همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- دولت مردمی سیزدهم در سال ۱۴۰۲ نظیر سال پیش از آن، توفیقات و دستاوردهای بسیاری در عرصه های مختلف برای توسعه آذربایجان غربی داشته که حرکت شتابان پیشرفت این خطه از کشور را نوید داده و روند رو به رشد شاخص ها را باعث شده است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با برکت باران در سال ۱۴۰۲ به میزبانی نوروز رفت تا در سایه این نعمت الهی شاهد سالی سبز و پر از نعمت و دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در بخشهای مختلف باشد.

سال ۱۴۰۲ در آذربایجان غربی سالی پر از اخبار مبتنی بر توسعه و ارتقای شاخص های پیشرفت و اعتلای نام این استان در بین استان های مختلف کشور بود که همه آنها در سایه همت والای دولت مردمی سیزدهم و اختصاص اعتبارات مناسب و همچنین تلاش نماینده ارشد دولت در استان، استاندار آذربایجان غربی بود.

اولین روز بهار و فروردین سال ۱۴۰۲رویداد مطلوب سال گذشته آذربایجان غربی در زمینه سلامت رقم خورد و نهمین پایگاه فوریت‌های پزشکی مهاباد (۱۱۵) در راستای توزیع عادلانه خدمات اولیه، فوریت‌های پزشکی و مراقبت‌های اوژانسی با پوشش ۴۰ هزار نفر در مهاباد در نخستین روز از سال جدید، تجهیز و راه‌اندازی شد .

پایان عملیات آوار برداری و آغاز عملیات بازسازی ۶۳۷ واحد زلزله‌زده در خوی که براثر زمین لرزه ۵.۹ ریشتری هشتم بهمن ۱۴۰۱ آسیب دیده بودند نیز از اقدامات مهم دولت در این خطه در فروردین ماه بود که در کنار تعمیرات برای حدود ۱۳ هزار واحد انجام شد.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

همچنین پس از گذشت چندین سال تلاش و پیگیری، یکی از مطالبه های مردم خوی که ۲۴ ساعته شدن مرز رازی بود، محقق شد که برای این منطقه بسیار ارزشمند تلقی می شود.

در ایام نوروز سال گذشته بود که خبر خوشی برای مردم جنوب استان مبنی بر اینکه ۲۰ امین شهرستان آذربایجان‌غربی‌ ایجاد شد؛ منتشر شد که نویدی برای توسعه رفاهی مردم شهرستان تازه تاسیس میرآباد بود.

پایان فروردین ماه بود که ۲۸ مدرسه آسیب دیده در زلزله خوی تعمیر و بازسازی شد و مدارس این شهرستان با همت جهادی دولتمردان دوباره پذیرای دانش آموزان شدند و هیاهوی شادی در این مراکز طنین انداز شد.

اردیبهشت ماه سال گذشته خبرهای خوش و امید بخش بسیاری برای این استان مرزی در برداشت در این ماه بود که ۲۳۰ دستگاه پنل خورشیدی تحویل عشایر آذربایجان غربی شد تا این قشر فعال نیز بتوانند از فناوری های نوین برخوردار شوند.

در همین ایام اعتبارات محیط زیست آذربایجان غربی ۴۰ درصد افزایش یافت تا گامی مهم در حفاظت از حیات وحش و صیانت از طبیعت زیبای این منطقه رقم بخورد؛ همچنین عملیات زیرساختی در تمرچین پیرانشهر برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین آغاز شد تا این استان و مرز تمرچین پیرانشهر برای دومین سال متوالی، تابستان سال ۱۴۰۲ میزبان زوارالحسین (ع) برای عبور به سمت کشور عراق باشد.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

در راستای خدمات رسانی به مناطق محروم استان نیز ۵۰ میلیارد تومان به پروژه آبرسانی ۱۷ روستای شاهین‌دژ اختصاص یافت ، این طرح توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای انتقال آب شرب به ۱۷ روستای بخش مرکزی و کشاورز این شهرستان به اجرا درآمد.

همچنین در راستای تحقق شعار محرومیت زدایی دولت ۳۶۰ میلیارد ریال جهت ارتقای شاخص بهداشتی اشنویه تخصیص یافت تا بیمارستان جدید الاحداث این شهرستان و خانه های بهداشت تکمیل شوند.

در اردیهشت ماه پارسال فرماندار مهاباد با اشاره به به اینکه مصوبات سفر استاندار اذربایجان غربی به این شهرستان در حال تحقق کامل است، گفت: ۷۵ درصد اعتبارات سفر استاندار به مهاباد تخصیص یافت که ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب تکمیل ۱۰۱ پروژه نیمه تمام به مهاباد اختصاص یافته بود.

لازم به ذکر است که در شهرستان مهاباد سال گذشته ۵۳۵ طرح در حوزه اشتغال پایدار روستایی اجرا که طی آن برای یک هزار و ۶۸۴ نفر در این شهرستان اشتغالزایی مستقیم شده است.

از رخدادهای دیگری که سال گذشته در آذربایجان غربی ثبت شد، سفر معاون رییس جمهور به استان بود محسن منصوری در این سفر به خبرنگاران گفت: ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب مصوبات سفر به آذربایجان غربی پرداخت شد.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه آبرسانی در این استان نیز باعث شد تا بیش از ۸۸۰ میلیارد تومان برای توسعه آبرسانی در آذربایجان‌غربی تخصیص یابد.

گفتنی است در سال گذشته ۹۱۵ میلیارد ریال اعتبار محرومیت زدایی در ارومیه هزینه شد و تحقق جذب سرمایه ۳۰ هزار میلیارد ریالی در بخش صنعت و معدن آذربایجان غربی نیز نشان از حرکت استان به سمت توسعه بود.

۳۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی تخصیص یافت و پرداخت ۹۸ درصدی سهم سازمان برنامه و بودجه از اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور به استان محقق شد.

به دنبال داستان دنباله دار طرح نهضت مدرسه سازی در آذربایجان غربی که با جدیت تمام از سوی استاندار این استان پیگیری می شد، در اردیبهشت ماه تخصیص اعتبارات نوسازی مدارس آذربایجان غربی به ۷۰ درصد رسید که خبر مسرت بخشی برای بخش آموزش بود تا سالی شگفتی ساز در ارتقای سرانه آموزشی این استان محروم باشد.

بخش عشایری استان نیز از قطار حمایت های دولت سیزدهم جا نماند و ۱۲۰۰ میلیارد ریال برای اشتغالزایی عشایر آذربایجان غربی اختصاص یافت تا این قشر زحمتکش نیز بتوانند از خدمات دولت مردمی بهره مند شوند.

مشکلات موجود در زمینه اراضی کشاورزی بین کشاورزان و منابع طبیعی نیز از مسایلی بود که سالها مشکل ساز شده بود و با تلاشهای انجام شده افزون بر ۱۴۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی آذربایجان غربی رفع تداخل شد.

اعطای تسهیلات اشتغال و ایجاد زمینه خودکفایی مددجویان کمیته امداد از مهمترین برنامه‌های دولت است که این نهاددر یکسال گذشته موفق شد تا از این قشر حمایت کرده و در این راستا حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان کمیته امداد آذربایجان‌غربی پرداخت شد.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

در سال ۱۴۰۲ردیف پروژه احداث سد چپرآباد در جریان سفر رییس جمهور به منطقه احیا شد و ۱۲۳ میلیارد تومان برای اتمام سد «چپرآباد» اشنویه تخصیص یافت تا شهروندان نقده و اشنویه از شهرهای جنوبی این استان از نعمت آب شرب این سد بهره مند شوند.

هم اکنون آب ذخیره شده در دریاچه این سد برای مصارف شرب، کشاورزی و زیست محیطی با هدف تامین آب کشاورزان پایاب رودخانه «کانی‌رش» به میزان یک هزار و ۵۳ هکتار مورد استفاده قرار گرفته است.

این سد امکان تامین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب را دارد و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان یک هزار و ۱۰۰ هکتار را نیز تامین می‌کند.

با بهره‌برداری کامل از سد، میزان برداشت از رودخانه «گدار» کاهش یافته و امکان تامین و انتقال ۲۳۷ میلیون متر مکعب آب از طریق این رودخانه به دریاچه ارومیه نیز فراهم شد.

آذربایجان غربی در خرداد ماه سال گذشته نیز همچنان در بخشهای مسکن، مدرسه سازی، تولید و کشاورزی شاهد خبرهای خوبی بود که به همت دولت و پیگیری های نماینده دولت در استان محقق شد و در این راستا بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان تسهیلات به زلزله زدگان خوی پرداخت شد که در کنار آن ۷۶ درصد اعتبارات ابلاغی آذربایجان غربی تخصیص یافت.

در خرداد ماه نخستین نشست استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه به مدت ۲ روز برگزار شد.

هیات‌های بلند پایه ای از کشورمان، اقلیم کردستان عراق، فرماندار ویژه سوران عراق و فرمانداران شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی حضور یافتند تا درباره گسترش روابط تجاری و تسهیل در واردات و صادرات کالا و همچنین افزایش مبادلات تجاری، گسترش بازارچه های مرزی و تعمیق روابط مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی گفت و گو کنند.

به گفته استاندار آذربایجان غربی سیاست موفق دولت سیزدهم در راستای توسعه دیپلماسی همسایگی و ارتقای مراودات با کشورهای همجوار قابل تامل است و توسعه ارتباطات اقتصادی با اقلیم کردستان عراق هم در این راستا بوده و در این خصوص آذربایجان غربی در دیپلماسی منطقه‌ای پیشران است.

برای تجهیز و شاداب سازی مدارس مناطق محروم نیز در سال گذشته بیش از یک هزار میلیارد ریال برای تجهیز مدارس آذربایجان غربی هزینه شد که در راستای تحقق عدالت محوری در این استان عملیاتی شده است.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

همچنین ۶۹۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن در آذربایجان غربی پرداخت شد و در راستای افزایش ظرفیت تولید ۴۰۰ میلیارد تومان در کارخانه پاکدیس ارومیه سرمایه‌گذاری شد و علاوه براین سرمایه گذاری چشمگیر بنیاد مستضعفان ۱۰ هزار میلیارد ریال در آذربایجان‌غربی سرمایه‌گذاری کرد که در زمینه های مختلف محرومیت زدایی و در بخش‌های عمرانی و اقتصادی بود.

بخش کشاورزی در استان از بخشهای موفقی بود که در آن ۱۳۷ طرح کشاورزی در آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای یک‌هزار و ۲۳۲ نفر اشتغال زایی شد.

طی تیرماه سال گذشته یک‌هزار و ۲۰۲ واحد مسکونی با حضور وزیر راه در آذربایجان‌غربی افتتاح شد و ۱۵۳ کیلومتر راه روستایی در آذربایجان‌غربی آسفالت شد؛ همچنین رشد اقتصادی سال گذشته آذربایجان‌غربی به ۳.۸ درصد رسید که نویدی بربهبود معیشت شهروندان بود.

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت بسته‌بندی میوه در آذربایجان غربی و جذب ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون در استان نیز از رخدادهای خوب اقتصادی بود که در تیرماه محقق شد.

در تابستان گذشته در راستای تحقق طرح های احیای دریاچه ارومیه تصفیه‌خانه فاضلاب و خط انتقال آب به دریاچه ارومیه، با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال آب به دریاچه ارومیه به بهره برداری رسید و یکی دیگر وعده های دولت مردمی محقق شد.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

در راستای محرومیت زدایی و تحقق نهضت مدرسه سازی ۸۰ کلاس درس در آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید و هفدهم تیرماه بود که ۲۲۲ روستای آذربایجان‌غربی تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفت.

با توجه به موفقیتهای دولت در بخش اشتغالزایی نرخ‌ بیکاری آذربایجان‌ غربی به رقم بی‌سابقه ۶.۷ درصد رسید و این استان در رتبه پنجم کشور ایستاد.

مرداد ماه در آذربایجان غربی با شور و شوق ماه محرم و اربعین حسینی عجین شده بود به گونه ای که با تلاشهای استاندار آذربایجان غربی برای تسهیل در اعزام زائران اربعین حسینی تردد در مرز تمرچین ۲۴ ساعته شد.

تدابیر حداکثری برای پذیرایی از زائران اربعین اندیشیده شد و امکان اسکان روزانه ۴۰ هزار زائر در استان پیش بینی و امکان اسکان روزانه ۴۰ هزار زائر در استان پیش بینی و فراهم شد.

همچنین در راستای بهبود، تکمیل و توسعه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان غربی، در سال گذشته ۷۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و هزینه شد.

در همین مدت زمانی با تخصیص به موقع کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی مصوب دولت به زلزله زدگان خوی بازسازی ۷۵۰ واحد مسکونی آسیب دیده در زلزله خوی پایان یافت و در بخش صنعت و معدن استان نیز با پیگیری های انجام شده زمینه جذب ۱۸۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در صنعت آذربایجان غربی فراهم شد.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

شهریور ماه

افتتاح ۱۵۰۰ میلیارد ریال طرح با ذکر یاد شهدا از جمله اقدامات دولت در شهریورماه سال گذشته بود؛ در این ماه همزمان با هفته دولت یک هزار و ۲۷۴ طرح عمرانی در این استان افتتاح و ۱۳۲ طرح هم‌ کلنگ زنی شد.

افتتاح حدود سه‌هزار واحد مسکونی در آذربایجان غربی از جمله دیگر نتایج اقدامات دولت سیزدهم در آذربایجان غربی طی شهریور سال گذشته در این استان بود؛ ۲ هزار و ۹۳۹ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان غربی همزمان با سراسر کشور به بهره برداری رسید.

آب شرب بیش از ۶۷۰ خانوار عشایر همزمان با هفته دولت در آذربایجان‌غربی تامین شد که خبری خوب برای ارتقای شاخص های رفاه در این استان بود؛ همچنین بهره‌برداری از ۵۶ کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی در آذربایجان‌غربی آغاز شد که این امر نیز بهبود شاخص های مهمترین زیرساخت توسعه استان را رقم می زد و نشان می داد که دولت سیزدهم همت والایی در توسعه راه های این استان موثر در حمل و نقل کشوری وبین المللی دارد.

یک‌هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده خوی تحویل داده شد؛ این خبری بود که در کمتر از یک سال از زلزله اول این شهرستان و هشت ماه از زلزله های دوم و سوم امید مردم این خطه را به بهبود شرایط با همت والای دولت سیزدهم ارتقا داد؛ یک هزار واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله سال گذشته خوی، در کمتر از ۱۱ ماه بهسازی و همزمان با هفته دولت به صاحبان آنها تحویل داده شد.

حدود ۹۰ هزار زائر از مرز تمرچین تردد کردند؛ این خبر نیز در راستای استفاده بهینه از ظرفیت های مرزی آذربایجان غربی بسیار قابل توجه بود؛ مرز تمرچین که از سال ۱۴۰۱ برای میزبانی از زوار اربعین آماده شده بود در سال ۱۴۰۲ نیز شکوفایی بیشتری داشت و دهها هزار نفر این مرز را به عنوان محل عبور به سمت عتبات عالیات انتخاب کردند.

یکی از مهمترین برنامه های دولت سیزدهم، کمک به اقشار کم در آمد و ارتقای شاخص های اشتغال در این بخش بود؛ تسهیلات اشتغالزایی برای ۲۴۰۰ مددجوی بهزیستی آذربایجان‌غربی پرداخت شد از جمله اخباری بود که در این خصوص در شهریور سال ۱۴۰۲ منتشر شد.

۶هزار میلیارد ریال برای بیمارستان ۴۵۰ تخت‌خوابی ارومیه تخصیص یافت؛ این پروژه ۴۵۰ تخت‌خوابی چند سالی بود که متوقف شده بود و با تلاش دولت سیزدهم درمسیر تکمیل ساخت قرار گرفت.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

مهرماه

۹۰ طرح عمرانی توسط موسسه امین در شمال غرب کشور اجرایی شده است؛ این خبر نیز در مهرماه سال گذشته منتشر شد که نشان دهنده توجه به توسعه عمرانی شمال غرب به ویژه آذربایجان غربی بود؛ ۷۵ طرح از اینها در آذربایجان‌غربی و بقیه در دیگر استان‌های شمال غرب کشور اجرایی شده بود.

صادرات و توسعه این بخش از جمله برنامه های دولت سیزدهم در آذربایجان غربی بود که در این راستا افزایش توجه به مرزها در این دولت موجب شد تا ارزش صادرات آذربایجان‌غربی به حدود ۱.۵ میلیارد دلار برسد؛ رشد ۶۳ درصدی ارزش صادرات از استان طی نیمه نخست امسال در سایه همین توجه اتفاق افتاد.

فضای ورزشی دانش‌آموزی آذربایجان‌غربی ۵۴ هزار متر مربع افزایش یافت؛ سرانه فضای ورزشی دانش آموزی استان ۸۷ هزار متر مربع بود که در دولت سیزدهم ۵۴ هزار متر مربع افزایش یافته و به بیش از ۱۴۰ هزار مترمربع رسیده است؛ این امر نیز نشان دهنده توجه به توسعه خدمت رسانی به دانش آموزان قابل توجه بود.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

حدود ۳۵ هزار اشتغال صنعتی در آذربایجان‌غربی ایجاد شد؛ مدیرکل صنعت و معدن و تجارت آذربایجان غربی در این خصوص با اشاره به اینکه این امر در ۲ سال اول دولت سیزدهم محقق شد، گفت: همه این فرصت های شغلی ایجاد شده در استان قابل ردیابی است.

عبدالحمید سرتیپی اضافه کرد: از این تعداد هفت هزار و ۱۰۰ نفر در نیمه نخست امسال، نزدیک به ۱۲ هزار نفر در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر در طول سال گذشته صاحب شغل در حوزه صنعت شده اند.

۲۷۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در صنعت آذربایجان‌غربی جذب شده است؛ این خبر نیز نشان دهنده روند مناسب جذب سرمایه در بخش صنعت استان به همت دولت سیزدهم بود.

۲۴۰ واحد تولیدی راکد در آذربایجان‌غربی به چرخه فعالیت بازگشته است؛ احیای واحدهای تولیدی از برنامه های مهم دولت سیزدهم بود که به خوبی تاکنون در آذربایجان غربی محقق شده است.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

۵۰ هزار میلیارد ریال برای گازرسانی به روستاهای مهاباد تخصیص یافت؛ گازرسانی به ۶۳ روستای این شهرستان در هشت محور و با اعتبار ۵۰ هزار میلیارد ریال در حال انجام است.

شهرستان مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۸۲ هزار مشترک گاز طبیعی است که از این تعداد ۱۶ هزار مشترک در مناطق روستایی و مابقی در مناطق شهری قرار دارند.

آبان ماه

۶۸۵ معدن در آذربایجان‌غربی تعیین تکلیف شده است؛ نگاه ویژه دولت به توسعه معدنی استان به عنوان یکی از موارد مهم زمینه ساز پیشرفت این خطه از کشور است که به گفته مدیرکل صمت استان، در این دولت، تعداد معادن بلاتکلیف از ۷۰۰ مورد به ۱۵ مورد رسیده که یک رکورد در تعیین تکلیف معادن به شمار می رود.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

بیش از سه‌هزار طرح نیمه‌تمام در آذربایجان‌غربی افتتاح شده است؛ این خبر نیز یکی از مهمترین اخبار در راستای توسعه آذربایجان غربی به ویژه پیشرفت عمرانی است؛ برای بهره برداری از این طرح‌ها، ۲۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در شهرستان های مختلف استان هزینه شده است.

۲۰ هزار پشت نوبتی دریافت مستمری‌ در آذربایجان‌غربی به صفر رسید پیش از دولت سیزدهم حدود ۲۰ هزار پشت نوبتی دریافت مستمری در استان داشتیم که به همت این دولت، این تعداد در حال حاضر به صفر رسیده است.

آذرماه

۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال طرح عمرانی در ارومیه به بهره برداری رسید توسعه عمرانی از جمله بخش های مهم فعالیتی دولت سیزدهم در کشور و آذربایجان غربی بود که در این خصوص اقدامات گسترده ای هم در این استان اجرایی شد؛ افتتاح طرح های عمرانی از جمله اخبار مستمری بود که در طول سال ۱۴۰۲ از رسانه ها مخابره شد.

در کنار تلاش برای توسعه بخش های مختلف، رفع ناگواری های مربوط به زلزله سال ۱۴۰۱ خوی در سال ۱۴۰۲ مورد توجه ویژه دولت قرار گرفت که طبق گفته مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی هزینه ۱۵هزار میلیارد ریالی دولت برای زلزله‌زدگان خوی صورت گرفت.

مشکلات ۳۰ ساله تعاونی های مسکن آذربایجان غربی حل و فصل شد مشکلات ۳۰ ساله برخی از تعاونی های مسکن رفع و در قالب آن دغدغه چند ساله حدود ۳۰۰ هزار نفر از هم استانی ها برطرف شده است.

دی ماه

توسعه عمرانی و توجه ویژه به موضوع راه و بزرگراه از جمله برنامه های دولت سیزدهم بود؛ این امر در آذربایجان غربی هم به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت به طوری که ۴۸۰ کیلومتر راه و بزرگراه در آذربایجان‌غربی اجرا شد.

۴۳۰ روستای آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم از گاز طبیعی برخوردار شده است در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به توسعه روستایی در کشور و به تبع آن در استان صورت گرفته است که این توجه در حوزه گازرسانی موجب شد تا ۴۳۰‌ روستا از ابتدای فعالیت این دولت از گاز طبیعی برخوردار شوند.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

در کنار گازرسانی، توجه به دیگر بخش های خدماتی هم از برنامه های دولت سیزدهم در آذربایجان غربی بود؛ در این راستا ۱۸ هزارمیلیارد ریال برای تکمیل شبکه‌های آبیاری شمال غرب کشور اختصاص یافت؛ این میزان تسهیلات از محل صندوق توسعه ارزی برای تکمیل و راه اندازی شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور اختصاص یافت.

۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش تعاونی آذربایجان‌غربی محقق شده است؛ این امر در بخش تعاونی استان که یکی از بخش های مهم ولی مغفول اقتصادی است، صورت گرفته و آورده اعضای تعاونی ها را شامل می شود.

بهمن ماه

افتتاح گازرسانی به ۹۰ روستای آذربایجان‌غربی در دهه فجر از جمله مهمترین خبرهای توسعه ای بود که در سال گذشته در آذربایجان‌غربی منعکس شد؛ ۶ هزار و ۷۰۰‌ خانوار روستایی جدید از این خدمت در استان بهره مند شده اند و این روند همچنان ادامه دارد.

همچنین توسعه مدارس و ایجاد کلاس های درس جدید از جمله دیگر برنامه های دولت سیزدهم بود که در نتیجه آن، ۱۹۰ کلاس درس در آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسید.

حذب سرمایه بخش خصوصی از جمله اقداماتی بود که به صورت ویژه در دولت سیزدهم در همه بخش ها به اجرا در آمد که بخش گردشگری نیز به خصوص در آذربایجان غربی از آن بی بهره نماند و ۲ هزارو ۵۸۰ میلیارد ریال برای طرح‌های گردشگری دهه فجر امسال سرمایه‌گذاری شد.

این پروژه ها شامل هتل‌ها، مجتمع های گردشگری، دفاتر مسافرتی، سفره‌خانه‌های سنتی و مسجد جامع ارومیه است.

سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد ریالی در حوزه ارتباطات آذربایجان غربی محقق شد از این میزان سه هزارو ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی و سه هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است.

کلنگ احداث منطقه ویژه اقتصادی ارومیه - سرو بر زمین زده شد؛ این خبر شاید یکی از مهمترین خبرهای سال ۱۴۰۲ در آذربایجان غربی به شمار می رفت که به همت دولت و تلاش های محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی نخستین گام راه اندازی این منطقه ویژه برداشته شد.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

با حضور وزیر اقتصاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه - سرو در ۲ زون، یکی در مرز سرو و دیگری در شهرک صنعتی فاز ۳ ارومیه اجرایی خواهد شد؛ برای راه اندازی این منطقه، ۴۲۰ هکتار زمین در مرز سرو و ۵۰۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی شماره ۳ ارومیه تدارک دیده شده است.

اسفند ماه

نگاه توسعه ای با هدف رفع مشکلات و دغدغه های مردم نسبت به موضوع مهم محیط زیست از جمله برنامه های مورد توجه دولت سیزدهم به شمار می رود که این امر به خوبی در آذربایجان غربی نیز مورد توجه قرار گرفت؛ در این راستا در اسفندماه سال گذشته اعلام شد که ۱۱ تالاب آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم احیا شده است ؛ برخی از آنها تا ۲۰ سال خشک شده بود که احیای آنها بسیار قابل توجه به نظر می رسید.

با توجه به برنامه ریزی‌ها و شرایط ترسالی در سال زراعی جاری، رهاسازی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در دستور کار قرار دارد که حق‌آبه دریاچه ارومیه است.

این حق آبه هم از طریق رودخانه‌های منتهی به دریاچه و هم از طریق سدها تامین خواهد شد.

تردد روزانه ۱۳ هزار نفر از مرزهای آذربایجان‌غربی/ رازی همچنان بیشترین تردد را دارد وجود پنج پایانه مرزی در استان از شاخص های مهم عملکردی و توسعه ای آذربایجان غربی بود که روزانه به طور متوسط ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر از این مرزها تردد دارند.

۶ هزار واحد مسکن در آذربایجان‌غربی آماده بهره‌برداری است این امر خبر مهمی بود که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ منعکس شد و در راستای حمایت از طرح تولید مسکن در استان بسیار اثرگذار به نظر می رسید.

۷۸ درصد برنامه نوسازی مسکن در آذربایجان غربی محقق شد؛ برنامه ۲ ساله بازآفرینی شهری برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده شهری در آذربایجان‌غربی ۱۶ هزار و ۲۰۵ واحد بوده که ۷۸ درصد این برنامه محقق شده است.

سد چپرآباد به بهره برداری رسید این سد که از جمله برنامه های احیایی دریاچه ارومیه نیز بود؛ با اهتمام دولت سیزدهم و همت این دولت برای اتمام طرح های نیمه تمام به بهره برداری رسیداین سد علاوه بر تامین بخشی از نیاز دریاچه ارومیه، در تامین آب شرب مردم چهار شهر منطقه و روستاهای اطراف هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همت والای دولت مردمی سیزدهم برای حرکت شتابان توسعه در آذربایجان‌غربی

در ابتدای دولت سیزدهم و آستانه سفر رییس جمهور اعتبار خوبی برای اتمام این طرح لحاظ شد و خوشبختانه این پروژه به اتمام رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha