گرانفروشی بیشترین تخلف اصناف مشهد در سال ۱۴۰۲ ثبت شد

مشهد-ایرنا- مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: بیشترین تخلفات اصناف در این شهر در سال ۱۴۰۲ به ترتیب شامل گران فروشی، درج نکردن قیمت و رعایت نکردن قوانین نظام صنفی بوده است.

محسن صیادی روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: مشاوران معاملات املاک، واحدهای بکار گیرنده اتباع بیگانه و آرایشگاههای زنانه بیشترین تخلفات را ثبت کرده اند.

وی بیان کرد: ۱۶۴ هزار مورد بازرسی در سال گذشته از واحدهای صنفی شهر مشهد انجام گرفته که منجر به تشکیل ۱۲ هزار و ۷۲۵ پرونده تعزیری و مهر و موم ۲۵۵ واحد صنفی متخلف شده است.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد ادامه داد: پارسال چهار هزار و ۸۹۰ مورد شکایت کتبی در مدیریت بازرسی و نظارت بر اصناف این شهر ثبت شده که منجر به تشکیل سه هزار و ۷۰۲ پرونده همراه با جلب رضایت شاکی، ۱۶۸ پرونده همراه با انصراف شاکی و ارسال هزار و ۲۰ پرونده به تعزیرات حکومتی شده است.

وی اظهار کرد: جلب رضایت شاکیان صنفی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۲ درصد بیشتر بوده و نزدیک به ۷۶ درصد از پرونده ها منجر به جلب رضایت شاکی شده، استرداد وجه در این زمینه بیش از ۶۷۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۲ برابری داشته است.

گران‌فروشی بیشترین تخلف صنوف مشهدی در سال ۱۴۰۲ است

بیشترین شکایت از اتحادیه خدمات فنی خودرویی

صیادی بیان کرد: سه اتحادیه خدمات فنی خودرویی با هزار و ۲۶۸ شکایت، درودگران با ۵۲۵ شکایت و مشاوران معاملات املاک با ۴۳۰ شکایت بیشترین میزان شکایات مردمی را در سال ۱۴۰۲ در مشهد ثبت کردند.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ با توجه به نوسانات قیمت، بازرسی و نظارت بر اصناف با دستور کار جدیدی پایه گذاری و اولویت بندی شد که نظارت بر مشاوران معاملات املاک آغاز کار بود.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد به اجرای مصوبات کشوری در زمینه ساماندهی اتباع اظهار کرد: در این راستا از ابتدا تا انتهای سال چهار هزار و ۲۰۰ مورد بازرسی از سطح واحدهای مشاوران معاملات املاک در مشهد انجام شد که ر منجر به تنظیم ۴۴۵ فرم تعزیری و ارجاع آنها به تعزیرات حکومتی و در نهایت پلمب ۵۶ واحد از این رسته صنفی شد.

وی بیان کرد: در ایام پایانی ماه صفر که شمار زائران و مسافران در مشهد مقدس به اوج خود می رسد، نظارتها بر منطقه ثامن (منطقه اطراف حرم مطهر رضوی) تشدید شد و با وجود تذکرات وافی و کافی به این واحدها، ۳۶ واحد به دلیل تخلفات متعدد پلمب شدند.

صیادی ادامه داد: در همین ایام که با بازگشایی مدارس مصادف شد، طرح تشدید نظارت و بازرسی بر صنوف در قالب گشتهای ویژه نظارتی با محوریت بازرسی فروشگاه های پوشاک و نوشت افزار در مشهد اجرا شد که منجر به ۲۳۰ مورد بازرسی، تشکیل ۳۳ پرونده تعزیری و پلمب چهار واحد صنفی شد.

وی به اجرای مصوبات کشوری در زمینه ساماندهی اتباع در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در این راستا بکارگیری اتباع حتی با داشتن کارت کار در واحدهای صنفی واقع در حریم سه کیلومتری حرم مطهر امام رضا(ع) ممنوع شد.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد اضافه کرد: در این بخش ۶ هزار و ۸۹۲ مورد بازرسی از سطح واحدهای صنفی مستقر در منطقه ثامن مشهد انجام گرفت که در نتیجه آن ۴۲۵ پرونده تعزیری برای واحدهای صنفی متخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد و بیش از ۵۰ واحد صنفی متخلف نیز در این منطقه پلمب شدند.

تشکیل ۳۰ پرونده تعزیری برای گرانفروشان حبوبات

وی اظهار کرد: نوسانات قیمت دلار و افزایش نرخ حبوبات باعث تشدید نظارت بر عرضه این کالاها در سال ۱۴۰۲ شد که بازرسی ها بر عرضه کنندگان حبوبات در قالب گشتهای مشترک با ادارات کل تعزیرات و صمت انجام گرفت و در نهایت منجر به تشکیل ۳۰ پرونده تعزیری برای بنکداران و عمده فروشان متخلف و ارسال آن به تعزیرات حکومتی شد.

صیادی در خصوص مدت زمان پلمب یک واحد صنفی متخلف گفت: با تشخیص قاضی تعزیرات، نصب بنر مبتنی بر پلمب واحد صنفی متخلف بر روی آن نصب می شود و در صورت احراز گران فروشی آن واحد در مرحله اول ۱۰ برابر میزان تخلف و در صورت تکرار ۲ برابر دفعه قبل جریمه می شود.

وی بیان کرد: واحدهای صنفی که پرونده تخلف برای آنها تشکیل شده و به تعزیرات حکومتی ارسال شدند، تحت نظر بازرسان اصناف خواهند بود تا بازخورد جریمه آنها در بازار بررسی شود.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد تاکید کرد: با واحدهای صنفی متخلف بدون اغماض برخورد می شود، در این راستا در سال ۱۴۰۲ با واحدهای «ویژند» (برند) متخلف در مشهد در رسته قنادیها، آرایشگاه های زنانه و مزون ها، عرضه کنندگان کیف و کفش چرم که گران فروشی یا حراج های غیرواقعی برگزار کرده بودند، برخورد جدی شد.

وی اضافه کرد: در موضوع «جمعه سیاه» در سال ۱۴۰۲، سه واحد صنفی ویژند واقع در خیابان سجاد مشهد پلمب شدند، این نشان می دهد که واحد نظارت و بازرسی اصناف هیچ خط قرمزی نداشته و با هر واحد صنفی متخلفی برخورد قاطعی دارد.

گران‌فروشی بیشترین تخلف صنوف مشهدی در سال ۱۴۰۲ است

تشدید نظارتها در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد در خصوص طرح ویژه نظارتی ایام پایانی سال و ماه رمضان و نوروز گفت: با توجه به ایام پایانی سال ۱۴۰۲ که با ماه رمضان مصادف شده بود، گشتهای بازرسی با شدت بیشتری در مشهد فعال شد.

وی اظهار کرد: روزانه حداقل ۱۶ تیم بازرسی برای پوشش دهی منطقه ثامن مشهد مستقر شدند و از ۲۰ اسفندماه تا پایان سال ۱۴۰۲، ۴۰ گشت مشترک با تعزیرات حکومتی در سطح شهر مشهد انجام گرفت که منجر به تشکیل ۲۹۳ پرونده تخلف صنفی و ارجاع آنها به تعزیرات حکومتی و همچنین پلمب ۱۶ واحد صنفی متخلف شد.

صیادی توزیع هزار و ۱۰۰ تن برنج پاکستانی، ۷۹۹ تن شکر، ۳۰۰ تن سیب، ۵۰۰ تن پرتقال و ۲۰ تن خرمای مضافتی با قیمت مصوب، استقرار ۱۶ سکوی عرضه مستقیم میوه، نشانه گذاری ۷۵۰ واحد صنفی برای عرضه ۲۳ قلم کالا با قیمت مصوب را از اقدامات اتاق اصناف برای بازار پایان سال و نوروز در مشهد برشمرد.

وی بیان کرد: در این ایام ۱۲۷ نانوایی برای فعالیت سه شیفت در منطقه ثامن جانمایی شدند و ساعات سایر نانوایی های شهر نیز افزایش یافت، ۵۰ رستوران منتخب و فاقد سابقه تعزیری در یک سال گذشته برای سرویس دهی به زائران در طول روز نشانه گذاری شدند.

۱۵۰ هزار واحد صنفی زیر نظر ۹۶ اتحادیه در مشهد فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha