۵ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85425652
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اسلام‌آباد: احیای تجارت با هند را به صورت جدی بررسی می‌کنیم

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان که از پنج سال گذشته پایین‌ترین سطح روابط با همسایه شرقی خود هند را تجربه می‌کند در یک تصمیمی که بیانگر چرخش بالقوه موضع اسلام‌آباد در قبال دهلی‌نو است، اعلام کرد: پاکستان احیای تجارت با هند را به صورت جدی بررسی می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری رسمی دولت پاکستان، محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان طی کنفرانس خبری در لندن پس از سفر بروکسل برای شرکت در اجلاس انرژی هسته‌ای اظهار داشت: دولت اسلام‌آباد به طور جدی احیای تجارت با همسایه شرقی هند را بررسی کند.

وی افزود: جامعه تجار پاکستان مشتاق به ازسرگیری روابط تجاری با هند است لذا ما به طور جدی مسائل تجاری فی مابین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد که کشورش نقشه راه پنج ساله را اجرا خواهد کرد تا پاکستان را در مسیر پیشرفت اقتصادی قرار و تورم را کاهش دهد.

این صحبت‌های وی درحالی بیانگر یک چرخش بالقوه دیپلماتیک اسلام‌آباد در قبال دهلی‌نو است که هر دو کشور به دلیل اختلافات شدید مرزی، سیاسی و نظامی از پنج سال گذشته پایین ترین سطح روابط دیپلماتیک را تجربه می‌کنند.

پانزدهم اسفند گذشته نارندرا مودی نخست وزیر هند انتخاب محمد شهباز شریف همتای جدید خود در پاکستان را تبریک گفت.

پیشینه اختلافات قدیمی رقبای شبه قاره

پاکستان و هند پس از استقلال در سال ۱۹۴۷ درگیر مناقشه‌ای به نام کشمیر هستند. این مناقشه تاکنون موجب سه جنگ میان دو کشور شامل جنگ ۱۹۶۵، نبرد کارگیل و سیاچن شده است.

هند مدعی مالکیت کل ایالت جامو و کشمیر است و تا سال ۲۰۱۰ میلادی، ۴۳ درصد این منطقه را اداره می‌ کرد. هند مناطق جامو، لاداخ، دره کشمیر و یخچال سیاچن را تحت کنترل دارد. دهلی‌نو اواسط مردادماه ۱۳۹۸ اقدام به لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر کرد و این موضوع، موجب خشم دولتمردان در اسلام‌آباد شد.

کمیته امنیت ملی پاکستان نیز در دوره عمران‌خان در واکنش به این طرح هند، ضمن کاهش بی سابقه سطح روابط دیپلماتیک، تمامی روابط تجاری و فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور را متوقف کرد.

از آن زمان به بعد پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا فاقد سفیر در پایتخت‌های یکدیگر هستند و سفارتخانه‌های دو کشور نیز با کاهش سطح دیپلمات‌ها کار می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha