قصه تلخ تخریب باغ های شیراز به حوالی بیمارستان دنا رسید

شیراز-ایرنا- نابودی باغ های شیراز سریال تلخی است که در سالهای اخیر پرتکرارتر شده و اکنون به حوالی بیمارستان دنای این شهر رسیده و سه هزار و ۵۰۰ متر از باغ های مجاور این مرکز درمانی باهدف توسعه سازه های بتنی بیمارستان تخریب و نابود شده است.

به گزارش ایرنا، باغ های شیراز همواره نقش ریه‌های تنفسی این شهر تاریخی و فرهنگی را بازی کرده و هویت این کلانشهر همواره مبتنی بر فضای سبز و طبیعت روح نواز بوده است.

نابودی بیش از ۲ هزار هکتار باغ در شیراز طی کمتر از ۲ دهه

در دهه‌های اخیر بیش از نیمی از باغ های شیراز نابود شده به نحوی که وسعت باغ های این شهر از بیش از سه هزار هکتار در حدود ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته اکنون به کمتر از هزار هکتار رسیده است.

روند نابودی درختان و باغ ها در شیراز طی یک الی ۲ دهه گذشته با شیب تندی تداوم داشته و اکنون فعالان محیط زیستی و شهروندان شیرازی بیم محو شدن فضای سبز تاریخی این شهر را دارند و اینکه بزودی آسمانخراش‌های نازیبا جای باغ‌های زیبا را بگیرد.

قصه تلخ تخریب باغ های شیراز به حوالی بیمارستان دنا رسید

حفظ باغ ها به عنوان ریه تنفسی شهر شیراز همواره یکی از دغدغه های اصلی بوده است،باغ هایی که در طول سال‌ها به واسطه نگاه سودجویانه برخی از افراد روز به روز از تعداد و وسعت آنها کم شده و حالا کوچکترین تغییرات در آن منجر به واکنش مردم می شود.

در این میان و با بالا بودن حساسیت ها برای حفظ باغ ها در سوی دیگر عده‌ای برای تغییر کاربری در باغ ها دست به اقداماتی از جمله خشکانیدن درخت، سوزاندن و… می زنند تا به هر نحوی جای درختان را ساختمان های بلند مرتبه بگیرد.

بتن جای درخت نشاندند

اخیرا و براساس گزارش های مردمی تغییر کاربری ها در باغ های نزدیک بیمارستان دنای شیراز منجر به حساسیت و نگرانی هایی شده است و براساس آنچه گزارش شده است باغی در مجاورت این بیمارستان درحالی به بیمارستان واگذار شده بود که این باغ با وسعت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع تخریب شد و گفته شد به عنوان ساخت و ساز بخشی از بیمارستان این اقدام صورت گرفته است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که خاکبرداری در این مکان انجام شده است ‌و در عین اینکه تمام درختان از بین رفته اند بخشی از عملیات عمرانی نیز تا مرحله فنداسیون اجرا شده است.

قرار بود باغ بماند اما گودال شد

اهالی ساکن در این منطقه می گویند: واگذاری باغ در کنار بیمارستان با هدف حفظ و نگهداری آن بود اما به راحتی این درختان تخریب شدند و ساخت و ساز در مراحل زیر زمینی به عمق ۱۵ متر مربع انجام شد.

برخی از اهالی نیز معتقدند که تخریب باغ ها و ساخت و ساز در نهایت با هدف ایجاد درمانگاه بیمارستان خصوصی دنا است و به عنوان ساخت پارکینگ این تخریب صورت گرفته است.

درخواست های مردمی بر این است که شهرداری شیراز به عنوان متولی حفظ باغ ها و دادستانی به عنوان مدعی العموم به این پروژه رسیدگی کند و ضمن بررسی تخلفات صورت گرفته به واسطه قطع درختان باغ های گروه یک در خصوص ساخت و ساز صورت گرفته اطلاع رسانی دقیق به مردم و دغدغه مندان صورت پذیرد.

چه ارگانی مجوز گودبرداری در باغ صادر کرده است؟

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از اینکه گودبرداری این محل با چه مجوزی صورت گرفته با سخنگوی شهرداری شیراز تماس برقرار کرد اما تا لحظه انتشار این گزارش پاسخی در این رابطه دریافت نشد و خبرگزاری ایرنا آمادگی انتشار پاسخ مسئولان مربوطه در این باره را دارد.

از مردم شیراز که بپرسید، درخواست همیشگی آنها از مسولان صیانت از فضای سبز بوده و توسعه عمرانی در مراحل بعد قرار داشته است.

هویت شیراز بر مراکز خرید مرمرین و تقاطع های چند سطحی و آسمان خراش ها استوار نیست، بلکه جهانیان شیراز را با کوچه باغ ها و پرتو طبیعت آرامش بخشش می شناسند.

عضو شورا: تخریب باغ های شیراز خط قرمز است

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه، املاک و امور حقوقی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه شهرداری تمام تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب با هدف حفظ باغ‌های باارزش قصردشت کرده است، گفت: تخریب این باغ‌ها خط قرمز شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز است.

ابراهیم کمالی در نخستین جلسه تخصصی باغات کلان‌شهر شیراز در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: باغ‌های قصرالدشت یکی از میراث‌های شهر شیراز و میراث انحصاری است که نمونه آن در کمتر شهر و کشوری وجود دارد.

وی افزود: شهرداری تمام تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت حفظ این باغ‌های باارزش کرده است و خط قرمز شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز تخریب این باغ‌ها است.

سرپرست اداره حوزه استحفاظی باغ‌های قصردشت شهرداری شیراز بیان کرد: شهرداری همواره برای حفظ این میراث باارزش، هزینه‌های هنگفتی متحمل شده است و برای حفظ درختان تمام تلاش خود را می‌کند.

عبدالرسول امیری اضافه کرد: شهرداری شیراز امسال بیشترین هزینه را برای حفظ باغ‌ها در زمینه تأمین سم و کود کرده است.

سرپرست اداره حوزه استحفاظی باغ های قصردشت شهرداری شیراز اضافه کرد: باغ های گروه یک به‌هیچ‌ عنوان قابل تغییر کاربری نیستند، حتی اگر به‌صورت زمین باشند و در این راستا نیاز به کمک و مشارکت مردمی همه‌جانبه گروه‌های مختلف مردم به‌خصوص نهادهای ذی‌ربط، دانشمندان، استادان و دلسوزان شهر شیراز به‌منظور حفظ این باغ‌ها میراثی ارزشمند هستیم.

امیری ادامه داد: حفظ و نگهداری مجموعه باغ های قصردشت کار بزرگی است که شهرداری به‌تنهایی و بدون همکاری همه دستگاه‌ها قادر به انجام نبود.

وی اضافه کرد: شهرداری شیراز برای حفظ درختان و جلوگیری از افزایش صدمات ناشی از حمله آفات و ایجاد خسارت برای باغداران نسبت به هزینه‌کرد بیش از ۶ میلیارد تومانی اقدام کرد همچنین به‌کارگیری کلینیک‌های تخصصی در قالب مشاوره رایگان به باغداران در سال جاری از دیگر اقدامات بود که باعث کنترل بهتر آفات و افزایش مبارزه اقتصادی باغ‌ها شده است و همین امر موجب ایجاد انگیزه مضاعف در بین باغداران شده است.

سرپرست اداره حوزه استحفاظی باغ‌های قصردشت شهرداری شیراز گفت: یکی دیگر از اقدامات مؤثر برای حفظ و نگهداری باغ های قصردشت، آموزش باغداران به‌منظور افزایش سطح آگاهی عمومی و تخصصی آن‌ها بوده که توسط این اداره در سال جاری محقق شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha