مرکز جامع توانبخشی و نگهداری از بیماران اتیسم در همدان راه اندازی شود

همدان- ایرنا- مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان گفت: یکی از چالش ها و دغدغه های اصلی خانواده دارای بیمار اتیسم نبود مرکزی برای نگهداری از این افراد است بنابراین می طلبد نسبت به رفع این مشکل و راه اندازی مرکز جامع توانبخشی و نگهداری از آنها با حمایت مسئولان و پشتیبانی خیران اقدام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، داوود پناهی نژاد روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: این مرکز با ظرفیت پذیرش ۲۰۰ فرد مبتلا به اتیسم با امکانات ویژه در همدان راه اندازی شود.

وی افزود: پیشتر ۲ مکان برای راه اندازی این مرکز پیشنهاد شد که یکی از این مکان ها به محلی برای تحصیل بیماران اتیسم اختصاص یافت در حالیکه کمتر از پنج بیمار اتیسم در این مدرسه حضور داشتند.

مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان اضافه کرد: به دنبال انتقاد از این رویه ، سردرب این مدرسه تغییر و به جای بیماران اتیسم، کودکان استثنایی جایگزین شد در حالیکه این مدرسه با اعتبارات بیماران اتیسم راه اندازی شده بود.

پناهی نژاد، ادامه داد: افراد مبتلا به اتیسم نیازی به مدرسه ندارند چرا که در صورت داشتن توان یادگیری می توانند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند.

وی ابراز امیدواری کرد: مسئولان به جای وعده و شعار این مجموعه را در راه اندازی این مرکز یاری دهند که تاکنون امام جمعه همدان حمایت هایی داشته است.

مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان بیان کرد: والدین بیماران اتیسم در طول روز برای انجام کار نمی توانند منزل را ترک کنند حتی در یک مورد مادری پیگیر درمان بیماری نشده و تداوم این وضعیت موجب افزایش شدت بیماری شده بود.

مرکز جامع توانبخشی و نگهداری از بیماران اتیسم در همدان راه اندازی شود

پناهی نژاد افزود: بسیاری از والدین دغدغه این را دارند که پس از مرگ چه کسی از فرزند بیمار آنها نگهداری می کند چرا که این افراد تا پایان عمر نیازمند درمان و حمایت هستند بر این اساس وجود مرکز جامع توانبخشی و نگهداری از بیماران اتیسم ضروری است.

وی یادآوری کرد: انجمن اتیسم با حمایت والدین جمعی از بیماران و خیران پاییز سال ۱۳۹۷ با هدف حمایت از کودکان مبتلا به این اختلال در همدان راه اندازی شد در حالیکه پیشتر مرکزی برای حمایت تخصصی از کودکان اتیسم وجود نداشت.

مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان افزود: حمایت مالی و اقتصادی از کودکان و خانواده های آنان در گام نخست مد نظر بود، سپس با وجود مشکل در خدمات تخصصی، مرکز درمانی راه اندازی شد.

پناهی نژاد یادآوری کرد: در ابتدای کار این انجمن، ۵۰ کودک زیر پوشش قرار گرفتند اما در حال حاضر ۴۲۰ کودک از خدمات کار درمانی، گفتار درمانی، رفتار درمانی و مشاوره خانواده و روانپزشکی، فوق تخصص اعصاب و روان بهره می برند.

وی خاطرنشان کرد: در انجمن اتیسم به این بیماران تا سن ۱۲ سالگی آموزش ارائه می شود هر چند از هفت سالگی یادگیری کودک کند و پذیرش سخت می شود.

مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان تاکید کرد: درمان دارویی قطعی برای بیماران اتیسم وجود ندارد و وعده برخی از پزشکان برای این کار ، اقدامی عوام فریبانه و تنها برای تجارت و خالی کردن جیب مردم است.

پناهی با عنوان اینکه ۲ هزار فرد مبتلا به اتیسم در همدان وجود دارد اما شناسایی نشدند گفت: پیشتر از هر ۱۵۰ تولد نوزاد یک مورد به اتیسم مبتلا بود هم اینک این عدد یک نفر به ازای تولد ۳۶ نوزاد رسیده است.

وی افزود: علاوه بر مشقت و سختی نگهداری بیمار مبتلا به اتیسم، هزینه درمان نیز بالا است بنابراین طلاق در این خانواده ها زیاد است و در بیشتر مواقع سرپرستی و مسئولیت فرزند بیمار به گردن مادر می افتد.

رییس هیات مدیره انجمن اتیسم استان همدان نیز گفت: روزانه به اطلاعات مردم درباره اتیسم اضافه می شود ولی تا رسیدن به آرمان مطلوب فاصله زیاد است.

دکتر محمدرضا افخمی افزود: علت پایین بودن آمار افراد شناسایی شده در این استان این است که خانواده ها اطلاع چندانی از علائم این بیماری ندارند و بیشتر مواقع اتیسم را عقب ماندگی ذهنی تشخیص می دهند.

این متخصص روانشناس اظهارکرد: شیوع این بیماری در پسرها سه تا چهار برابر بیشتر از دختران است.

افخمی با بیان اینکه چند علت در بروز اتیسم موثر است افزود: ژنتیک، جهش ژنتیک ، مسائل در حین و بعد از زایمان، مصرف الکل توسط مادر باردار، مصرف داروی ضد تشنج حین زایمان برای کاهش درد ، سن بالای ۳۵ سال مادر و ۴۰ سال پدر هنگام فرزند دار شدن از جمله این عوامل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha