میزبانی شایسته خطه خورشید از زائران نوروزی بر خوان کرامت امام هشتم (ع)

مشهد- ایرنا- نوروز ۱۴۰۳ مشهدالرضا و استان خراسان رضوی همچون سال‌های گذشته با عشق و ارادت میزبان قدوم زائران و عاشقان سفر کرده به خطه خورشید بود و بار دیگر برگ زرینی در کارنامه درخشان میزبانی خود به ثبت رساند.

به گزارش ایرنا، امسال که تعطیلات نوروزی در دل ایام معنوی ماه مبارک رمضان قرار گرفت، گویی هنر میزبانی و فرش پرگل خراسانی‌ها نیز برای پذیرایی از زائران قبّه پرنور رضوی حال و هوایی دیگر گرفت و این شد که زائران مهمان خوان افطار رضوی شده و دیدنی های این خطه را با عطر رمضان در خاطر خود ماندگار کردند.

به گفته متولیان امر، همزمانی این ۲ مناسبت ملی و مذهبی موجب شد تا پیش بینی حضور زائران و مسافران نوروزی در ۲ تا سه مقطع در خراسان رضوی اوج بگیرد که شامل روزهای قبل از ماه مبارک رمضان، ایام تعطیلات نوروز بود که بدون شک در تعطیلات چند روزه عید سعید فطر در پایان ماه مبارک رمضان نیز خودنمایی خواهد کرد.

خراسان رضوی که تا پیش از پاندمی کرونا، سالانه میزبان افزون بر ۳۰ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان بود اگرچه در آن ایام خسارات فراوانی را متحمل شد اما شور و شوق پابوسی امام رضا (ع) در کنار جاذبه‌های متعدد و متنوع در استان و مشهد در ۲ سال اخیر رونق را به صنعت گردشگری این خطه بازگردانده است.

صنعت گردشگری که به خاطر سفرهای زیارتی به مشهد، یکی از ستون های اصلی اقتصاد خراسان رضوی به شمار می رود، نوروز امسال رخت آمادگی برای میزبانی از زائران را بر تن تمامی ادارات و دستگاه های اجرایی استان کرد تا با عزمی جدی به مهمانان امام هشتم (ع) خدمت کنند.

بیشتر بخوانید:

روزه‌داری، کاهش سفرهای نوروزی و ورود حدود ۱۰ میلیون زائر به مشهدالرضا

تعداد مسافران نوروزی از فرودگاه مشهد چهار درصد رشد کرد

میزبانی شایسته خطه خورشید از زائران نوروزی بر خوان کرامت امام هشتم (ع)

آمار ورود زائر از ۱۰ میلیون نفر گذشت

جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با بیان اینکه از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۴ فروردین ماه جاری در مجموع ۱۰ میلیون و ‭‭‭‭‭‭۴۱۸‬‬‬‬‬‬ هزار و ‭‭‭۳۱۵‬‬‬ نفر به این استان و مشهد سفر کرده اند، افزود: شاهد آمار ورودی خوب از سفر زائران و مسافران به استان بودیم.

حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد افزود: بیشترین مسافران به تعداد هشت میلیون و ‭‭‭۸۲۰‬‬‬ هزار و ‭‭‭۷۲۶‬‬‬ نفر با وسایل حمل و نقل شخصی به خراسان رضوی و مشهد سفر کرده‎‌اند.

وی ادامه داد: هم‎چنین ‭‭‭۷۴۷‬‬‬ هزار و ‭‭‭۹۸۴‬‬‬ نفر از طریق حمل و نقل جاده‌ای، ‭‭‭۵۴۳‬‬‬ هزار و ۴۷ نفر از طریق راه‌آهن و ‭‭‭۳۰۶‬‬‬ هزار و ‭‭‭۵۵۸‬‬‬ نفر توسط فرودگاه در این ایام به استان و مشهد الرضا (ع) مشرف شده‌اند.

جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با بیان این که این استان برای میزبانی از زائران و مسافران در موج چهارم سفر، آمادگی کامل دارد، گفت: موج سوم سفر به خراسان رضوی به پایان رسیده و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در پایان ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید فطر با موج چهارم سفر مواجه خواهیم بود.

از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۴ فروردین ماه کنونی در مجموع ۱۰ میلیون و ‭‭‭‭‭‭۴۱۸‬‬‬‬‬‬ هزار و ‭‭‭۳۱۵‬‬‬ نفر به این استان و مشهد سفر کردندگنابادی نژاد افزود: تدارک لازم برای اسکان و میزبانی از زائران و مسافران فراهم شده است و قرارگاه و ستاد خدمات سفر خراسان رضوی و شهرستان ها همچنان فعال و در حال خدمت رسانی هستند.

میزبانی شایسته خطه خورشید از زائران نوروزی بر خوان کرامت امام هشتم (ع)

اقامت بیش از ۶ میلیون زائر نوروزی در مشهد

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه در روزهای پایانی سال گذشته و ایام نوروز ۱۴۰۳ بیش از ۶ میلیون زائر و مسافر در مشهد اقامت گزیده اند، افزود: از نیمه اسفند پارسال تا پایان ۱۳ فروردین ماه بیش از ۶ میلیون و ۵۸۰ هزار اقامت در خراسان رضوی گزارش شده که بیش از ۶ میلیون و ۱۴۰ هزار اقامت آن در مشهد ثبت شده است.

یوسف بیدخوری ادامه داد: در این بازه زمانی بیش از ۲ میلیون و ۸۰ هزار نفر در واحدهای اقامتی رسمی اسکان داشته‌اند که میانگین اشغال واحدهای اقامتی رسمی در مشهد را به ۵۶ درصد رساند. همچنین بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در واحدهای اقامتی موقت و بیش از ۳۵۰ هزار نفر در واحدهای اقامتی اضطراری اسکان داشته‌اند.

در مجموع در روز ۱۳ فروردین ماه بیش از ۱۸۰ هزار نفر اقامت در مشهد به ثبت رسیده که ظرفیت اشغال واحدهای اقامتی مشهد را به ۳۴ درصد رساندوی افزود: در مجموع میانگین اشغال تمام واحدهای اقامتی در مشهد به ۴۱ درصد و در خراسان رضوی به ۳۹ درصد رسیده است.

مسوول کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی در خصوص میزان اقامت ثبت شده در روز ۱۳ فروردین در مشهد گفت: در این روز اشغال واحدهای اقامتی رسمی در مشهد با بیش از ۷۵ هزار نفر اقامت به ۵۲ درصد، واحدهای موقت با بیش از ۹۳ هزار نفر اقامت به ۴۰ درصد و واحدهای اضطراری با ۱۱ هزار نفر اقامت به ۲۷ درصد رسید.

وی افزود: در مجموع در روز ۱۳ فروردین ماه بیش از ۱۸۰ هزار نفر اقامت در مشهد به ثبت رسید که ظرفیت اشغال واحدهای اقامتی مشهد را به ۳۴ درصد رساند.

بیدخوری با اشاره به میزان اشغال تمام واحدهای اقامتی رسمی در مشهد به تکفیک در روز ۱۳ فروردین بیان کرد: ظرفیت اشغال هتل و متل‌ها ۵۷ درصد، هتل‌آپارتمان ۵۸ درصد، مهمانپذیر ۵۰ درصد، خانه‌های مسافر دارای مجوز ۵۹ درصد، اقامتگاه بوم‌گردی ۳۶ درصد و زائرسراهای زیر پوشش گردشگری ۵۶ درصد بود.

بیشتر بخوانید:

ترددهای نوروزی در خروجی های مشهد یک درصد افزایش داشت

استاندار خراسان رضوی: احتمال افزایش ماندگاری زائران نوروزی زیاد است

میزبانی شایسته خطه خورشید از زائران نوروزی بر خوان کرامت امام هشتم (ع)

میزبانی از گردشگران روزه‌دار در آرامگاه فردوسی

مدیر پایگاه و مجموعه و فرهنگی و تاریخی توس از میزبانی مسافران نوروزی با افطاری ساده در آرامگاه فردوسی خبر داد و گفت: اجرای برنامه های فرهنگی و هنری شامل قرائت قرآن، تواشیح، آیین پهلوانی، سرودهای محلی و نقالی از دیگر برنامه های این رویداد مهم بوده است و برگزاری نماز جماعت شکوهمند با حضور بازدیدکنندگان از دیگر برنامه های این مراسم افطاری بود.

احسان رحمانیان اضافه کرد: بیش از ۷۰۰ نفر از بازدیدکنندگان و جامعه محلی در افطاری ساده آرامگاه فردوسی پذیرایی شدند.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی توس ادامه داد: در راستای خدمت رسانی و تکریم به گردشگران، ورودی مجموعه برای عموم مردم به صورت تشریفات آماده و باغ آرامگاه فردوسی گل آرایی شده است، همچنین ساعت شروع فعالیت مجموعه‌ آرامگاه فردوسی با توجه به تقاضاهای بازدیدکنندگان از ۱۰ صبح به هشت و ۳۰ دقیقه و ساعت پایان فعالیت این مجموعه نیز از ۱۷ به ۲۰ و ۳۰ تغییر یافته است.

وی بیان کرد: اجرای برنامه های شاهنامه خوانی و نقالی هر روز در آرامگاه فردوسی در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر انجام می‌شود.

میزبانی شایسته خطه خورشید از زائران نوروزی بر خوان کرامت امام هشتم (ع)

اقبال مسافران به اسکان در مراکز رسمی مشهد

مسوول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: اقبال مردم به مراکز اسکان رسمی در مشهد افزایش یافته و اعتماد مردم به این مراکز بیشتر شده است.

سیدمسعود منتجبی افزود: این ستاد با توجه به تداوم سفرهای زیارتی به دلیل پراکنش مناسبت‌ها، در طول سال فعال است و کمیته‌های تخصصی این ستاد در زمینه‌های سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، اجرایی و نظارت فعالیت می‌کنند.

بیش از ۷۰۰ نفر از بازدیدکنندگان و جامعه محلی در افطاری ساده آرامگاه فردوسی پذیرایی شدنداو با اشاره به نقش هماهنگی این ستاد برای تسهیل سفر به استان و مشهد اظهار کرد: اقدامات انجام شده منجر به افزایش رضایت مندی زائران و مسافران در جریان خدمت رسانی شده است.

بیشتر بخوانید:

ظرفیت اسکان ۷۰۰ هزار زائر نوروزی در مشهد ایجاد شده است

ورود مسافر نوروزی به خراسان رضوی و مشهد افزایش داشته است

میزبانی شایسته خطه خورشید از زائران نوروزی بر خوان کرامت امام هشتم (ع)

استرداد بیش از ۱.۶ میلیارد ریال وجه به زائران

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد گفت: بیش از یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال وجه اضافی دریافتی از زائران نوروزی در مشهد مقدس به آنان برگشت داده شد.

حسین امیرکلالی افزود: فعالیت قرارگاه عملیاتی ویژه نوروز ۱۴۰۳ و ماه مبارک رمضان و طرح تشدید نظارت بر مراکز اقامتی و گردشگری در مشهد از نیمه اسفندماه آغاز شد که تا پایان تعطیلات عید سعید فطر ادامه دارد.

وی ادامه داد: در حوزه بازدیدهای نظارتی از هتل‌ها، مراکز اقامتی و گردشگری مشهد مقدس در بازه زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۳ فروردین ماه در مجموع ۲ هزار و ۷۵۹ بازدید توسط بازرسان منتخب از نحوه فعالیت تشکل‌های گردشگری و میراث فرهنگی صورت گرفته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد اظهار کرد: در بررسی‌های انجام شده و ۹۰ شکایت رسیده به پایگاه‌های نظارتی و کانال‌های ارتباطی ۰۹۶۲۹ و تلفن ۳۷۰۴۵ - ۰۵۱ مستقر در قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد مقدس، در مجموع یک میلیارد و ۶۵۵ میلیون و ۵۶۰ هزار ریال وجه دریافتی از زائر به حساب آنها برگشت داده شده و با واحدهای متخلف نیز برخورد قانونی و تعزیراتی صورت گرفت.

وی گفت: خوشبختانه با سازماندهی خوبی که در مشهد و به خصوص اطراف حرم مطهر رضوی به‌عنوان کانون حضور زائران صورت پذیرفته است، چهار پایگاه ثابت رسیدگی به شکایت‌ها به‌صورت شبانه روزی کار اعزام بازرسان و دریافت و رسیدگی به شکایات را پیگیری کرده و خواهند کرد.

امیرکلالی ادامه داد: سامانه پنج رقمی تلفنی ۳۷۰۴۵ ویژه مشهد مقدس در کنار سامانه ملی ۰۹۶۲۹ به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی نیازهای زائران در حوزه‌های مختلف از جمله اسکان، بهداشت، حمل و نقل و نیز دریافت شکایت‌های واصله بوده و به‌صورت متمرکز با حضور تمامی دستگاه‌های خدمت‌رسان در خدمت زائران خواهند بود.

وی بیان کرد: برابر مصوبات قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد مقدس، با تشدید نظارت از مراکز عرضه خدمات به زائران در قالب سازماندهی ۴۵۰ بازرس از ۱۴ دستگاه نظارتی، شاهد انسجام و سازماندهی بین دستگاه‌ها هستیم و برای اولین بار با تمرکز بازرسی‌ها و ارتباط خوب بین دستگاهی شاهد کاهش تخلفات و افزایش نظارت‌ها و وحدت رویه در نظارت و بازرسی بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

ترددهای نوروزی در جاده‌های خراسان رضوی افزایش یافت

خطه خورشید مهیای میزبانی زائران نوروزی در شعاع نور رمضان

میزبانی شایسته خطه خورشید از زائران نوروزی بر خوان کرامت امام هشتم (ع)

میزبانی ۱۶۴ اقامتگاه بوم گردی در خراسان رضوی

معاون گردشگری اداره کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: این استان مفتخر به وجود بارگاه منور رضوی همه ساله به‌ویژه در ایام نوروز میزبان خیل عظیم زائران و مسافران حضرت علی بن موسی الرضا، دارای ۱۶۴ واحد اقامتگاه بوم‌گردی و سنتی است که در نوروز امسال با رعایت شأن و شئون ماه مبارک رمضان مشغول ارائه خدمات اقامتی و پذیرایی به‌ویژه افطار به گردشگران و زائران هستند.

بیدخوری ادامه داد: فلسفه وجودی اقامتگاه‌های بوم‌گردی کمک به توسعه کمی و کیفی جوامع محلی و روستاها، حفظ اصالت، هویت و معماری بومی مناطق مختلف و نیز ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ارائه خدمات پذیرایی و اقامتی در شان به علاقه مندان و گردشگران است.

وی بیان کرد: ظرفیت اقامتی بوم گردی‌ها و اقامتگاه‌های سنتی خراسان رضوی حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر است و بیشترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی به ترتیب در شهرستان‌ های طرقبه و شاندیز، گناباد، خواف، کلات، نیشابور، چناران، گلبهار، تربت‌حیدریه، کوهسرخ و درگز فعالیت دارند.

بیدخوری اظهار کرد: با نظارت مستمر و در راستای رعایت مقررات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تلاش هستیم تا تجربه اقامتی ایمن و همراه با سلامتی را با کمک مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایجاد کنیم.

ظرفیت اقامتی بوم گردی‌ها و اقامتگاه‌های سنتی خراسان رضوی حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر استوی افزود: اقامتگاه‌های بوم‌گردی محلی برای ارائه فرهنگ اصیل میزبانی به گردشگران است که خاطرات شیرین و ماندگاری از سفر را برای آنها به یادگار می گذارند.

مسوول کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با بیان این‌که این استان دارای اقوام، فرهنگ و اقلیم‌های مختلفی است که بخشی از این تنوع فرهنگی و اقلیمی در اقامتگاه های بوم‌گردی به نمایش گذاشته می‌شود، یادآور شد: گردشگران و زائران ورودی به خراسان رضوی می‌توانند در مسیر تشرف به شهر مشهد و یا بعد از زیارت مضجع امام رضا( ع) اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی استان را برای ادامه سفر خود انتخاب کنند.

بیدخوری افزود: در سال ۱۴۰۲ چهار اقامتگاه سنتی با ظرفیت اقامتی ۷۵ نفر در محدوده پیرامونی حرم مطهر برای کمک به میزبانی شایسته از زائران مورد بهره‌برداری قرار گرفت که هم‌اکنون این اقامتگاه ها به زائران و مسافران خدمات رسانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

معاون استاندار خراسان رضوی:تمام ظرفیتهای اقامتی مشهد باید به رسمیت شناخته شود

استان فراخور جاذبه های مذهبی و فرهنگی خود گردشگر جذب نکرده است

میزبانی شایسته خطه خورشید از زائران نوروزی بر خوان کرامت امام هشتم (ع)

کشف ۳۰ تن فراورده خام دامی غیربهداشتی در خراسان رضوی

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۳۰ تن فراورده خام دامی غیربهداشتی در بازرسی های نوروزی استان کشف و معدوم شد.

محمود قربان زاده افزود: در قالب اجرای طرح تشدید نظارت بر تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی تا پایان روز سیزدهم فروردین ماه ۱۲ هزار و ۳۱۹ بازدید نظارتی از این مراکز انجام شده است.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۲۹ مرکز متخلف عرضه و فروش فراورده های خام دامی در این استان طبق بازدیدهای نظارتی طرح سلامت نوروزی تاکنون مهر و موم شده است.

۲۹ مرکز متخلف عرضه و فروش فراورده های خام دامی در این استان طبق بازدیدهای نظارتی طرح سلامت نوروزی تاکنون پلمب شده استوی آغاز اجرای طرح نظارتی دامپزشکی خراسان رضوی را از ۱۹ اسفندماه پارسال عنوان و بیان کرد: این طرح با حضور ۱۱۶ گروه دامپزشکی شامل ۱۹۶ کارشناس اجرا می شود که در این مدت حدود ۳۰ تن فراورده غیربهداشتی نیز معدوم شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی افزود: تمامی کشتارگاه‌های دام و طیور استان زیر نظر کامل دامپزشکی بوده و مصرف کنندگان می‌توانند محصولات این مراکز را با اطمینان مصرف نمایند، مشروط بر اینکه به نشان دامپزشکی و نیز تاریخ تولید و انقضای محصول دقت کنند.

میزبانی شایسته خطه خورشید از زائران نوروزی بر خوان کرامت امام هشتم (ع)

۹۹ میلیارد ریال ارزش پرونده‌های تخلف اصناف

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: ارزش پرونده‌های تخلف واحدهای تولیدی و توزیعی استان در ۴۰ روز اخیر ۹۹ میلیارد ریال بوده است.

ناصر شعربافیان افزود: در قالب اجرای طرح نظارت نوروزی بر اصناف تولیدی و توزیعی در حوزه محصولات کشاورزی استان، طی اول اسفندماه تا ۱۱ فروردین ماه جاری ۶۲۴ پرونده تخلف تشکیل شد.

وی ادامه داد: طرح نظارتی نوروزی از ابتدای اسفندماه پارسال در خراسان رضوی آغاز شد که تا ۱۷ فروردین ماه جاری با حضور بازرسان جهاد کشاورزی ادامه خواهد یافت.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی این مدت تا کنون ۶ هزار و ۳۴۰ مورد بازرسی و نظارت از واحدها ثبت شده است.

شعربافیان افزود: پرونده‌های تخلف در سازمان تعزیرات حکومتی در دست بررسی است.

بیشتر بخوانید:

۹۹ مرکز تهیه مواد غذایی متخلف در خراسان رضوی مهرو موم شد

گرانفروشی بیشترین تخلف اصناف مشهد در سال ۱۴۰۲ ثبت شد

میزبانی شایسته خطه خورشید از زائران نوروزی بر خوان کرامت امام هشتم (ع)

پلمب ۶۷ واحد صنفی متخلف در مشهد

مدیر دفتر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: ۶۷ واحد صنفی متخلف در قالب طرح نظارتی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در این شهر به دلیل تخلفات مختلف پلمب شدند.

محسن صیادی با بیان اینکه این طرح از ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ۱۳ فروردین ماه امسال اجرا شد، افزود: ۱۸ هزار و ۳۲۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی انجام شده در شهر مشهد، منجر به تنظیم هزار و ۵۲۱ برگه بازرسی شد.

وی بیان کرد: در این مدت ۱۶۲ فقره گشت مشترک بازرسی با دستگاه های اجرایی از جمله تعزیرات حکومتی، مرکز بهداشت، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی، دامپزشکی و اداره نظارت بر اماکن انجام شده است.

مدیر دفتر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: بیشترین صنوف متخلف در این طرح به ترتیب شامل پوشاک، مواد غذایی، آجیل و خشکبار، فروشندگان زعفران، آبمیوه و بستنی بوده است.

صیادی اظهار کرد: در طرح نظارتی ویژه نوروز، ایام پایانی سال و ماه رمضان پنج میلیارد و ۸۳۵ میلیون ریال وجه به شاکیان صنفی در مشهد بازگردانده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha