری خود قرار دهند و ما باید این شرایط را تسهیل کنیم.

رییس کارگروه علمی شورای ایرانیان خارج از کشور اظهار داشت: طرح تسهیل رفت و آمد نخبگان ایرانی مقیم خارج به داخل کشور را باید با کمک سایر دستگاه‌های مسئول، تصویب و اجرایی کنیم تا نخبگان به راحتی بتوانند برای فرصت مطالعاتی، همایش علمی و اشتراک دانش و تجربه خود بین ایران و کشور محل زندگی کنونی خود رفت و آمد داشته باشند. ما هم باید با حمایت های خود انگیزه نخبگان داخلی را برای ماندن در کشور بیشتر و هم با امتیازات و پشتیبانی‌های خود نخبگان مقیم خارج را برای بازگشت به کشور تشویق کنیم.

فراهم کردن زمینه ادامه تحصیل برای فرزندان نخبگان مقیم خارج از دیگر نکاتی بود که وزیر علوم به مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی این وزارتخانه دستور داد طرحی را در این زمینه تدوین و به کارگروه علمی شورای ایرانیان خارج از کشور ارائه کند.

وی همچنین به مرکز همکاری‌های علمی بین المللی دستور داد نسبت به انجام طرح مطالعات تطبیقی فراملی در زمینه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای بازگشت نخبگان اقدام و نتیجه را به کارگروه ارائه کنند.

همراهی جامعه دانشگاهی با مردم در۲۲ بهمن/ رنگ و بوی انتخابات در دانشگاه‌ها

شمارش معکوس برای آزمون‌های ارشد و دکتری

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور نیز از انتشار کارت شرکت در آزمون‌های ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری (نیمه‌متمرکز) Ph.D سال ۱۴۰۳ از روز دوشنبه ۳۰ بهمن روی درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان خبر داد.

علی صدر افزود: آزمون ورودی مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ صبح و بعدازظهر جمعه (۴ اسفند) و آزمون مقطع دکتری (نیمه‌متمرکز) Ph.D»» سال ۱۴۰۳ بعدازظهر (جمعه ۴ اسفند) بر اساس اطلاعات مندرج بر روی کارت شرکت در این آزمون‌ها برگزار می شود.

وی در مورد جزییات برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۳ گفت: کارت شرکت در این آزمون‌ها از روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد و داوطلبان لازم است بر اساس مشخصات شناسنامه‌ای و مشخصات ثبت‌نامی شامل شماره پرونده و کد رهگیری نسبت به پرینت کارت شرکت در آزمون اقدام کنند. برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و همچنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامی است.

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: آن دسته از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد که علاوه بر کدرشته امتحانی اصلی متقاضی شرکت در رشته امتحانی دوم نیز بوده‌اند باید کارت شرکت در آزمون رشته امتحانی دوم خود را هم دریافت و پرینت و به آدرس حوزه امتحانی مندرج بر روی کارت مراجعه کنند.

همراهی جامعه دانشگاهی با مردم در۲۲ بهمن/ رنگ و بوی انتخابات در دانشگاه‌ها
امین عبداله‌زاده

یک انتصاب در وزارت علوم

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در حکمی امین عبداله‌زاده را به سمت مدیر کل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری منصوب کرد. در حکم سجاد محمد علی نژاد خطاب به امین عبداله زاده آمده است: با عنایت به مراتب تعهد تخصص و تجارب جنابعالی، به موجب این حکم به سمت مدیر کل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود با پیگیری ویژه جهت تحقق ماموریت‌های توسعه جریان اقتصاد دانش بنیان مدیریت و توسعه زیرساخت‌ها و حل نیازمندی‌های توسعه فناوری و نوآوری برنامه‌ریزی‌های زیر در اولویت دستور کار جنابعالی قرار گیرد.

عبداله زاده دانش آموخته دکتری مهندسی مواد و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران است و پیش از این مسئولیت معاونت مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم را برعهده داشت. معاون فناوری و نوآوری وزیرعلوم در نامه جداگانه ای از خدمات علیرضا زراسوندی مدیرکل سابق دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری در زمان تصدی این مسولیت قدردانی کرد.

همراهی جامعه دانشگاهی با مردم در۲۲ بهمن/ رنگ و بوی انتخابات در دانشگاه‌ها

تمدید مهلت نام‌نویسی در جشنواره دانشجوی سال ۱۴۰۲ نمونه

سازمان امور دانشجویان هم اعلام کرد مهلت نام‌نویسی در سی ویکمین جشنواره دانشجوی نمونه سال ۱۴۰۲ که از دوم بهمن آغاز شده و قرار بود ۲۲ بهمن پایان یابد، تا چهارم اسفند ۱۴۰۲ تمدید شد. بر این اساس تمامی دانشجویان واجد شرایط ایرانی و بین‌الملل ضمن مطالعه دقیق آیین‌نامه و شیوه نامه سال ۱۴۰۲، می‌توانند در مهلت تعیین شده، نسبت به ثبت‌نام و شرکت در سی و یکمین جشنواره دانشجوی نمونه سال ۱۴۰۲ اقدام کنند.

متقاضیان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می توانند با مراجعه به پایگاه portal.saorg.ir و متقاضیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مراجعه به پایگاه nemooneh.behdasht.gov.ir و تکمیل فرآیند ثبت نام در جشنواره شرکت کنند.

سی و یکمین جشنواره دانشجوی نمونه سال ۱۴۰۲ با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

همراهی جامعه دانشگاهی با مردم در۲۲ بهمن/ رنگ و بوی انتخابات در دانشگاه‌ها

نقش دانشگاه؛ ترویج مشارکت حداکثری

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم در نشست با جمعی از کارکنان دانشگاه با موضوع انتخابات پیش‌رو ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم و تعیین شاخص‌های انتخاب اصلح را دو ماموریت دانشگاه‌ها در انتخابات پیش رو برشمرد و گفت: هدف اصلی این دانشگاه ترویج مشارکت حداکثری مردم است و از هیچ جریان سیاسی جانبداری نمی‌کند.

علیرضا رهایی مجلس شورای اسلامی را یکی از ارکان مهم حکمرانی و یکی از سه قوه اصلی کشور توصیف کرد و اظهار داشت: تجربیات تاریخی دلایلی بر اهمیت و نقش بی بدیل مجلس در حکمرانی کلان کشور همچنین در نحوه اداره کشور و رفع مشکلات جامعه است. هدف در انتخابات پیش رو، انتخاب نمایندگانی است که دارای شایستگی، صلاحیت، امانتداری، تعهد، وفاداری و ولایتمداری و روحیه خدمت به مردم و کشور باشند.

وی افزود: نخبگان و افراد آگاه و مطلع لازم است با انتخاب نمایندگان شایسته و متعهد، ایجاد فضای سالم و رقابتی، ارائه پیشنهادات و انتقادات سازنده، حمایت از حقوق شهروندی و ترویج فرهنگ انتخاباتی به تقویت نظام مقدم جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور کمک کنند.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: مردم در ۴۴ سال گذشته با عملکرد دوره‌های مختلف نمایندگان مجلس آشنا شده‌اند و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را می‌شناسند. به عنوان مثال مجلس یازدهم با برنامه تحول کلان فعالیت خود را آغاز کرد؛ در زمینه امنیت ملی و سیاست خارجی به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در راستای صیانت از منافع کشور، در حوزه فرهنگی قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده، در حوزه آموزش و تحقیقات قانون جهش تولید دانش بنیان و در حوزه‌های عمرانی و رفاه عمومی قانون جهش تولید مسکن و قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و ده‌ها قانون دیگر تدوین و تصویب کرد.

رهایی همچنین گفت: دانشگاهیان باید با استفاده از قابلیت‌ها و فرصت‌های خود به عنوان راهبران، الگوها و راهنمایان جامعه، مردم را به مشارکت فعال در انتخابات تشویق کنند؛ زیرا اقشار مختلف مردم، خانواده‌ها، دانشجویان و همکاران، افراد فامیل و دوستان توجه خاصی به نظرات این قشر از جامعه دارند.

مشاور رییس دانشگاه در امور اجرایی و فرمانده بسیج کارکنان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این نشست، شرکت در انتخابات پیش‌رو را عمل صالح دانست و گفت: امیدواریم در انتخابات پیش‌رو با حضور پرشکوه خود حادثه عظیمی را رقم بزنیم، در واقع انتخابات یک حادثه گذار نیست بلکه حادثه اثرگذار و سیلی محکمی برای کسانی که در توهمات خود غوطه ور هستند.

مجید کوه‌خیل شرکت در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را ضروری دانست و یادآور شد: قرآن می فرماید هرچه دشمنان ما را ناخشنود کند یعنی عمل صالح انجام دادیم چرا که با شرکت در انتخابات می‌توانیم دشمنان را ناخوشنود و ناامید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم سالاری یک بحث کلی انتخابات است بر اساس آن مردم می توانند در سرنوشت خود تاثیرگذار باشند. اهمیت انتخابات متناسب با شرایط روز و موقعیت مکانی جامعه است؛ کشوری مثل ایران که ۴۵ سال پیش به نوعی مستعمره ابرقدرت‌های شرق یا غرب بوده امروزه با پایداری دربرابر فشار نظام سلطه به قدرت برترمنطقه تبدیل شده است و با مقاومتی که در سطح جهان دربرابر زیاده خواهان انجام می دهد توازن قدرت در منطقه و دنیا را بهم زده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha