۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۸:۳۲
کد خبر: 85426217
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خبرهای خوش میراث فرهنگی فارس در روزی به نام داراب

۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۸:۳۲
کد خبر: 85426217
خبرهای خوش میراث فرهنگی فارس در روزی به نام داراب

شیراز -ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی فارس در روزی که در تقویم به نام داراب ثبت شده،گفت: پرونده ثبت ملی ۲ میراث طبیعی این شهرستان و ثبت جهانی دارابگرد باستانی آماده است.

به گزارش ایرنا، محمد ثابت اقلیدی روز یکشنبه در مراسم روز بزرگداشت روز ملی داراب اظهار کرد: بخش ارزشمندی از تاریخ ایران و دوره اسلامی در شهر دارابگرد شکل‌گرفته و این شهر دارای موقعیت سازه‌ای باارزش باستانی فراوان است.

وی با بیان اینکه قدمت دارابگرد به بیش از هفت هزار سال قبل برمی‌گردد، افزود: این شهر باستانی یکی از محورهای تمدنی ایران محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: با توجه به ارزشمندی شهر دارابگرد پرونده ثبت جهانی آن آماده‌شده و به‌زودی این اثر شاخص در فهرست یونسکو جای می‌گیرد.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: هم‌اکنون پرونده‌های ثبت ملی میراث طبیعی دشت گل محمدی لایزنگان و تنگه رغز نیز تهیه‌شده و اردیبهشت‌ماه امسال این پرونده ملی خواهد شد.

وی اظهار کرد: تنگ رغز و دشت گل محمدی لایزنگان داراب قابلیت ثبت در فهرست جهانی را هم دارد.

ثابت اقلیدی گفت: ثبت روز ملی داراب در تقویم نقطه عطفی در تاریخ این شهرستان کهن است و باید با برنامه‌ریزی هدفمند و به‌کارگیری مشارکت‌های اجتماعی به‌ویژه بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن خیرین میراث فرهنگی در عرصه‌های مختلف به پیشرفتی پایداری در این منطقه دست‌یابیم.
وی یادآور شد: داراب بیش از ۱۲۰ اثر شاخص تاریخی در فهرست ملی و بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده، ۲ اثر ارزشمند طبیعی و سه پرونده میراث ناملموس در فهرست ملی است و این داشته‌ها می‌تواند آن را به جاذبه‌ای بی‌بدیل تبدیل کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: از فرصت‌های موجود در این شهرستان می‌توان به‌عنوان موضوع رویدادهای گردشگری بهره برد تا شاهد رونق در این صنعت باشیم.
سرمایه‌گذاری ۳۸ میلیارد ریالی در میراث فرهنگی داراب

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مرمت و نگهداری میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی دارای، گفت: مرمت کامل آب‌انبار تاریخی فدامی بااعتبار بالغ‌بر چهار میلیارد ریال، احداث دیوار حائل آبشار فدامی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، شروع مرمت قصر آینه با اعتبار ۲ میلیارد ریال،مرمت بخش‌هایی از خانه سوخکیان با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال ،مرمت چهارطاقی محراب یوشنج با اعتبار ۱.۵ میلیارد ریال و پایان طرح مطالعات باستان‌شناسی بخش فورگ با اعتبار ۱.۵ میلیارد ریال، میلیون تومان از اقداماتی است که طی سه ماه اخیر انجام شد.

وی افزود: آموزش کوتاه‌مدت ۲۵۰۰ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی در شهر داراب از دیگر فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس در این مدت بود.
ثابت اقلیدی اضافه کرد: هم‌اکنون بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای احداث سه پروژه بزرگ گردشگری در شهرستان داراب موافقت اصولی دریافت کرده‌اند و پیشرفت فیزیکی آنها نیز به ۴۰ درصد رسیده است.
ثابت اقلیدی اعلام کرد: سال پیش رو نیز پنج میلیارد ریال برای خرید تجهیزات ضروری خانه تاریخی سوخکیان، ۱۰ میلیارد برای مرمت مسجد جامع داراب و سه میلیارد ریال نیز برای مرمت چهارطاقی کرسیا، ۲ میلیارد برای عملیات آوار برداری و مرمت کاخ کیومرث و پنج میلیارد برای مرمت انبار غله و یک میلیارد ریال نیز برای احداث پلکان مسجد سنگی داراب در نظر گرفته‌شده است.

به گفته وی، علت مشهور شدن این شهر به نام آن حضرت را جایگاه خاص این شهر در صلح‌نامه امام حسن (ع) با معاویه است.

پنجم فروردین‌ماه روز ملی داراب در تقویم ثبت‌شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha