۶ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۵۶
کد خبر: 85425224
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

هفت آبشار تیرکَن نگین هیرکانی

۶ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۵۶
کد خبر: 85425224
هفت آبشار تیرکَن نگین هیرکانی

ساری - ایرنا - هفت آبشار تیرکَن که در قلب جنگلهای هیرکانی در جنوب بابل واقع شده است، همچون نگینی برای جنگلهای هیرکانی در شمال کشور هرساله گردشگران زیادی را به بخش بابلکنار می کشاند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، راه دسترسی به این جاذبه کم نظیر طبیعی شمال کشور از دو مسیر جاده فیروزکوه به شیرگاه و بابلکنار و از طرف دیگر مسیر منتهی به شهر بابل در جاده گنج افروز به بابلکنار منتهی می شود که هر ساله گردشگران زیادی از طریق این ۲ مسیر برای بهره‌مندی از جاذبه های هفت آبشار به این منطقه سفر می کنند.

گردشگران بعد از رسیدن به بخش بابلکنار که در ۳۰ کیلومتری جنوب بابل واقع شد خود را به روستای درازکلا می رسانند و از طریق جاده های این روستا به مناطق بالادست جنگلهای هیرکانی در روستای تیرکن خواهند رسید.

هفت آبشار تیرکَن نگین هیرکانی

هفت آبشار تیرکن که با پیاده روی حدود یک ساعته در جنگلهای هیرکانی قابل دسترسی است دارای دیدنی های طبیعی حیرت انگیزی است.

مساله مهمی که گردشگران در طی مسیر جاده های بالادستی منتهی به هفت آبشار تیرکن باید بدانند رانش های موجود در این جاده هاست که مراقبت بیشتر مسافران را می طلبد.

در میان این همه آدمی بر روی کره ی خاکی، کم نیستند کسانی که دیوانه وار عاشق طبیعت گردی هستند و همین علاقه باعث می شود که محو تماشای خلقت و آفرینش خداوند بلند مرتبه، در طبیعت شروع به قدم زدن کنند و بی آنکه از گذر زمان آگاه باشند به راه خود ادامه دهند تا جلوه ای تازه از این همه زیبایی را به چشم ببینند و با تمام وجود لمس کنند.

همگی ما می دانیم که طبیعت، زیبایی و شگفتی های خود را به روش های مختلفی به نمایش گذاشته است و یکی از این زیبایی ها آبشارها هستند.

آبشارها یکی از زیباترین خلقت های خداوند متعال هستند که همواره طبیعت گردان را شیفته و مجذوب خود می کنند. در کشور ما هم آبشارهای بی شماری در جریان هستند که هر کدام ویژگی و زیبایی منحصر بفرد خود را دارند.

وقتی شاهد آبشارها و ریختن حجم زیادی آب از بالای صخره ها باشید به طور قطع این شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از طرفی شما می توانید بلندترین آبشارها را در هر لیستی پیدا کنید اما یک آبشار حتماً نمی بایست بلندتر یا وسیعتر باشد تا تبدیل به جاذبه ای برای گردشگری شود. بر این اساس زیبایی و جذابیت آبشارها می تواند از ریزش های چندگانه و با فشاری تند گرفته تا با سرریز شدن آبشارها به آرامی به درون یک حوضچه باشد.

جنگلی بودن طبیعت هفت آبشار آن را به محیطی چهار فصل برای گردشگری و فراغت تبدیل کرد است، اما بهترین زمان سفر برای این منطقه با توجه به آب و هوای منطقه فصل بهار و پاییز است. بهار هفت آبشار پرآب و جلوه‌گر است به طوری که شما تمام اعجاب طبیعت را با رنگی خدادادی به تماشا خواهی نشست.

در زمان حاضر که در روزهای نخستین سال ۱۴۰۳ هستیم و درختان هیرکانی در حال جوانه زدن هستند این امر فضای نشاط آور و سرزندگی را برای گردشگران به ارمغان خواهد آورد.

هر چند نخستین حسی که در ملاقات با هفت آبشار شما را وسوسه خواهد کرد، آبتنی است اما بارش های نوروز امسال سبب شد که شرایط آبتنی فراهم نباشد لذا آب سرد هفت آبشار مهیا برای شنا نیست.

علاوه بر این وقت گذرانی در کنار جریان آب در حالی که در دل یک جنگل بکر هستید و گوش جان فرا دادن به آن بسیار لذت بخش و انرژی دهنده است. وجود جنگل و حوضچه های این آبشار گردشگران را به پیک نیک کردن سوق می دهد.

جنگل های موجود در اطراف آبشارها بسیاری از گردشگران را به جنگل نوردی و قدم زدن در میان جنگل تشویق می کند و همین سبب می شود لحظات به یاد ماندنی برای خود ثبت کنید.

در واقع برای رسیدن به آبشار هم ملزم به پیاده روی در جنگل هستید، پس تا می توانید لذت ببرید. حتی ممکن است در این پیاده روی، با افراد محلی برخورد کنید که محصولاتی برای فروش دارند، می توانید به عنوان توشه راه، از آنها خرید کنید.

هفت آبشار تیرکَن نگین هیرکانی

جنگل، آبشارهای کوچک و بزرگ و حوضچه ای مملوء از آب، اینها بهترین سوژه برای قرار گیری در قاب دوربین و انتشار آن در شبکه های اجتماعی گردشگران است.

جنگل های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، بر اساس معیار ۹ گانه به شماره ۱۵۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد تا این میراث باستانی یگانه به نام ایران و برای جهانیان تا ابد باقی بماند.

هفت آبشار تیرکَن نگین هیرکانی

جنگل های هیرکانی یا جنگل های شمال ایران، با پیشینه تکامل ۲۵ تا ۵۰ میلیون ساله، مانند نواری سبز به درازای ۸۵۰ کیلومتر کناره های جنوبی دریای کاسپین را پوشانده اند. تغییرات بارشی و ارتفاعی زیاد، تنوع در شرایط اکولوژیکی از خاور تا باختر، تنوع بی مانند در گونه های گیاهی و جانوری از ویژگی های برجسته جنگل های هیرکانی است.

از این جنگل ها به عنوان "فسیل زنده" یا "موزه طبیعی" و مادر جنگل های جوان اروپا و شمال آمریکا یاد می شود؛ زیرا خاستگاه و یکی از مهمترین پناهگاه های باختر اوراسیا برای گونه های گیاهی باقیمانده از دوران سوم زمین شناسی، گونه های نادر و در معرض خطر گیاهی و جانوری و گونه های بومی محلی و منطقه ای و جهانی یگانه به شمار می روند.

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل دارای ۶ بخش و هفت شهر است که هفت آبشار تیرکن در روستای تیرکن یکی از روستاهای بخش بابلکنار یکی از بخش های شش گانه شهرستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha