۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۵
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85505299
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

هند: بر حل مسائل مرزی با چین تمرکز می‌کنیم

۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۵
کد خبر: 85505299
هند: بر حل مسائل مرزی با چین تمرکز می‌کنیم

تهران- ایرنا- سوبرامانیام جایشنکار پس از انتصاب مجدد در سمت وزیر خارجه هند اعلام کرد که این کشور بر حل مسائل مرزی با چین که در دراز مدت روابط بین دو کشور همسایه را دچار مشکل کرده، تمرکز می‌کند.

به گزارش ایرنا از روزنامه هندوستان تایمز، جایشنکار امروز سه‌شنبه درحالیکه دومین دوره متوالی خود در سمت وزیر خارجه هند را آغاز می‌کند، گفت: در مورد چین، تمرکز ما بر وضعیت مرزی است. هنوز برخی از مسائل معطل وجود دارد.

هند و چین ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که بخش عمده‌ای به درستی مرزبندی نشده و بر سر آن درگیری و مناقشه از جمله یک جنگ در سال ۱۹۶۲ بوده است.

همچنین دو طرف وارد یک درگیری نظامی بی سابقه در ژوئیه ۲۰۲۰ شدند که در آن دست‌کم ۲۰ سرباز هندی و ۴ نیروی چینی کشته شدند. این بدترین درگیری مسلحانه بین دو طرف در نیم قرن گذشته بود.

جایشنکار در مورد روابط با همسایگان هند گفت که روابط و مشکلات با چین و پاکستان متفاوت هستند.

او خاطر نشان کرد: در رابطه با چین هنوز مسائلی در مرز وجود دارد و تمرکز ما بر نحوه حل کردن آنها است.

جایشنکار گفت: می‌خواهیم با پاکستان راه حلی برای مساله چند ساله تروریسم فرامرزی پیدا کنیم. این نمی‌تواند سیاست یک همسایه خوب باشد.

هند و پاکستان که دارای سلاح اتمی هستند، سه جنگ از جمله دو جنگ بر سر کنترل منطقه مورد مناقشه کشمیر در هیمالیا با یکدیگر داشته‌اند.

اما روز دوشنبه، نشانه‌های مثبتی از بهبود روابط رقم خورد.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و برادر بزرگتر او نواز شریف نخست وزیر سابق این کشور به نارندرا مودی برای پیروزی در انتخابات و سومین دور نخست وزیری هند تبریک گفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha