۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱:۴۸
کد خبرنگار: 762
کد خبر: 85431603
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

عاشقان علی (ع) در مساجد و اماکن متبرکه استان تهران قرآن به سر گرفتند

 شمیرانات - ایرنا - آستان مقدس امامزاده صالح ابن احمد در شمیران ، مساجدو حسینیه ها، اماکن متبرکه و مقدسه استان تهران ، شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در شب قدر دوم همزمان با شب شهادت حضرت علی ابن ابیطالب علیه السلام میزبان احیا داران قرآن ، عزاداران و مومنان بود.

به گزارش خبرنگاران ایرنا، مراسم قرآن سر گرفتن در تمامی مساجد اماکن مقدس و حسینیه های شهرستان های استان تهران با حضور مومنان خداجو و عاشقان حضرت امیر المومنین علی علیه السلام  برگزار شد.

مراسم شب زنده داری واحیای لیالی قدر آستان مقدس امامزاده صالح (ع) در شب‌های ۲۱ و ۲۳ رمضان کریم از ساعت ۲۲ الی دو بامداد با سخنرانی و روضه‌خوانی برگزار می‌شود.

حرم مطهر امامزاده صالح (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام هشتم شیعیان، در مرکز بازارچه سنتی تجریش (منطقه یک تهران) واقع شده است.

کتاب مراقد المعارف و بحر الانساب، امامزاده صالح(ع) را فرزند امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) دانسته است که پس از اعلام ولایتعهدی امام رضا(ع)، به همراه دیگر برادرانش از بغداد به‌سمت خراسان حرکت کردند، تا آنکه وارد شمیران شد و در تجریش به‌دست شخصی به شهادت رسید.

پایگاه جامع امامزادگان نیز به استناد کتاب‌های ریاض الانساب، کنز الانساب، حیاة الامام موسی بن جعفر(ع)، ناسخ التواریخ، انوار المشعشعین، منتخب التواریخ، آثار تاریخی تهران و جغرافیای تاریخی شمیران، امامزاده صالح(ع) را فرزند بلافصل موسی بن جعفر(ع) به شمار می‌آورد.

مراسمات احیاء و شب قدر در امامزاده علی‌اکبر (ع) چیذر، کهف الشهدا ولنجک، تکیه بزرگ نیاوران و حسینیه امامزاده عبدالله (ع) جائیج لواسان در شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان برگزار می شود .

شب زنده داری در آستان مقدس امامزاده علی‌اکبر (ع)

مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در آستان مقدس امامزاده علی‌اکبر (ع) نیز با سخنرانی ، مناجات‌خوانی و مداحی مادحین اهل بیت ۱۲ و ۱۴ فروردین ماه از ساعت ۲۳ میزبان شب زنده‌داران لیالی القدر برگزار شد.

آستان مقدس امامزاده علی‌اکبر (ع) که منتسب به امام چهارم شیعیان است، در محله چیذر منطقه یک تهران قرار دارد. این حرم مطهر دارای مزاری‌ است که ۵۸۷ شهید عظیم الشان در آن به خاک سپرده شده‌اند. این امر بر اهمیت آن افزوده و به یکی از پایگاه‌های مهم مذهبی پایتخت تبدیل شده است.

عاشقان اهل بیت در امامزاده سیدناصرالدین قران سر گرفتند

خانواده معظم شهدا به همراه عاشقان حضرت امیر المومنین، هیات رایت الرضا و روزه داران شب بیست ویکم ماه مبارک رمضان را در امامزاده سیدناصرالدین قران سر گرفتند.

هیات خانواده شهدا در زمان جنگ تحمیلی در دو مکان سنگرهای مقاومت در خط مقدم جبهه و همزمان در این مکان مقدس برگزار گردیده و با پایان سالهای دفاع مقدس این مراسم با حضور چشمگیر رزمندگان جانبازان و خانواده معظم شهدا ادامه دارد.

امامزاده سیدناصرالدین (ع) شجره نامه و سلسله اش به نقل از مرحوم حضرت آیت الله عظمی مرعشی نجفی (ره) که صاحب علم انساب بوده اند این گونه ذکر شده است: سید ناصرالدین بن سید احمد بن سلطانعلی بن محمد بن علی امام باقر (ع) می باشد. سیدسلطانعلی همان امام زاده مدفون در اردهال است که فرزند بلافصل امام پنجم(ع) می باشد. مدفن سید احمد (ع) پدر بزرگوار سید ناصرالدین (ع) نیز در اصفهان قرار دارد. طبق نقل آیت الله مرعشی نجفی (ره) عمده سادات طالقان از جمله سید ابوالحسن و سید محی الدین طالقانی به حضرت سیدناصرالدین(ع) می رسند. بقعه این امامزاده در خیابان خیام روبروی بازار تهران واقع شده است.

مناجات روزه داران ملارد در دومین شب از لیالی قدر

مردم مومن و روزه دار شهرستان ملارد در دومین شب از لیالی قدر ماه مبارک رمضان امسال ، با حضور در بقاع متبرکه ، گلزارهای ۹شهدا و مساجد سطح شهرها و روستاهای این شهرستان ، ضمن قرآن به سر گذاشتن و قرائت دعای جوشن کبیر ، به شب زنده داری ،تضرع و مناجات با پروردگار خود پرداختند .

به گزارش ایرنا در مراسم معنوی و پرفضیلت شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که در آن خانواده های ملاردی بهمراه جوانان و نوجوانان خود حضور داشتند ،خطبا و سخنرانان از فضیلت های این شب پربرکت و سراسر نور و رحمت گفته ، سپس سایر اعمال مربوط به شب های قدر را به جا آورده و در شب ضربت خوردن امیرالمومنین علی ع به عزاداری و سوگواری پرداختند.

بر اساس این گزارش شرکت کنندگان در مراسم احیای شب قدر در گلزار شهدای شهر ملارد در گفتگو با ایرنا اول خواسته خود را فرج امام زمان عج و بعد از آن آمرزش گناهان ، عاقبت به خیری برای جوانان ،شفای مریضان ،گشایش در امورات دنیوی و معیشتی هموطنان و نابودی اسرائیل و نجات مردم مظلوم و بی دفاع غزه از دست صهیونیست ها را از درگاه خداوند مسئلت داشتند .

برگزاری مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان در شهر حسن آباد (بخش فشافویه )

عاشقان علی (ع) در مساجد و اماکن متبرکه استان تهران قرآن به سر گرفتند
مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳همزمان با سحر روز دوشنبه با حضور مردم مومن؛ خداجو و مدیران محلی در مصلای بزرگ شهر ،مساجدشهرو روستاهای بخش فشافویه برگزار شد.

مراسم معنوی شب بیست و یکم از لیالی قدر درفشافویه با تلاوت قرآن کریم توسط قاریان محلی آغاز شد و سپس با قرائت دعای جوشن کبیر و مرثیه سرائی توسط ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و قرآن به سر گرفتن توسط حجت الاسلام سید حسین امیری امام جمعه محترم فشافویه در مصلی بزرگ شهر و ائمه جماعات در مساجد پایان یافت

شایان ذکرست :شامگاه روز یکشنبه قبل از شروع مراسم شب قدر در مصلی بزرگ شهر حجت الاسلام سید حسین امیری به همراه هادی حسین خانی بخشدار در مساجد صاحب الزمان(ع) ،امام حسن مجتبی (ع) حضرت ابوالفضل (ع) حضور پیدا کردند و به همراه عزاداران این مساجد به سوگواری پرداختند.

مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان در مصلی بزرگ باقرشهر

مصلی امام خمینی (ره) شهرستان پاکدشت در شب بندگی خدا و شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام میزبان مهمان ویژه بود.

مراسم شب دوم از لیالی قدر مصادف با شب شهادت حضرت علی علیه السلام با استقبال از پیکر مطهر شهید گمنام دفاع مقدس همراه با روضه خوانی و عزاداری با نوای مادحین اهل بیت علیهم السلام در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) پاکدشت برگزار شد.

شب قدر در آسایشگاه خیریه کهریزک

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست. قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب سخن می‌گوید. براساس آیات قرآن و روایات، ارزش شب قدر بیش از هزار ماه است. این شب بافضیلت‌ترین شبِ سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند.

زمان دقیق شب قدر، روشن نیست؛ ولی بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ این ماه دانسته شده است. شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ رمضان تأکید بیشتری دارند.

شیعیان در این شب‌ها با الگوگیری از معصومین(ع)، به شب‌زنده‌داری، تلاوت قرآن، دعا ، عبادت و مذاکره علمی و کسب دانش و معرفت می‌پردازند. ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در این شب‌ها نیز به اهمیت آن نزد شیعیان افزوده و سوگواری برای آن امام با آیین‌های شب قدر همراه شده است.

مراسم احیا در شب بیست و یکم ماه رمضان در اماکن مقدسه و امامزادگان واجب التعظیم استان تهران برگزار شد.

امامزاده داوود (ع)

امامزاده داوود (ع) یکی از معروف‌ترین امامزاده‌های ایران است که حرم ایشان در بخش کنِ شهر تهران قرار دارد، طبق روایات ایشان به همراه خانواده‌اشان، امام رضا (ع) را تا ایران همراهی کرده و پس از آن به این روستا پناه بردهند و در نهایت در همانجا به شهادت رسیدند،

بقعه‌ی ‌امامزاده عماد الدین پدر امامزاده داوود و علاءالدین، قاسم و عقیل برادران او در آبادی‌های رندان و سنگان در دره‌های نزدیک به امامزاده داوود واقع شده است. موقعیت جغرافیایی حرم امامزاده داوود به گونه‌ای است که جاده‌ی آن بسیار زیبا و هوایش بسیار مطبوع است، به همین دلیل علاقمندان هم برای زیارت این مکان را انتخاب می‌کنند و هم برای سیاحت و لذت بردن از آب و هوا.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، بخش مرکزی کن، جاده‌ی سولقان، حرم امامزاده داوود (ع)

امامزاده یحیی (ع)

ابوالقاسم عزالدین یحیی نام اصلیِ امامزاده یحیی است که با ۱۵ واسطه به امام سجاد (ع) می‌رسد، این امامزاده بعد از پدرش نقابت شهرهای ری، آمل و قم را بر عهده داشته و در سال ۵۹۲ هجری قمری به شهادت رسیده است.

اولین حرم ایشان متعلق به زمان مغول‌ها می‌باشد و قدیمی‌ترین قسمت آن، صندوق چوبی روی مزار است که در سال ۸۹۵ هجری قمری به دست ۲ برادر هنرمند با اسامی استاد حسن و استاد حسین لواسانی ساخته شده است، این بنا دارای یک صحن بزرگ، ایوان، مسجد، رواق، حرم، ضریح، سرداب، سقاخانه، گنبد مخروطی شکل و... می‌باشد. در نزدیکیِ امامزاده یحیی جاذبه‌های بسیاری وجود دارد، از جمله کهنسال‌ترین درخت چنار در تهران که ۹۰۰ سال عمر دارد، خانه‌ی تاریخیِ مهر انگیز، خانه‌ی تاریخیِ وزیر مختار فرانسه، خانه‌ی فخر الملوک و...، بیشتر افرادی که به زیارت امامزاده یحیی می‌روند از این جاذبه‌ها نیز دیدن می‌کنند.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان ۱۵ خرداد، حرم امامزاده یحیی (ع)

امامزاده جعفر (ع)

نام اصلی امامزاده جعفر، جعفر الخواری است که از پسران امام موسی کاظم بوده و برادر امام رضا می‌باشد، این امامزاده از یاری دهندگان امام رضا بود و زمانی که امام هشتم به ایران آمد امامزاده جعفر نیز با کاروانی از خانواده و نزدیکانش راهی ایران شد، اما در میانه‌های راه سربازان مامون به آن‌ها حمله کرده و ایشان را مجروح نمودند. امامزاده جعفر خود را به پیشوا رساند و در منزل یکی از شیعیان پنهان شد، اما همانجا وفات یافت و پیکرش را در قبرستان شهر دفن کردند. اولین بقعه برای امامزاده جعفر در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شد، به مرور در دوره‌های مختلف قسمت‌هایی از این حرم بازسازی یا بخش‌هایی به آن اضافه شد. ارزش امامزاده جعفر در بین مردم استان تهران بسیار زیاد است و ایشان برای این امامزاده احترام فراوانی قائل هستند، در حرم امامزاده جعفر بخش‌های زیادی مثل کتابخانه، زائر سرا، صحن، ایوان، سالن تشریفات، دارالشفا، نقاره خانه، دارالضیافه و... وجود دارد، افراد معروفی مانند جنید رازی و شهید مصطفی اردستانی در صحن حرم دفن شده‌اند، بازار سنتی پیشوا یکی از جاذبه‌های این شهرستان است که یک سمت آن به حرم امامزاده جعفر می‌رسد.

آدرس: استان تهران، شهرستان پیشوا، شهیدگاه، خیابان امام خمینی، خیابان امامزاده جعفر، حرم امامزاده جعفر (ع)

امامزاده زید (ع)

امامزاده زید یکی از امامزاده‌های شناخته شده در تهران است که حرم او در بازار تهران قرار دارد، از زندگی، دلیل سفر و نحوه‌ی وفات ایشان اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما طبق نوشته‌ای که روی صندوق چوبی مزار امامزاده قرار گرفته، نسب ایشان به امام سجاد (ع) می‌رسد. اولین حرم ایشان در دوره‌ی صفویه بنا شد، در زمان فتحعلی شاه این حرم به طور کامل تخریب و حرم جدیدی جایگزین آن گردید. این حرم حدود ۱۴ هزار متر مربع مساحت دارد و دارای صحن، تعدادی حجره، ایوان، حوضی مستطیل شکل وسط حیاط، ضریح، گنبد و... می‌باشد. مقبره‌ی لطفعلی خان زند در یکی از اتاق‌های حرم واقع شده و سنگی سفید بر روی آن قرار دارد، حرم امامزاده زید که جزء زیباترین اماکن مذهبی تهران است بین ساعات ۹ صبح تا بعد از نماز مغرب باز می‌باشد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان پاچنار، خیابان بازار کفاش‌ها، خیابان بازار خیاط‌ها، امامزاده زید (ع)

امامزاده قاضی الصابر (ع)

ابوالقاسم علی ابن محمد ملقب به قاضی الصابر یکی از نوادگان امام زین العابدین (ع) است که در ده ونک تهران به دنیا آمد، او از عالمان و فقهای زمان خود بود و خانه‌اش محلی برای پاسخ دادن به سوالات علمی و دینیِ مردم. ایشان حدود ۸۹۰ سال قبل وفات پیدا کرده و در همان محل زندگی‌اشان دفن می‌شوند، تا زمان ناصر الدین شاه این مکان مخروبه بود، در زمان او حرم را بازسازی کردند، از سال ۱۳۷۷ حرم بازگشایی و محل عبادت و زیارت عاشقان اهل بیت شده است. اولین بنای حرم از خشت و گل است و بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد، این بنا در دوره‌ی ناصر الدین شاه به صورت آجری مرمت شد، از بخش‌های مختلف این حرم می‌توان به صحنی کوچک، رواقی دنج، ضریح زیبا و... اشاره کرد، حرم امامزاده قاضی الصابر امروزه محلی برای انجام مراسم‌های مذهبی می‌باشد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، میدان ونک، خیابان شیخ بهایی شمالی، میدان شیخ بهایی، خیابان ده ونک، میدان ده ونک، خیابان شهید مجیدپور، کوچه‌ی امامزاده، حرم امامزاده قاضی الصابر (ع)

امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع)

امامزادگان عینعلی و زینعلی دو برادر از فرزندان امام سجاد (ع) بودند که حدود ۱۲۰۰ سال پیش به ایران آمده، به شهادت رسیده و در محله‌ی ده پونک به خاک سپرده شدند، این دو برادر سن کمی داشتند و به گفته‌ی مردم محلی به دست میرابی به نام علی عمران به شهادت رسیدند. اولین حرم برای این دو امامزاده در زمان فتحعلی شاه ساخته شد، بنای امروزی را ناصر فرمانفرما بنا کرد، ساختمان حرم در مرکز حیاطی بزرگ که پر از درختان کهنسال و قطور چنار است، قرار دارد، این بنا از بیرون به شکل مربع و از داخل به شکل ۸ ضلعی است و در ابتدا ضریحی چوبی داشته که در سال ۱۳۸۰ ضریح جدیدی جایگزین آن شده است. در صحن امامزاده قبرستانی ایجاد شده، خدماتی مانند درمانگاه طب سنتی، باشگاه فرهنگی ورزشی، صندوق قرض الحسنه و... نیز در این صحن وجود دارد و در روزهای خاص مراسم‌های جشن یا عزاداری در آن برگزار می‌گردد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی، بالاتر از چهار راه پونک، بلوار پونک، کوچه‌ی امامزاده، حرم امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع)

امامزاده پنج تن لویزان

امامزاده ۵ تن محل دفن ۵ امامزاده است، حسین، محمد و سالم از نوادگان امام موسی کاظم، عبدالرحیم از نوادگان امام صادق و صائم از نوادگان امام حسن، هر ۵ نفر از شخصیت‌های بزرگ و معصوم بوده‌اند و طبق روایت محلی‌ها، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال پیش مزارشان در خواب به شخصی به نام مشهدی عباس نشان داده شده است، پس از آن اهالی روستا اتاقکی دور تا دور قبرها ایجاد کردند. بنای اصلی امامزاده در زمان قاجار ساخته و در سال ۱۳۷۶ بازسازی شده است، بقعه ۴ گوش است و گنبدی زیبا دارد، داخل حرم نیز با آینه کاری و کاشی کاری تزئین شده است. پیرامون حرم قبرستانی قرار دارد که افراد سرشناسی مانند خانم پریرخ دادستان مادر مشاوره‌ی ایران در آن مدفون هستند، حرم امامزاده ۵ تن نه تنها مکانی زیارتی، بلکه به دلیل آب و هوای مساعد محلی برای تفریح نیز می‌باشد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، لویزان، خیابان فرشادی، بین بهشتی و بنفشه، حرم امامزاده پنج تن (ع)

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha