۸۱ معدن فعال؛ ظرفیتی برای توسعه اقتصادی در کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۸۱ معدن فعال در استان با اشتغالرایی ۸۴۹ نفر و حجم سرمایه گذاری یک هزا و ۶۴۳ میلیارد ریال محرک و عاملی برای توسعه اقتصادی. این استان محسوب می شود

به گزارش ایرنا، امیر تیمور موسویان روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران کهگیلویه وبویراحمد در یاسوج اظهار کرد: ذخیره قطعی این تعداد معدن یک هزار و ۷۰۰ میلیون تن است‌.

وی افزود: استان ظرفیت های بسیاری در زمینه مواد معدنی همچون بوکسیت، فسفات و سلستینو نظرات و موارد دیگر دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: پرهیز از خام فروشی اولویت این اداره کل و استاندار استان است.

موسویان تاکید کرد: هم اینک فرآوری معادن در دست اجراست که از جمله آن ها معدن بوکسیت چرام بوده است و در کمتر از ۲۴ ساعت پروانه کارخانه خردایش صادر شد.

وی ابراز کرد: هم اینک این کارخانه با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال در حال بهره برداری است.

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران جزو مناطق حوزه زاگرس و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد هر چند این استان از نظر معادن جزو مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی شود اما پتانسیل های خوبی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید در این حوزه دارد.

نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که یکی از طرح های آینده دار است اما هنوز اقدام قابل توجهی در این منطقه انجام نشده است.

نهایی شدن فعالیت معدن نیترات دیشموک می تواند این بخش را به قطب صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کند.

این استان دارای ظرفیت های بزرگ خدادادی در بخش های مختلف از جمله معادن، نفت و گاز، کشاورزی است اما درصد زیادی از مردم این منطقه بیکار هستند.

سرعت بخشی به طرح های معدنی در استان و برنامه‌ریزی در زمینه اکتشافات معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی در استان تولید و ایجاد اشتغال پایدار کمک فراوانی خواهد کرد.

عمده معادن استان شامل سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha