زارعی: راهبرد اصلی ایران شکست نهایی رژیم اسرائیل در جنگ غزه است

تهران-ایرنا- کارشناس ارشد مسائل منطقه در خصوص نحوه پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در سوریه گفت: راهبرد اصلی پایان جنگ آغاز شده از 8 اکتبر با شکست رژیم اسرائیل است و صحنه دوم انتقام خون شهدا است که جمهوری اسلامی اولیا دم شهدا است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا؛ نشست رسانه ای دلایل و پیامدهای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با حضور سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل منطقه برگزار شد.

زارعی در این نشست عنوان کرد: رژیم صهیونیستی از زمان شهادت سید رضی برنامه ای برای این دست اقدامات داشت و برای فرار از مخمصه عملیات های ترور را در لبنان و به خصوص سوریه دنبال کردند.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به اینکه صهیونیست ها سعی کردند خط ترور را توسعه داده و به جلو بیایند اظهار کرد: در سوریه طی هفته اخیر دو اقدام مهم انجام شد؛ اول حمله سنگین به منطقه حلب و مواضع حزب الله که طی آن ۷ نفر به شهادت رسیدند، دوم و به فاصله کوتاهی حمله به کنسولگری ایران اتفاق افتاد ۷ ایرانی و ۶ فرد سوری شهید شدند.

سعدالله زارعی با طرح این پرسش که آیا پیوندی بین زمانی که در آن قرار داریم و اقدام اسرائیل وجود دارد و در این دو هفته چه اتفاقاتی افتاد که اسرائیل را به این نتیجه رسانده که با پذیرش ریسک بالا دست به این اقدامات بزند گفت: ۵ اقدام مهم صورت گرفته است.

وی در تشریح این اقدامات گفت: اسرائیلی ها علی رغم اعلام اینکه حدود ۳ ماه پیش اعلام کردند کار شمال غزه تمام شده اما در هفته های اخیر حماس ۷۰ عملیات نظامی را در شمال غزه انجام داد که منجر به کشته شدن بیش از دویست نظامی اسرائیلی طی یک هفته شد. در نتیجه ارتش اسرائیل هیچ کنترلی برغزه نه در شمال و نه در جنوب آن ندارد، تصرف اسرائیل به معنی تسلط آن نیست.

زارعی ادامه داد: اتفاق دوم این بود که با طراحی اسرائیلی ها و همکاری دولت های عربی تیمی از سمت تشکیلات خودگردان بحث انتقال قدرت از حماس به تشکیلات خودگردان را پیگیری کرد که این تیم توسط حماس دستگیر و بازداشت شدند.

این کارشناس منطقه با بیان اینکه اتفاق سوم مسئله صدور قطعنامه توسط شورای امنیت بود، افزود: عدم وتو توسط غربی ها برای اسرائیل حامل این پیام بود که جنگ باید پایان بگیرد و فرصتی برای نتانیاهو و گالانت وجود ندارد گرچه رویکرد غربی ها خبیثانه است و حمایت های آنها از رژیم صهیونیستی ادامه دارد.

وی در توضیح اتفاق چهارم که مذاکرات پاریس ۲ بود اظهار کرد: آمریکایی ها از اوایل بهمن تا کنون به همراه اسرائیلی ها قطر و مصر ماه ها مذاکراتی داشتند که نقطه مرکزی آن خلع سلاح مقاومت بود. مقاومت فلسطین با این دریافت که این مذاکرات برای کمک به اسرائیل برای اهداف جنگی بوده خوشبین نبودند و شروط مقاومت برای اسرائیل ناخوشایند بود چرا که شرط را طرفی می گذارد که در موضع قدرت است، بنابراین در مذاکرات پاریس چیزی به تصویب نرسید.

سعدالله زارعی همچنین بیان کرد: اتفاق مهم تر از همه این ها، سفر رهبران حماس و جهاد اسلامی به ایران و دیدارهای آنها در تهران با مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رییس ستاد کل نیروهای مسلح بود که وزیر امور خارجه در قالبی رسمی استقبال از آنها انجام داد و رهبران حماس و جهاد اسلامی نه در سطح فرمانده و رئیس یک گروه بلکه در سطح رییس کشور و مقام رسمی مورد استقبال قرار گرفتند.

وی افزود: تصویری که منتشر شد این بود که از نظر مقاومت جنگ‌ پایان یافته است و اقدامات اسرائیل لج بازی نیروی شکست‌خورده است.

زارعی با اشاره به اینکه تظاهرات اعتراض آمیزی که در سرزمین های اشغالی به خاطر اسیران اسرائیلی شد و تل آویو را مملو از جمعیت تظاهرات کنندگان کرد اتفاق ششمی بود که طی یک هفته اخیر رخ داد ،تاکید کرد: بنت، بنی گاتس، لاپید و آیزنکوت پشت این تظاهرات قرار داشتند.

وی افزود: این اتفاقات در کنار هم فضای پر از وحشتی ایجاد کردند که فضا را برای نتانیاهو شکننده می کند، به همین خاطر اسرائیل برای تغییر فضا، گزینه حمله به نیروهای ایرانی و حزب الله در سوریه را انتخاب کرد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا ادامه داد: از دید صهیونیست ها این حمله دستاوردهایی داشته است، اول اینکه در داخل سرزمین های اشغالی این را به عنوان یک دستاورد جایگزین جا بیندازند، دومین دستاورد از دید آنها این بود که این حمله پشتیبانی محور مقاومت و به خصوص حزب الله را تضعیف می کند و ایران را وادار می کند حماس را برای پذیرش شروط اسرائیلی ها تحت فشار قرار دهد.

سعدالله زارعی مسئله بازسازی بازدارندگی از دست رفته اسرائیل پس از جنگ غزه را دلیل دیگر این حمله برشمرد.

وی در چرایی آسیب به بازدارندگی رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل و و پایگاه های نظامی این رژیم از جمله پایگاه اطلاعاتی میرون در طی ماه های گذشته سه بار از سوی حزب الله هدف قرار گرفت و اقدامات علیه نیروهای ایرانی در سوریه با هدف احیا بازدارندگی شکست خورده اسرائیل انجام شد و به همین دلیل این ریسک را پذیرفتند.

وی در بخش پایانی اظهاراتش در خصوص نحوه پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی و با طرح این پرسش که سوال اساسی این است که ایران باید چه کند عنوان کرد: دو صحنه وجود دارد. صحنه اول مسئله متوقف کردن جنگ در غزه است؛ راهبرد اصلی نظام مسئله پایان جنگی که از 8 اکتبر شروع شد با شکست رژیم اسرائیل است.

زارعی تصریح کرد: ما باید رژیم اسرائیل را وادار به اعتراف به شکست کنیم، اگر این امر محقق شود پاسخ شهادت نیروهای ما و حزب الله و غزه و دیگر نیروهای مقاومت داده شده است.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه افزود: صحنه دوم انتقام خون شهدا است که جمهوری اسلامی اولیا دم شهدا است.

سعدالله زارعی همچنین در نشست رسانه ای دلایل و پیامدهای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره مولفه ها و چگونگی پاسخ به حمله اخیر و تلاش رژیم صهیونیستی برای جا انداختن انگاره شکست بازدارنگی ایران گفت: «مفهوم بازدارندگی در تعریف ما این است که آمریکا و اسرائیل نتوانند روند رو به پیشرفت ما در منطقه را متوقف کنند. ما جنبش های ضد آمریکا و ضد اسرائیل و انگاره خروج آمریکا از منطقه را توسعه دادیم. اینکه ایران در پیشبرد این سیاست یعنی تغییر منطقه به نفع مردم شهید بدهد
مساله جدیدی نیست. شاخص بازدارندگی ما قدرت توفنده ای است که دشمن را از منطقه خارج کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha