۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۴۵
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85418539
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: سدکالپوش با هدف تامین آب پایدار شاهرود ساخته شد

شاهرود - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود گفت: انتقال آب از سدکالپوش برای این شهرستان در دستور کار و هدف از ساخت سد نیز تامین آب پایدار شاهرود است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب جلالی روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیر آبفای شاهرود افزود: ساخت سدکالپوش برای تامین آب آشامیدنی پایدار شهرستان و تا بخشی هم برای صنعت تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت سد کالپوش با مطالعه و ارزیابی درست اجرا شد، ابراز کرد: این سد با سرمایه‌گذاری و جانمایی مناسب ساخته شد، اما مهمترین دلیل به سرانجام نرسیدن طرح انتقال آب به شاهرود یکسری چالش‌های اجتماعی بود.

فرماندار: سدکالپوش با هدف تامین آب پایدار شاهرود ساخته شد

جلالی با بیان اینکه چالش‌های اجتماعی انتقال آب نگرانی مردم شاهرود را فراهم کرد، افزود: اجرای این طرح در همان سال‌های پس از ساخت سد با ۲ هزار میلیارد ریال امکان‌پذیر بود اما هم اکنون به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، ساخت سد کالپوش از طرح‌های مهر ماندگار سال ۱۳۹۲ در منطقه جغرافیایی شهر رضوان میامی در شرق استان سمنان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت تا پاسخگوی نیاز آبی ٢ شهرستان شاهرود و میامی باشد.

فرماندار ویژه شاهرود با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ پیگیری فرآیند قانونی اجرای این طرح آغاز شد، اظهار کرد: پیمانکار اجرای طرح مشخص شده و قراردادی ۱۸ هزار میلیارد ریالی در این زمینه منعقد شد.

جلالی، توقع و انتظار مردم روستاهای مسیر انتقال آب را بجا خواند و گفت: حق سهم ۱۱ روستای واقع در مسیر انتقال آب به شاهرود در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تامین و انتقال آب از چشمه سارهای قطری هم در دستور کار است، اضافه کرد: دستگاه‌ قضایی پیگیر این طرح انتقال است.

فرماندار ویژه شاهرود با اشاره به اینکه تامین آب از منابع زیرزمینی در عمق ۹۰ تا ۱۰۰ متری موقتی است، گفت: فرونشست زمین تهدید جدی برای این منطقه محسوب می‌شود.

فرماندار: سدکالپوش با هدف تامین آب پایدار شاهرود ساخته شد

حفر چاه‌های عمیق چاره تامین آب شاهرود نیست

امام جمعه شاهرود هم با بیان اینکه حفر چاه‌های عمیق تا ۳۰۰ متر چاره کار نیست، گفت: آب‌های زیرزمینی امانتی است که باید به نسل آینده واگذار شود.

حجت الاسلام عباس امینی با اشاره به دغدغه روستاییان درباره حفر چاه برای تامین آب افزود: حفر چاه‌های متعدد در تابستان ۱۴۰۲ روستاییان را به مشکل انداخت و سبب نارضایتی آنان شد.

وی به سفر رییس جمهور در آینده‌ای نزدیک به استان سمنان اشاره و اظهار کرد: مهمترین دغدغه و مشکل اساسی مردم شهرستان شاهرود تامین آب پایدار است و اگر این مهم محقق نشود، تمامی اقدام‌های دیگر دولت در حوزه‌های مختلف از جمله عمرانی و اقتصادی کم اثر خواهد شد.

حجت‌الاسلام امینی با اشاره به اینکه طی ۳۰ سال گذشته برای تولید آب پایدار شهرستان شاهرود اقدامی انجام نشد، ادامه داد: ذخیره‌گاه آب پایدار شهرستان نباید مورد تخریب قرار گیرد.

امام جمعه شاهرود تصریح کرد: دولت، مجلس و مسئولان استان و شهرستان اجرای طرح‌های دیگر را برای مدتی متوقف و ابتدا مشکل آب کشور را رفع کنند که این امر مهمترین دغدغه مردم است.

وی به نظر کارشناسان مبنی بر هدر رفت ۲۵ درصدی آب در شبکه‌های انتقال اشاره کرد و گفت: اصلاح شبکه آبرسانی باید در اولویت کار مسئولان قرار گیرد.

هوشمندسازی مدیریت آب

همچنین مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان با بیان اینکه قطع آب یک خانه هم زیاد است، گفت: هوشمندسازی مدیریت آب در دستور کار قرار دارد.

منصور کشاورزیان با بیان اینکه مدیریت آب چند وجهی است، افزود: امروزه در دنیا از پساب و آب‌های غیرمتعارف برای بخش‌های کشاورزی و صنعت استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ کیلومتر خط انتقال آب قطری ظرفیتی است که می‌تواند طرح انتقال آب سدکالپوش را تسریع کند، ادامه داد: این ظرفیت می‌تواند در اختیار آب منطقه‌ای قرار گیرد تا انتقال آب قطری با هزینه کمتر و زمان کوتاه‌تری انجام شود.

کشاورزیان با بیان اینکه در کنار موضوع مدیریت مصرف باید تامین آب سرلوحه کار قرار گیرد، اظهار کرد: توسعه نباید همراه با افزایش مصرف آب باشد برای این منظور استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاهی ضروری است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های مناسبی در بخش آب‌های غیرمتعارف در شاهرود وجود دارد که باید در خدمت توسعه این شهرستان قرار گیرد.

فرماندار: سدکالپوش با هدف تامین آب پایدار شاهرود ساخته شد

به گزارش ایرنا، در این آیین از زحمات ابراهیم باقری که به افتخار بازنشستگی نائل آمد، قدردانی و علیرضا مطهری‌نژاد به عنوان سرپرست آبفای شهرستان شاهرود معرفی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha