گام‌های اسلام‌آباد و کابل برای آغاز دوره‌ای جدید در روابط

اسلام‌آباد - ایرنا - همزمان با آغاز کار دولت جدید در پاکستان و ارسال پیام‌های حسن نیت به این کشور از طرف افغانستان، گزارش‌ها حکایت از تکاپوی ۲ کشور همسایه برای عبور از تنش‌های مستمر در روابط و آغاز دوره جدید برای همکاری و حل مسائل فی مابین دارد.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، روابط پاکستان و افغانستان از زمان تسلط طالبان بر کابل به دلیل امتناع این کشور از خنثی کردن تهدیدات ناشی از گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان، در بن بست قرار گرفت.

این تنش‌ها زمانی که شهباز شریف پیش از انتخابات اخیر پاکستان، نخست وزیری دولت ائتلافی این‌ کشور را برعهده داشت، افزایش یافت و سفرهای مقام‌های بلندپایه وزارت خارجه، دفاع و نهادهای امنیتی از اسلام‌آباد به کابل نیز نتوانست کمکی به فروکش کردن آتش اختلافات کند.

سطح روابط ناآرام این ۲ همسایه تحت ساختار دولت موقت در پاکستان بار دیگر کاهش یافت زیرا دولت اسلام‌آباد در آن دوره شروع به اخراج اتباع غیرقانونی افغانستانی و تشدید کنترل‌ مرزهای مشترک کرد. از سویی اخذ روادید و استفاده از گذرنامه معتبر جهت سفر به کشورهای یکدیگر نیز از سوی اسلام‌آباد اجباری شد.

پاکستان عملاً تماس های رسمی خود را با حاکمیت موقت افغانستان قطع کرد، اما هر دو طرف به طور غیررسمی در تماس بودند. دیدار مولانا فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای اسلام (شاخه فضل) و سفر اخیر مولانا حامد الحق رئیس جمعیت علمای اسلام (شاخه سمیع) بخشی از کانال های غیررسمی برای حل اختلافات بین کابل و اسلام آباد بود.

اما پس از انتخاب و تشکیل دولت جدید در پاکستان، دولت طالبان خواستار بازگشایی کانال رسمی ارتباط با همسایه خود شد. پیام تبریک سرپرست نخست وزیری حکومت طالبان به پاکستان پس از برگزاری انتخابات اخیر این کشور و نامه تبریک سرپرست وزارت خارجه طالبان افغانستان به همتای پاکستانی خود تازه‌ترین نشانه‌های مثبتی است که در روابط ۲ کشور مشاهده می‌شود.

دیدار اخیر عبید الله نظامانی سرپرست سفارت پاکستان در کابل با ملا شیرین آخوند والی قندهار که از افراد نزدیک به ملاعمر بنیانگذار طالبان و هبت الله آخوندزاده رهبر فعلی طالبان افغانستان شناخته می‌شود، حاکی از تمایل ۲ طرف برای عبور از تنش‌ها است.

سرپرست سفارت پاکستان برای دیدار با ملا شیرین آخوند از کابل به قندهار سفر کرد و این اولین سفر نظامانی به خارج از کابل پس از سوء قصد نافرجام به جان وی در اواسط آذرماه سال گذشته محسوب می‌شود.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون امروز در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت: والی قندهار بر تامین منافع و ایجاد فضای امن در آینده و اجرای برنامه های مبتنی بر سیاست های ۲ کشور تاکید کرد.

در این گزارش آمده است که ملا شیرین آخوند از دیپلمات ارشد پاکستانی خواسته تا پیامی را در رابطه با تعامل مجدد بین ۲ کشور به دولت جدید در اسلام‌آباد برساند.

منابع آگاه پاکستان گفتند که حکومت طالبان مایل است همه مسائل را از طریق گفت‌وگو حل کند. کابل همچنان بر موضع خود مبنی بر اینکه پاکستان باید از طریق گفت‌وگو راهی برای خروج از چالش گروه (تروریستی) تحریک طالبان پاکستان پیدا کند، پایبند است. هرچند اسلام‌آباد هرگونه سازش با طالبان پاکستانی یا ازسرگیری مذاکرات صلح با این گروه را منتفی اعلام کرده است.

هیات حاکمه موقت افغانستان همچنین از پاکستان خواسته تا راهبرد خود برای اخراج افغان‌های غیرمجاز و استفاده اجباری از روادید و گذرنامه را برای سفر بین ۲ کشور مورد بازنگری قرار دهد.

براساس این گزارش، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد بر اهمیت رایزنی‌های مستمر با دولت موقت افغانستان در سطوح مختلف تاکید کرد.

ممتاز زهرا افزود که تمامی کانال‌های ارتباطی میان پاکستان و افغانستان باز است و ما بر هماهنگی موثر علیه تروریسم، مدیریت مرزها به ویژه اقدام سازنده افغانستان علیه پناهگاه‌های تروریستی در خاک این‌ کشور تاکید داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha