ورزش در سال ۱۴۰۲؛ از تشکیل شورای عالی تا تعیین تکلیف سرخابی‌ها

تهران- ایرنا- ورزش ایران یک سال دیگر را سپری کرد، ۳۶۵ روز با افتخارات و با بُردها و شکست‌های ورزشی لبخند زدیم و اشک ریختیم. در میادین مختلف و در عرصه‌های ملی و بین‌المللی اتفاقاتی رقم خورد که در تاریخ ماندگار شد. در این گزارش مروری کوتاه خواهیم داشت بر برخی از این اتفاقات.

به گزارش ایرنا، وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش، سکان‌دار مجموعه‌ای است که هم در عرصه قهرمانی و هم در بعد همگانی با طیف وسیعی از جوانان و قهرمانان ایران زمین مواجه است و دامنه گسترده فعالیت‌های این وزارت‌خانه موجب شده انتظارها از آن بالا باشد. اما در سالی که گذشت، تلاش‌های صورت گرفته درحوزه ورزش با چه دست‌آوردهایی همراه بود؟

یکی از روزهای ماندگار سال ۱۴۰۲ به دیدار جامعه ورزش با رهبر معظم انقلاب باز می‌گردد، دیداری صمیمی و به دور از تشریفات مرسوم که طی آن ورزشکاران نوجوان و جوان زورخانه‌ای برای نخستین بار در دیدار با رهبر انقلاب به اجرای برنامه پرداختند که حال و هوای خاصی به این دیدار داد. ابراز رضایت‌مندی مقام معظم رهبری از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته حکایت از آن داشت که مجموعه وزارت ورزش و جوانان با سکان‌داری کیومرث هاشمی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل ممکن بهره برده و باید با نگاهی به آینده و تدبیر و تدبر، این حرکت را تسریع بخشید.

ورزش در سال ۱۴۰۲؛ از تشکیل شورای عالی تا تعیین تکلیف سرخابی‌ها

برگزاری نخستین شورای عالی ورزش در محل وزارت ورزش، با حضور رئیس جمهور نشان از اهمیت این موضوع برای آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی داشت. در این نشست کیومرث هاشمی وزیر ورزش و دیگر اعضا حضور داشتند و موارد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این نشست نتایج خوبی به همراه داشت، اینکه در کنار وزارت ورزش و جوانان ارگان‌ها و نهادهای دیگر از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیروهای مسلح نیز باید سهم خود را به خوبی ایفا کنند که نشان از هم‌افزایی و همسو شدن ظرفیت‌های موجود در ورزش کشور دارد که بی‌شک در آینده نتایج آن را خواهیم دید.

سند ملی آمایش سرزمینی با محوریت تاکید و توجه به استعدادهای مناطق مختلف کشور، چشم‌انداز ورزش ایران در قالب برنامه و سند ملی پیشرفت ورزش با تاکید بر تعیین نقشه راه، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اجتناب از شروع طرح‌ها و پروژه‌های جدید، تجمیع و استفاده بهینه از امکانات، ظرفیت‌ها و اماکن ورزشی سازمان‌ها و نهادهای مختلف به منظور افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در بودجه و اعتبارات کشور را از دیگر موارد مهم این نشست باید برشمرد که نتایج آن در نهایت به سود ورزش ایران خواهد بود.

ورزش در سال ۱۴۰۲؛ از تشکیل شورای عالی تا تعیین تکلیف سرخابی‌ها

در این نشست بر موارد دیگری هم تاکید شد، آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه «هر قدر سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف ورزش از جمله ورزش حرفه‌ای، همگانی، قهرمانی، تربیتی و ورزش بانوان و نوجوانان افزایش یابد، هزینه‌های درمانی و سلامت و آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، افسردگی و آسیب‌های ناشی از کم‌تحرکی کاهش خواهد یافت»، اهمیت موضوع را به خوبی برای مدیران و مسوولان ورزش ایران به تصویر کشید و این امید می‌رود با تاکید و توجه شخص اول ورزش که سال‌ها تجربه و شناخت در رده‌های مختلف مدیریتی را در کارنامه دارد، ورزش ایران در مسیری که انتظار می‌رود گام بردارد.

از این موارد که بگذریم باید نگاهی اجمالی به وضعیت مدالی قهرمانان ایران در سال ۱۴۰۲ داشت، در سالی که گذشت ۳۷۹ مدال جهانی، ۶۶۳ مدال آسیایی و ۴۱۲ مدال بین‌المللی برای ایران به دست آمد که از این میان ۱۲۰ مدال طلا در بخش مردان و ۱۱۹ طلا در بخش بانوان به نام قهرمانان ایران اسلامی ضرب شد. به این تعداد باید ۱۱۴ مدال نقره و ۹۱ نشان برنز در بخش مردان و ۱۶ مدال نقره و ۱۸ گردن‌آویز برنز در بخش بانوان را هم اضافه کرد.

ورزش در سال ۱۴۰۲؛ از تشکیل شورای عالی تا تعیین تکلیف سرخابی‌ها

در سالی که گذشت ورزش بانوان مورد تاکید و توجه قرار داشت تا جایی که در بخش بانوان و در تورنمنت‌های بین‌المللی ۸۱۷ مدال به نام بانوان سرافراز ایران به ثبت رسید. در این سال یک‌هزار و ۱۹۹ بانوی ورزشکار در ۴۵۱ رویداد به میدان رفتند و توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند.

یکی دیگر از اتفاقات مهم و ماندگار در تاریخ ورزش ایران که در دولت سیزدهم به صورت جدی مورد تاکید و توجه قرار گرفت به بحث واگذاری سرخابی‌های پایتخت باز می‌گردد تا جایی که پس از سال‌ها، هواداران این دو تیم پرطرفدار آسیا به تعیین تکلیف باشگاه‌های محبوب خود امیدوار شدند تا یکبار برای همیشه مشکلات آنها به ویژه در آسیا حل و فصل شود.

ورزش در سال ۱۴۰۲؛ از تشکیل شورای عالی تا تعیین تکلیف سرخابی‌ها

به همه این موارد باید به آزادسازی ۷۸۴ مکان ورزشی ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها برای استفاده عموم آنهم به صورت رایگان، احداث، افتتاح و تکمیل بیش از ۳۰ پروژه شاخص ورزشی در ۱۵ استان کشور از جمله استخر قهرمانی تبریز، سالن‌های ۶ هزار نفری کرج، مشهد، گرگان، کرمانشاه و ۵ هزار نفری پاکدشت، نیشابور، مجموعه جانبازان و معلولین کرج، استادیوم ورزشی ۱۵ هزار نفری سبزوار، استخر سرپوشیده تربت حیدریه، استادیوم ۱۵ هزار نفری زنجان، استخر قهرمانی کرمانشاه، استادیوم ۱۵هزار نفری حیدرکال بابل، زمین فوتبال صالح‌آباد همدان و کسب ۳۳۸ کرسی بین‌المللی ورزشی که حکایت از رشد ۴/۲ درصدی نسبت به سال قبل داشت، اشاره کرد.

فراموش نکنیم در سال ۱۴۰۲ بیش از ٩۵٠ مکان ورزشی به بهره‌برداری رسید که کلنگ احداث بسیاری از این پروژه‌ها طی ٢٠ سال گذشته به زمین خورده بود اما بنا به دلایلی مختلف، به بهره‌برداری نرسیده بود که در سالی ۱۴۰۲ این امر نیز محقق شد.

ورزش در سال ۱۴۰۲؛ از تشکیل شورای عالی تا تعیین تکلیف سرخابی‌ها

در این مدت کیومرث هاشمی ۱۳ سفر استانی را در برنامه داشت و در ۳۴ شهرستان، شهر و روستا حضور یافت تا از نزدیک وضعیت موجود را بررسی کند. در سالی که گذشت شاهد بیشترین رشد ورزشکاران سازمان یافته در طول یک دهه اخیر بودیم و در تعداد باشگاه‌های ورزشی نیز بیشترین رشد در ۵ سال گذشته به ثبت رسید.

ارتقای جایگاه و تعداد عضویت بانوان ایرانی در مجامع بین‌المللی از ۱۰۱ مورد سال گذشته به ۱۱۱ مورد در سال ۱۴۰۲ و افزایش اعزام بانوان ورزشکار به میادین بین‌المللی و برون مرزی از ۹۹ مورد سال ۱۴۰۱ به ۱۸۶ مورد در سال ۱۴۰۲ را می‌توان بخش دیگری از اتفاقات خوب ورزش ایران در سالی که گذشت، برشمرد.

بدون شک ورزش به عنوان یک مقوله اجتماعی و پرطرفدار با تحولی غیرقابل باور در آسیا و جهان مواجه شده تا جایی که اگر بگوییم میدان ورزش محلی برای نشان دادن قدرت و توانایی کشورها در زمان صلح به شمار می‌رود، سخنی به گزاف نبوده و نخواهد بود و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ و در آوردگاه مهمی از جمله المپیک، شاهد افتخارآفرینی قهرمانان کشورمان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha