۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۴۳
کد خبر: 85418669
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهدای قرآن خطی ۱۰۰ ساله به سازمان اسناد یزد

۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۴۳
کد خبر: 85418669
اهدای قرآن خطی ۱۰۰ ساله به سازمان اسناد یزد

یزد- ایرنا - دکتر " سید ابوالقاسم طبائی " از اهالی روستای عقدای اردکان یزد یک جلد قرآن خطی دست نویس به قدمت بیش از ۱۰۰ سال به سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان اهدا کرد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی یزد، وی هدف از این اقدام را حفاظت، صیانت و نگهداری از میراث مکتوب خانوادگی خود با شیوه استاندارد و ماندگار در آرشیو ملی عنوان کرد.

وی گفت: از این دست از قرآن‌ها، اسناد و کتب شخصی و قدیمی در اختیار بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد که در واقع درست است در مالکیت آن خانواده قرار دارد اما اگر با نگاه تاریخی و هویت سازی برای انتقال اطلاعات این اسناد به نسل‌های آینده اینها را برای مستند سازی به آرشیو ملی استان اهدا شود.

این فرهنگی پیشکسوت گفت: در واقع از طرفی هم هویت خانوادگی خود را به بهترین شیوه حفظ کرده و از طرف دیگر این سازمان در استان را که تنها مرجع تخصصی در زمینه حفاظت، نگهداری و اطلاع رسانی اسناد است را غنی بخشیده و بعد از تحویل در سیر مراحل فهرست نویسی و ثبت ملی این اطلاعات ارزشمند در اختیار آحاد پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

اسناد ملی شناسنامه و هویت ملی هر کشور است و مهمترین منابع پژوهش در زمینه سیر تحولات تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محسوب می‌شوند و ایرانیان همواره در حفظ و نگهداری اسناد کوشا بوده و سنت نگهداری و حفاظت از اسناد و مدارک دولتی در این کشور از دیرباز رایج و دارای ریشه‌های دیرین در فرهنگ این مرز و بوم است.

استان یزد با قدمت و پیشینه‌ای تاریخی چند هزار ساله دارای مشاهیر و شخصیت‌های علمی و تاریخی است که آثار مکتوب ارزشمند بیشماری در گوشه و کنار یافت می‌شود و حفظ و نگهداری آن و برای فعالیت‌های پژوهشی کاری ضروری و همکاری مردم و مسئولان را بیش از گذشته طلب می‌کند.

جمع آوری اسناد مکتوب و کتب خطی و همچنین بایگانی اسناد ادارات و دستگاه‌های مختلف از عمده وظایف مهم این مرکز در استان است جمع آوری اسناد مکتوب و کتب خطی و همچنین بایگانی اسناد ادارات و دستگاه‌های مختلف از عمده وظایف مهم این مرکز در استان است و با توجه به قدمت تاریخی و پیشینه تاریخی و فرهنگی یزد و به ویژه شهر دارالعباده نیاز است که با تلاش و حمایت مسئولان استان در زمینه تخصیص زمین و تجهیز یک ساختمان هوشمند برای بایگانی اسناد و موزه اسناد برای حفظ اسناد تاریخی، استان به جایگاه واقعی برسد.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند و مرکز استاد و کتابخانه ملی استان یزد در خیابان آیت الله کاشانی، کوچه مسجد ارشاد و جنب هنرستان فنی شهید چمران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha