۵ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۳۴
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85425640
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همنشینی  نوروز با ماه مبارک رمضان / پاسداشت معنویت در البرز

کرج - ایرنا - همزمانی بهار بندگی با بهار طبیعت این روزها موجب شده تا آیین های ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان رنگ و بوی زیباتری در استان البرز به خود بگیرد و مردم پیوند جدیدی از آداب دینی و سنتی را تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،تقارن‌ماه مبارک رمضان امسال با ایام نوروز به نوعی عید در عید محسوب می‌شود که این اتفاق میمون را به فال نیک باید گرفت چراک ه نوروز و ایجاد تحول فقط یک جشن ساده کوچک نیست؛ در واقع نوروز و آیین‌های آن برای ما ایرانی‌ها تحول به سمت نیکی ها و هرآنچه که در ماه بندگی خدا به دنبال آن هستیم .

آنچه بیش از همه این روز ها در جای جای البرز یا سرزمین اقوام ایرانی خودنمایی می کند حفظ شان آداب دینی و مذهبی در کنار جشن باستانی است که حکایت از بصیرت معنوی و زمان شناسی ساکنان این خطه دارد.

این تقارن در استان البرز نیز مانند سایر استان های کشور فصل جدیدی از برگزاری آیین های مختلف در جای جای ایران کوچک با تنوع اقوام و قومیت ها باز کرده است و حفظ سنن ، آیین ها و ارزش ها برغنای فرهنگ منطقه افزوده است

وجوه اشتراک رمضان و نوروز در البرز

دستگیری از فقرا و صله رحم ۲ نیکی و رفتار انساندوستانه است که می توان در تقارن ماه بندگی و فصل نو شدن دید چرا که این نیکی ها بیانگر عجین بودن مردم به نوعدوستی و همدلی است ؛چنانچه حضرت امیر مومنان (ع) می فرمایند " خویشاوندان خود را گرامی بدار چراکه آنان بال و پر تو هستند " و این روزها بیش از هر آیین دیگری در نوروز متقارن با ماه مبارک رمضان آنچه بیش از همه خودنمایی می کند دستگیری از فقرا و دیدو بازدید از خویشاوندان است .

برپایی سفره های افطاری ، پخت و بخش غذاهای نذری ، برگزاری مراسم خانگی قرائت قرآن همه و همه خبر ازآن می دهد که در آغازسالی نو که مزین به ماه مبارک رمضان است مردم استان البرز در تلاش هستند تا علاوه بر پاسداشت آیین های نوروزی دراین فرصت بندگی در مسیر خودساختگی هرچه بیشتر پیش روند .

همنشینی  نوروز با ماه مبارک رمضان / پاسداشت معنویت در البرز

رییس بنیاد البرز شناسی ‌گفت: مهم‌ترین رسم البرزی‌ها در سال جدید چاووش خوانی است که این رسم بیشتر در روستاهای استان دیده می شود و با تقارن بهار طبیعت با ماه مبارک رمضان شاهد طنین دلنشین اذان نیز هستیم .

"مهراب رجبی" افزود: در گذشته نوروزخوانان در اواسط اسفند شعری با مضمون آموزش تعالیم دینی، دعا و نیایش می‌خواندند که درآن از ۱۲ امام شیعیان نام برده می‌شد و در ترجیع‌بندآن نوروز سلطان بیامیه گل به گلستان بیامیه تکرار می‌شد.

وی بیان کرد: در ادامه مضمون نوروزخوانان استان البرز می شنویم آوایی با مضمون باد بهارون بیامو ،گل به گلستان بیامو که ای برارها (برادرها) و خوارها (خواهرها ) بیوین بیرون نوروز سلطان بیامیه که در تمام این مضامین سخن از تحول به سمت نیکی است .

رجبی با اشاره به اهمیت نوروز و تازه شدن که در آثار مولانا نیز دیده می شود ، تاکید کرد: این تقارن مبارک موجب شده تا علاوه بر تحول در طبیعت شاهد تحول و جانی تازه در ماه بندگی خدا برای انسان ها باشیم .

همنشینی  نوروز با ماه مبارک رمضان / پاسداشت معنویت در البرز

پایه های اصلی نوروز که درماه بندگی نیز مدنظر است

رییس بنیاد البرز شناسی یاد آورشد: نوروز چهار پایه دارد که پایه نخست آن سپاسگزاری از خالق هستی به پاس این همه نعمت و زیبابی که به بندگان داده است .

وی افزود: دومین پایه نوروز احترام به طبیعت و هر آنچه در آن وجود دارد که در استان البرز با درختکاری و اجرای طرح های پاکسازی محیط زیست آغاز شده که البته نیاز به فرهنگسازی بیشتر است .

رجبی گفت: تکریم بزرگترها پایه دیگر و اصلی نوروز است که درماه مبارک رمضان نیز شاهد آن هستیم و سنت های حسنه ماه مبارک رمضان از جمله افطاری دادن در این زمره محسوب می شود که تکریم از بزرگترها و بندگانی است که به احترام خالق بزرگ هستی با روزه گرفتن و عبادات ویژه این ماه به زانو نشسته اند .

وی یاد آورشد: رفع کدورت ها و کینه ها با تکیه بر دوستی پایه دیگر نوروز است که این پایه نیز در ماه مبارک رمضان جزو اصول اصلی بوده و هست ؛ بنابراین تقارن این ۲ بهار را باید به فال نیک گرفت چراکه می تواند منشا آثار و برکات فردی و اجتماعی بسیاری باشد .

پخت توتک نوروزی که پس از افطار پخش می شود

رییس بنیاد البرز شناسی در ادامه از پخت توتک نوروزی به عنوان یک سنن دیرینه در استان البرز نام برد و گفت: پخت این کلوچه با توت خشک از آداب ویژه نوروزی است ؛ مردم استان البرز با تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان این توتک ها را به عنوان نذری پخش می کنند که دربسیاری از روستاها دیده می شود .

سخن پایانی :

با نگاهی گذرا به تاریخ به این مهم می توان دست یافت که معنویت و دلدادگی به خالق هستی همواره در ایران اسلامی در اولویت بوده و تاریخ کهن این سرزمین با قدمت چندین هزار ساله همچنان پر آوازه در جهان شهرت یافته بطوریکه در هر برهه ای از زمان پرستش خالق و تکریم انبیاء الهی در صدر آیین ها بوده و در هیچ مقطعی متوقف نشده است .

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha