سال شهدایی خراسان جنوبی + تصاویر

بیرجند - ایرنا - حوادث تروریستی، درگیری با اشرار و سوداگران مرگ در سال ۱۴۰۲ منجر به شهادت جمعی از مدافعان امنیت شد و با تشییع و خاکسپاری پیکرهای پاک این شهدا، استان خراسان جنوبی عطر شهادت به خود گرفت.

به گزارش ایرنا، شهادت عشق به وصال محبوب در زیباترین شکل است. شهید آگاهانه و به خاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن، کشته شدن «فی سبیل الله» را انتخاب می‌کند.

شهید در راهی جان می‌دهد که هر دو ارزش «آگاهانه بودن» و «فی سبیل الله» را دارد و چنین است که طبق فرموده قرآن کریم "شهدا زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند".

سند افتخار خراسان جنوبی از دوران دفاع مقدس شهادت هزار و ۵۸۰ نفر است و علاوه بر این آمار ۱۴ شهید انقلاب، ۶ نفر شهدای منا، ۶ نفر شهدای حج، یک نفر شهید مدافع حرم و شهدای انتظامی و امنیت هر کدام اسطوره ای از جانفشانی در راه دفاع از وطن و دین هستند.

دومین کنگره ملی ۲ هزار شهید استان خراسان جنوبی نیز قرار است در سال ۱۴۰۴ برگزار شود.

در این گزارش مروری داریم بر شهدای مدافع وطن که سال گذشته آسمانی شدند.

۲۱ اردیبهشت | سرهنگ دوم محمدرضا اسداللهی فرمانده پاسگاه انتظامی چارک شهرستان بندر لنگه که فرزند خراسان جنوبی است در جریان تعقیب و گریز پلیس با قاچاقچیان مواد مخدر در استان هرمزگان به شهادت رسید و پیکرش پس از تشییع در هرمزگان به زادگاهش منتقل شد.

سال شهدایی خراسان جنوبی

پیکر این شهید فراجا ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور گسترده قشرهای مختلف مردم، استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسوولان استان، فرماندهان نظامی و انتظامی، خانواده معظم شهدا و ایثارگران از مسجد امام حسین (ع) تا میدان قدس بیرجند تشییع شد.

پیکر شهید محمدرضا اسداللهی سپس برای خاکسپاری به زادگاهش روستای کوچ القار شهرستان بیرجند منتقل شد و نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز با خانواده شهید اسداللهی دیدار و از آنان دلجویی کرد.

۲۴ اردیبهشت | همان روزی که مردم خراسان جنوبی پیکر شهید اسداللهی را تا خانه ابدی بدرقه کردند، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی اعلام کرد: پیکر شهید "رجب حسین‌زاده" که در منطقه مهران به شهادت رسید، پس از گذشت ۴۰ سال از طریق آزمایش DNA شناسایی شد.

سال شهدایی خراسان جنوبی

پیکر این شهید دفاع مقدس از تهران به دیار مادری بازگشت و ۲۶ اردیبهشت همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) بر دستان مردم شهیدپرور این دیار از سه راه اسدی تا بهشت متقین بیرجند تشییع و در قطعه ۲ گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

پاسدار شهید رجب‌ حسین‌زاده ۱۷ شهریور سال ۱۳۶۲ وقتی ۱۸ سال داشت در عملیات والفجر سه در منطقه مهران به شهادت رسید و پیکرش بعد از تفحص با آزمایش DNA شناسایی شد.

۳۰ اردیبهشت | اشرار و معاندان با استفاده از خاک پاکستان و نقض حریم مرزی جمهوری اسلامی ایران طی یک اقدام تروریستی و ناجوانمردانه اقدام به حمله به» هنگ مرزی سراوان در استان سیستان و بلوچستان کردند که با مقاومت جانانه نیروهای دلاور مرزبانی مواجه و تروریست ها به عمق خاک پاکستان متواری شدند.

در این درگیری پنج نفر از غیورمردان مرزبانی به فیض شهادت نائل آمدند و ۲ نفر دیگر مجروح شدند.

استوار دوم غنی باتدبیر، استوار دوم حسن بادامکی، سرباز وظیفه محمد جمال‌زاده، سرباز وظیفه یونس سیفی‌نژاد، سرباز وظیفه ناصر حمیدی‌دژ در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند.

سال شهدایی خراسان جنوبی

پیکر مطهر پنج شهید مرزبانی پس از تشییع در زاهدان به زادگاهشان منتقل شد.

استوار دوم حسن بادامکی از شهدای این حادثه تروریستی اهل شهرستان قاینات است که پیکر پاکش روز سه شنبه دوم خرداد از مسجد جامع قاین تا میدان امام خمینی (ره) بر دستان مردم شهیدپرور این دیار تشییع و برای خاکسپاری به شهرک هاشمیه شهرستان قاینات منتقل شد.

این شهید ۲۵ ساله یک فرزند خردسال داشت و مراسم وداع نیز با حضور خانواده شهید و همرزمانش در ستاد فرماندهی مرزبانی خراسان جنوبی برگزار شد.

۲۴ شهریور | عملیات مبارزه با سودگران مرگ منجر به آسمانی شدن ۲ تن از ماموران پلیس استان شد به طوری که سرهنگ دوم "حسن طاهری" و ستوان دوم "سجاد زارع مقدم" هنگام انجام ماموریت و مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در محور نهبندان به بیرجند دچار حادثه شدند و جان به جان آفرین تسلیم کردند.

سال شهدایی خراسان جنوبی

۲ نفر از ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان نهبندان، جمعه شب (۲۴ شهریور) حین گشت زنی، تامین امنیت جاده و پاکسازی مناطق آلوده از لوث وجود قاچاقچیان مواد مخدر دچار حادثه شدند و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. خانواده شهیدان طاهری و زارع مقدم در نهبندان با عزیزان خود وداع کردند.

پیکر شهید "سجاد زارع مقدم" برای تشییع و خاکسپاری به زادگاهش شهرستان قاینات انتقال یافت و پیکر شهید سرهنگ دوم "حسن طاهری" به شهرستان گناباد استان خراسان رضوی منتقل شد.

۱ آذر | اولین روز از آخرین ماه فصل پاییز دوباره خراسان جنوبی عطر شهادت گرفت زمانی که معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: استوار یکم "امیرحسین ابراهیمی" که نهم شهریور ۱۴۰۲ بر اثر برخورد یک دستگاه خودرو شوتی در شهرستان سربیشه مصدوم شده به حالت کما رفته بود، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

مردم شهید پرور بیرجند همزمان با نخستین شب از دهه فاطمیه با شهید "امیرحسین ابراهیمی" از ماموران انتظامی خراسان جنوبی در کهف الشهدای این شهر وداع کردند.

سلام نظامی پدر شهید ابراهیمی به پیکر مطهر فرزندش بازتاب فراوانی در فضای مجازی داشت و نشان داد که این مردم هرگز از شهادت هراسی ندارند.

مراسم تشییع استوار یکم امیرحسین ابراهیمی صبح شنبه چهارم آذر ماه از محل هیات ابوالفضلی (مصلی قدیم) به سمت گلزار شهدای بیرجند برگزار شد. پیکر مطهر این شهید والامقام پس از تشییع باشکوه در گلزار شهدای بیرجند آرام گرفت.

۲۸ آذر | خبر شهادت سه نفر از کارکنان ارتش در تمرین صحرایی یکی از یگان‌های منطقه جنوب شرق نیروی زمینی اعلام شد. شهید حمیدرضا خسروی از بیرجند، شهید علی حسن‌زاده از آرین شهر قاینات و سرباز شهید رضا حسینعلی دردری از کرمان شهدای تیپ ۱۸۸ زرهی نزاجا هستند.

سال شهدایی خراسان جنوبی

پیکر سروان شهید علی حسن‌زاده از شهدای نیروی زمینی ارتش روز شنبه دوم دی در آرین‌شهر قاینات تشییع شد همچنین پیکر ستوان‌ دوم شهید حمیدرضا خسروی در بیرجند تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

۱۵ اسفند | اعلام خبر شهادت یک نیروی مرزبان در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ غمی دیگر بر دل مردم استان گذاشت. نیروهای جان برکف مرزبانی حین انجام ماموریت حفظ و حراست از مرز در منطقه مرزی "چاه‌مگو" با اشرار مسلح درگیر شدند و آنها را در نقطه صفر مرز زمین‌گیر کردند.

طی درگیری نیروهای هنگ مرزی نهبندان با اشرار که شامگاه سه شنبه ۱۵ اسفند روی داد، ستوان یکم "علیرضا موذن" به درجه رفیع شهادت نائل آمد و ۲ نفر از همرزمانش مجروح شدند.

پیکر این شهید مرزبان پس از تشییع در شهرستان‌های نهبندان و بیرجند در گلزار شهدای مرکز استان آرام گرفت.

سال شهدایی خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی در دیدار با خانواده شهید علیرضا مؤذن در بیرجند گفت: این شهید بزرگوار با اهدای جان و خون خود جلوی یک حرکت تروریستی بزرگ را گرفت. جواد قناعت افزود: برآورد اولیه این بود که اینها یک گروه قاچاقچی هستند اما بعدا با آثار و تجهیزاتی که از آنها بر جای ماند، معلوم شد که یک گروه تروریستی بودند.

اما در کنار این جانفشانی‌ها برای تامین امنیت و آرامش مردم خبری که مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد جای بسی خوشحالی داشت چرا که این استان براساس ارزیابی‌های کشوری از بین ۲۴ شاخص امنیتی در ۱۸ شاخص حایز رتبه برتر کشوری است.

به گفته محمد شریف گلچین با تلاش قابل تقدیر دستگاه‌های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی در حال حاضر خراسان جنوبی از استان‌های امن کشور است و تلاش‌ها بر این بوده که با همراهی مردم این وضعیت استمرار داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha