۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۴۳
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85419511
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طلایه‌داران ورزش همدان در سالی که گذشت؛ حضور در المپیک آرزوی مشترک

همدان- ایرنا- ورزش قهرمانی همدان امسال هر چند با افت و خیزهایی همراه بود اما با افتخارآفرینی، همت و غیرت استعدادهای نخبه ورزش استان در میادین بین المللی، بازهم شاهد طنین‌انداز شدن نام دیار الوندنشینان در عرصه‌های جهانی، آسیایی و سایر مسابقات بین المللی بودیم.

به گزارش ایرنا، شیما صفایی، ستایش ایلوخانی در تنیس روی میز، میلاد جباری و محمدرضا کبودراهنگی در کبدی، مریم بربط در جودو، کیمیا زارعی در قایقرانی، مینا قربانی در تیراندازی، هادی وفایی پور در کشتی، زهرا نجاتی عارف در والیبال نشسته، مهرداد مرادی و وحید علی نجیمی در دو و میدانی نابینایان، زهرا نجاتی عارف در والیبال نشسته، میلاد سوری و نعمت الله سرافراز در گلبال و فاطمه بیات در شطرنج جزو افتخارآفرینان ورزش همدان در سال ۱۴۰۲ بودند.

ورزشکاران ملی پوش همدان در سال جاری ۷۲ مدال در مسابقات مختلف فراملی کسب کردند که این تعداد مدال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

از این تعداد هفت نشان در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی، ۲۶ مدال در مسابقات جهانی، ۱۳ مدال در مسابقات آسیایی و بقیه مدال‌ها در مسابقات بین المللی بدست آمد که برخی مدال‌ها به صورت تیمی بود.

مروری خواهیم داشت به عملکرد طلایه داران ورزش استان همدان در سالی که گذشت:

طلایه‌داران ورزش همدان در سالی که گذشت؛ حضور در المپیک آرزوی مشترک

شیما صفایی؛ بانوی اول تنیس روی میز کشور

همچنان بهترین تنیس باز بانوان ایران به شمار می‌رود. او هر چند در بازی‌های آسیایی هانگژو چین که مهرماه امسال برگزار شد، حذف زودهنگام داشت و به نشان نرسید، اما نخستین حضورش را تجربه کرد.

شیما صفایی با عبور از تمامی حریفان داخلی خود، با اختلاف نفر اول تیم ملی تنیس روی میز بانوان کشورمان به شمار می‌رود.

درخشش او باعث شد تا با قرارداد مناسب به لیگ برتر ترکیه نقل مکان کند و در آنجا نیز جزو بهترین‌ها بود.

شیما صفایی پس از حضور در رقابت‌های پینگ پنگ قهرمانی جهان در کره جنوبی با ۲۶۵ پله صعود، در رده ۴۴۹ رده‌بندی بانوان جهان قرار گرفت.

فدراسیون جهانی پینگ پنگ، رنکینگ بازیکنان را پس از قهرمانی تیمی جهان اعلام کرد و بازیکنان ایران که در این مسابقات حضور داشتند، در رنکینگ جدید جهانی صعود کردند.

این نابغه تنیس هر چند شانس کم رنگی را برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس دارد اما به اندازه‌ای سن و سال دارد که بتواند در المپیک بعدی که همانا آرزوی او به شمار می‌رود، حضور یابد.

طلایه‌داران ورزش همدان در سالی که گذشت؛ حضور در المپیک آرزوی مشترک

ستایش ایلوخانی، پدیده آینده دار

با وجود سن و سال کم، ستایش ایلوخانی توانسته افتخارات ارزنده‌ای در رده سنی نوجوانان و جوانان تنیس روی میز کسب کند.

هر چند این بازیکن در آخرین مسابقات تنیس روی میز جوانان کشور حایز رتبه دوم شد اما او همچنان بهترین ورزشکار تنیس روی میز رده‌های سنی پایه محسوب می‌شود.

ستایش دارنده نشان‌های رنگارنگ ملی و بین المللی است و در لیگ برتر کشور نیز خوش درخشید و در حضور بزرگان این ورزش، عنوان سوم تیمی را کسب کرد.

او در رده سنی هوپس و نیز نوجوانان عنوان‌های نخست کشور را کسب کرده و رؤیای این بانوی مستعد همدانی رسیده به نشان‌های رنگارنگ آسیایی، جهانی به خصوص المپیک است.

طلایه‌داران ورزش همدان در سالی که گذشت؛ حضور در المپیک آرزوی مشترک

دوقلوهای کبدی

میلاد جباری و محمدرضا کبودراهنگی روزهای طلایی را در ورزش کبدی سپری می‌کنند و در تمامی رویدادها دوشادوش یکدیگر حضور دارند به طوریکه هر ۲ نقش مهمی در نایب قهرمانی تیم ملی کشورمان در بازی‌های آسیایی هانگژو داشتند.

۲ استعداد برتر ورزش کبدی استان همدان که حالا پای ثابت تیم ملی هستند و کادر فنی حساب ویژه روی توانمندی آن‌ها باز کرده است.

میلاد جباری و محمدرضا کبودراهنگی در ماه‌های اخیر در لیگ کبدی کشور هندوستان به میدان رفتند و جزو ستاره‌های لیگ جهانی کبدی بودند.

آرزوی هر دو ورود کبدی به بازی‌های المپیک است، وعده‌ای که برای المپیک ۲۰۲۸ شده و آن‌ها درصدد حضور تاریخی در این عرصه و برای نخستین بار هستند.

طلایه‌داران ورزش همدان در سالی که گذشت؛ حضور در المپیک آرزوی مشترک

بربط، تاریخ ساز جودو بانوان

هنوز هم هیچ جودوکاری در ایران نتوانسته به اندازه مریم بربط قدرتمند باشد تا نفر اول تیم ملی معرفی شود. اگرچه بربط در بازی‌های آسیایی کم فروغ ظاهر شد اما همچنان برای جبران گذشته و درخشش در میادین پیش رو فرصت دارد.

مریم بربط بانوی پرافتخار و تاریخ ساز جودو کشور، این روزها در حالی بدون رقیب، تمرین آماده‌سازی خود را در همدان سپری می‌کند که رؤیای حضور در المپیک پاریس را در سر دارد.

جودوکار همدانی وزن منفی ۷۰ کیلوگرم تیم ملی کشورمان با کسب نشان نقره رقابت‌های قهرمانی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۹، اولین بانوی جودوکار ایرانی بود که در رقابت‌های جوانان به نشان نقره رسید.

بربط که در این رده سنی هم تاریخ‌سازی کرد و اولین بانوی فینالیست تاریخ جودوی ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا شد، هم اکنون سخت تمرین می‌کند و هدف حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس است. رؤیایی که تاکنون در جودو بانوان تحقق یافته و او می‌خواهد برای سومین بار تاریخ‌سازی کند.


المپیک، رویای کیمیا

کیمیا زارعی شاید بدشانس‌ترین ورزشکار همدانی در بازی‌های آسیایی هانگژو بود. او تنها با چند صدم ثانیه نتوانست به نشان برنز برسد و دست خالی به کشور بازگشت.

او امسال در مسابقات روئینگ زیر ۲۳ سال قهرمانی آسیا به نشان طلا رسید تا نشان دهد همچنان جزو بهترین‌های قایقرانی کشور به شمار می‌رود.

المپیک رؤیای کیمیای قایقرانی همدان است و سخت در تلاش است تا بتواند سهمیه لازم را کسب کند.

پس از المپیکی شدن آرزو حکیمی، دیگر از قایقرانی همدان نماینده در این رویداد نداشته‌ایم و اکنون فرصت طلایی ایجاد شده تا با حمایت بهتر و بیشتر به این مهم دست یابیم.

زارعی در سن طلایی قرار دارد و اگر از فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کند، المپیک دور از دسترس نیست.

طلایه‌داران ورزش همدان در سالی که گذشت؛ حضور در المپیک آرزوی مشترک


مینا قربانی، دنبال رو جام بزرگ المپیکی

پس از خروج مه لقا جام بزرگ از صف اول تیراندازی همدان، حالا نوبت به مینا قربانی رسیده تا خودی نشان بدهد و بتواند همچون جام بزرگ موفق ظاهر شود.

البته قربانی هنوز با افتخارات جام بزرگ فاصله دارد اما همچنان این فرصت هست که بتواند مسیر کسب مقام را داشته باشد. برای مینا قربانی نیز هیچ افتخاری بزرگتر از حضور در المپیک نیست.

قربانی اگرچه جزو ورزشکارانی بود که از بازی‌های آسیایی دست خالی به کشور بازگشت اما بازهم توانست به اردوهای تیم ملی راه یابد و اکنون آماده حضور در جام جهانی تیراندازی می‌شود.

اگرچه بخت رسیدن به المپیک برای این بانوی تیرانداز کم رنگ است اما در رشته‌ای فعالیت می‌کند که سرنوشت آن با یک شلیک بالا و پایین می‌شود و چه بسا بتواند به این رؤیای مهم دست یابد.

طلایه‌داران ورزش همدان در سالی که گذشت؛ حضور در المپیک آرزوی مشترک

معجزه شانس، رویای وفایی پور

هادی وفایی پور جزو معدود قهرمانان چرخه اول انتخابی تیم ملی است که توانسته در هر تورنمنتی که فدراسیون کشتی اعزام کرده، قهرمان شود.

او سال پرفروغی را سپری کرده و جزو بهترین‌های کشتی کشور خود را به کادر فنی تیم ملی ثابت کرده است. درخشش او در جام یاشاردوغو اعتماد بیشتر مربیان تیم ملی را به دنبال داشت.

البته حریف اصلی این کشتی گیر همدانی حسن یزدانی دارنده نشان‌های رنگارنگ جهانی و المپیک در وزن ۸۶ کیلوگرم است. وفایی پور برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا آماده می‌شود. او اگر از این مسابقات سربلند بیرون بیاید باید برای اعزام به المپیک، مسابقه انتخابی را با حسن یزدانی برگزار کند.

فقط معجزه می‌تواند هادی وفایی پور را به المپیک ۲۰۲۴ پاریس برساند. پسری از خطه روستای قوره جینه کبودراهنگ است و در لالجین سکونت دارد.

طلایه‌داران ورزش همدان در سالی که گذشت؛ حضور در المپیک آرزوی مشترک

نجاتی عارف، پرافتخار در توپ و تور

زهرا نجاتی عارف بهترین ورزشکار تاریخ والیبال نشسته همدان به شمار می‌رود. او سال‌هاست در ترکیب اصلی تیم ملی جا افتاده و دارنده نشان‌های رنگارنگ است.

آخرین دوره افتخارآفرینی او به بازی‌های آسیایی هانگژو که مهرماه امسال برگزار شد، باز می‌گردد که همراه با تیم ملی موفق به کسب نشان نقره شد.

نجاتی عارف حالا سودای حضور در بازی‌های پاراالمپیک پاریس را در سر دارد. او می‌تواند با تجربه حضور در این مسابقات، نام خود را در ورزش همدان جاودانه کند.

طلایه‌داران ورزش همدان در سالی که گذشت؛ حضور در المپیک آرزوی مشترک

روشن دلان همیشه قهرمان

مهرداد مرادی و وحید علی نجیمی در دو و میدانی نابینایان همواره جزو قهرمانان و نشان آوران میادین بین المللی بودند. به خصوص مهرداد مرادی که در بازی‌های آسیایی هانگژو در مهرماه امسال غوغا بپا کرد و ۲ نشان ارزشمند طلا را کسب کرد.

اگرچه آن‌ها از بی‌مهری مسؤولان همدان، برای ادامه تمرینات خود به تهران پناه برده‌اند، اما همچنان تعصب شهر همدان را می‌کشند.

این ۲ دونده شرایط حضور در بازی‌های پاراالمپیک پاریس را دارند و اکنون در اردوهای تیم ملی سخت مشغول آماده‌سازی هستند.

طلایه‌داران ورزش همدان در سالی که گذشت؛ حضور در المپیک آرزوی مشترک

گلبالیست‌های سرفراز

میلاد سوری و نعمت الله سرافراز هر ۲ جزو بهترین‌های تیم ملی گلبال بزرگسالان کشور هستند. آن‌ها نیز از بازی‌های پاراآسیایی امسال با دست پر به میهن بازگشتند.

حالا هر دو در اردوی تیم ملی بسر می‌برند و می‌خواهند افتخارات خود را با درخشش در مسابقات جهانی پررنگ‌تر از همیشه بکنند.

گلبالی‌ها پس از ۱۲ سال مجوز حضور در پاراالمپیک پاریس را کسب کرده‌اند و باید دید آیا تیم ملی کشورمان اعزام می‌شود تا هر ۲ گلبالیست همدانی نیز تاریخ ساز شوند؟ !

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha