۴ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۳۵
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85424928
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

گیلان در نوسازی اراضی شالیزاری رتبه نخست را دارد

۴ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۳۵
کد خبر: 85424928
گیلان در نوسازی اراضی شالیزاری رتبه نخست را دارد

رشت - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان رتبه نخست اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری را در بین استان‌های شمالی کشور به دست آورد.

صالح محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در گیلان تاکنون، ۸۷ هزار هکتار از شالیزارهای استان تحت پوشش قرار گرفتند.

وی با اشاره به اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در فصل غیر کشت اضافه کرد: این طرح از بهمن ماه سال گذشته در ۶۰۱ هکتار از شالیزارهای هفت روستای شهرستان‌های لاهیجان، آستانه‌اشرفیه و صومعه‌سرا به اجرا درآمد که تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدی بیان کرد: امکان کشت دوم، مکانیزه کردن کشت، افزایش بازده تولید برنج، کاهش سختی کار، بهبود حفاظت از آب و خاک، مدیریت و صرفه‌جویی آب، افزایش راندمان آبیاری، ارتقاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه کشاورزان، کاهش استفاده از نهاده‌های کشاورزی، افزایش بهره‌وری و امکان یکجا زراعی و کشت یکپارچه از مزایای طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی است.

وی اظهار کرد: حمل و نقل آسان محصول به انبار و کارخانه، دسترسی راحت به مزارع و ایاب و ذهاب آسان، استفاده بهینه از آب آبیاری در شالیزار، اصلاح آبیاری و آب رسانی منظم، استفاده بهینه از ماشین آلات کشاورزی از کاشت تا برداشت، کاهش هزینه تولید و افزایش محصول و درآمد خانوار کشاورز از دیگر مزایای یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است.

عملیات اجرایی طرح تجهیز و نوسازی اراضی شامل تسطیح، قطعه‌بندی، احداث جاده‌های بین مزارع، احداث شبکه آبیاری و زهکشی و احداث ابنیه های فنی است این طرح از سال ۱۳۷۴ در گیلان آغاز شده‌است.

گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.

این خطه بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha