مرکز پژوهش‌ها باید به جای آمارسازی گزارش فنی بدهد/روایت جلالی از عملکرد دولت در حوزه سلامت

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها نقطه ضعف مجلس یازدهم بود، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس نباید کار خبری و رسانه‌ای انجام دهد،مرکز پژوهش‌ها باید به جای آمارسازی گزارش فنی ارائه کند.

حجت الاسلام حسین جلالی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در خصصو عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان ادامه داد: روزی که آیت‌الله رئیسی وارد عرصه ریاست جمهوری شد آمار فوتی‌های ما در کرونا روزی ۷۰۰ نفر بود. آیت‌الله رئیسی دو اقدام بزرگ انجام داد؛ نخست بی‌اثرسازی تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها و واردات واکسن‌ کرونا و دوم تولید داخلی واکسن‌ کرونا که تعداد فوتی‌های کرونا را از ۷۰۰ نفر در روز به صفر رساند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: این اقدامات تنها با شعار انجام نمی‌شود اما در دولت‌ آیت‌الله رئیسی این اقدامات با کار علمی، فنی و تخصصی در حوزه بهداشت درمان انجام گرفت.

جلالی اظهار کرد: وظیفه مرکز پژوهش‌ها انجام تحقیقات است،لذا تهیه گزارش های آماری ضعیف از سوی این مرکز در واقع کار سیاسی است. مرکز پژوهش‌های مجلس باید وظایف خود را انجام دهد چراکه قلب، تفکر و فکر مجلس است و باید به نماینده‌ها مشورت بدهد.

وی عنوان کرد: مجلس انقلابی یازدهم که مجلس قویی است یک نقطه ضعف دارد و آن مرکز پژوهش‌ها است،چراکه به وظایف خود درست عمل نکرد و بازوی مشورتی قوی برای نمایندگان نبود.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس گفت: وقتی مرکز پژوهش‌های مجلس از وظایف اصلی خود یعنی پژوهش و بررسی وارد حوزه عدد و رقم می‌شود به این دلیل است که کار خود را انجام نداده و با آمارسازی و عددسازی ‌دنبال این است که نقص‌ها و کمبودهای خود را جبران کند و مانند روز روشن است که آمار این مرکز، آمار درستی نیست. مرکز پژوهش‌ها باید به کارهای پژوهشی خود بپردازد و نباید کار خبری و رسانه‌ای انجام دهد.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان در اختصاص ارز ترجیحی برای واردات دارو به کشور زحمات فراوانی کشید، دولت حتی برای واردات دارو به کشور برای بیماران پروانه‌ای حاضر شد کشتی آمریکایی را چندین ماه متوقف و محاکمه و نفت آن را مصادره کند. این اقتدار یک دولت است که می‌تواند کشتی آمریکایی را برای دفاع از برای بیماران صعب‌العلاج متوقف کند تا بتواند دارو را وارد کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: در کدام دولت بیماری‌های خاص تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفته است؟ در حال حاضر هیچ شهروندی در ایران بدون پوشش بیمه نیست. ۱۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و درمان برای دهک‌های سوم، چهارم و پنجم رایگان شد.

وی ادامه داد: اینکه در طرح جوانی جمعیت، مادر را تا ۵ سال و کودک را تا ۷ سال تحت درمان رایگان قرار می‌گیرد، اینکه سبدهای پروتئینی به صورت رایگان در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار گیردو اینکه درمان همه دانش‌آموزان تا سن ۷ سالگی رایگان انجام شود، در کدام دولت بوده است؟ بیشتر دانش‌آموزان دندان‌هایشان تا سن ۷ سالگی مشکلاتی دارد و هزینه ترمیم و اصلاح دندان در کشور بالا است اما در دولت آیت‌الله رئیسی همه این اقدامات رایگان شد.

جلالی یادآور شد: جالب است که یکی از نقاط قوت دولت آیت‌الله رئیسی در حوزه بهداشت و درمان است و خدمات فراوانی در این حوزه در این دولت انجام شده است اما این عده همین نقطه قوت را می‌خواهند نقطه ضعف قرار دهند. مشخص است.

به گزارش ایرنا، روز گذشته گزارشی از سوی مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد که حاوی ادعاهایی را درباره وضعیت دارویی کشور بوده و مورد استناد رسانه‌های اصلاح طلب قرار گرفته و نگرانی هایی در سطح جامعه به ویژه برای بیماران ایجاد کرده است. در عین حال بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت و برخی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این گزارش را رد کرده و آن را موجب التهاب آفرینی در بازار دارو دانسته و بر همین اساس بر لزوم فعالیت تخصصی مرکز پژوهش ها به عنوان بازوی مشورتی مجلس تاکید دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha