۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85565509
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

۴۰ درصد شالیزارهای گیلان تاکنون به بار نشسته است

۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبر: 85565509
۴۰ درصد شالیزارهای گیلان تاکنون به بار نشسته است

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بر اساس آخرین برآوردها افزون بر ۴۰ درصد شالیزارهای استان به مرحله رسیدگی قرار گرفته و به بار نشسته و در حال برداشت است.

صالح محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح پیشرفت کشت و کار برنج در گیلان اظهار کرد: تاکنون بیش از ۹۶ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به مرحله رسیدگی رسیده است.

وی بیان کرد: کار برداشت خوشه‌های طلایی برنج نیز در بیش از ۱۳ درصد از شالیزارهای گیلان معادل افزون بر ۳۱ هزار هکتار به پایان رسیده‌ و برداشت محصول در سایر زمین‌های برنجکاری ادامه دارد.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۲۷ هزار هکتار به روش مکانیزه و بقیه سنتی برداشت شده‌است.

وی اظهار کرد: ۲۰۱ هزار هکتار از شالیزارهای استان در سال زارعی جاری به روش مکانیزه کشت شد و برداشت مکانیزه برنج نیز در بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان هدف‌گذاری شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه تراکتور، ۹ هزار دستگاه ماشین نشاء و چهار هزار و ۸۰۰ دستگاه کمباین در گیلان فعال است.

بر اساس آخرین آمارها، گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیتند؛ برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی استان به شمار می‌رود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج به خود اختصاص داده‌است، شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

۲۳ هزار و ۳۵۲ نفر از شالیکاران گیلان در سال زراعی جاری اراضی زیر کشت خود را بیمه کردند؛ این تعداد از برنجکاران با خرید بیمه‌نامه از صندوق بیمه محصولات کشاورزی ۱۹ هزار و ۳۸۴ هکتار از زمین‌های شالیزاری خود را زیر پوشش بیمه قرار دادند.

باران‌های گاه و بی‌گاهِ تابستانه آن هم در گرمترین ماه سال بهنگام خوشه‌دهی و رسیدن محصول برنج طی چند روز گذشته ساقه های شلتوک برخی از زمین‌های شالیزاری استان را دچار خوابیدگی کرد و این امر موجب نگرانی‌ برنجکارانی شد که که با رنج و زحمت بسیار و با وجود کم آبی ها مزارع خود را به زیر کشت برده‌اند.

بیشتر بخوانید:

باران تابستانه گیلان؛ خواب شالیزارها و بیم شالیکاران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha