به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا رحمانی روز سه شنبه در مراسم پایان حفاری مسیر شرقی خط سوم قطار شهری مشهد افزود: ساخت چهار هزار کیلومتر خطوط راه آهن بین شهری از دیگر اقدامات قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا است که این میزان ۳۰ درصد از کل خطوط راه آهن کشور را شامل می شود.
وی اضافه کرد: ۴۵ درصد بنزین و ۲۳ درصد گازوئیل تولیدی کشور نیز در پالایشگاههای داخل توسط نیروهای قرارگاه خاتم الانبیا انجام میشود.
رحمانی خاطر نشان کرد: همچنین ۴۸ درصد ظرفیت ذخیره سدهای آبی کشور و ۹۰ درصد اسکلهها ساخت این قرارگاه است.
قائم مقام هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیاء ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نیز بیش از ۲۴ پروژه در حوزه راه و شهرسازی توسط این قرارگاه اجرا میشود که در خراسان رضوی نیز ساخت بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان پروژه توسط قرارگاه تعریف شده است.
وی در خصوص خطوط قطارشهری مشهد نیز گفت: بیش از ۶۳ کیلومتر خط مترو با اعتبار اولیه ۶ هزار میلیارد تومان توسط این قرارگاه در مشهد در دست اجراست که بخش اول خط سوم قطارشهری مشهد از مهمترین آنها است و ورودی شهر را با مسیر پنج کیلومتری به حرم مطهر رضوی متصل میکند و تکمیل آن از اولویتهای پروژه های مترویی کشور است.
حمایت دولت سیزدهم از اجرای مترو در کلانشهر مشهد
سرپرست شهرداری مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: نیمی از بودجه ساخت مترو در این کلانشهر توسط دولت هزینه شده است که دولت سیزدهم حمایت خوبی در این زمینه داشته است.
جواد اصغری افزود: بر اساس طرح جامع حمل و نقل مشهد، چهار خط مترو شهری در این کلانشهر برنامه ریزی و اجرایی شده که خطوط ۱و ۲ به بهره برداری رسیده است.
وی بیان کرد: خط سوم نیز از شهرک ابوذر تا بلوار امیریه به طول ۳۰ کیلومتر با ۲۴ ایستگاه در دست ساخت است و امروز حفاری مسیر شرقی این خط به طول ۱۴ کیلومتر به پایان رسید.
اصغری اضافه کرد: خط چهارم نیز از خواجه ربیع به سمت غرب مشهد به طول ۲۱ کیلومتر در دست اجراست و تاکنون حفاری ۲ کیلومتر از آن انجام شده است.
حفاری تونل مسیرشرقی خط سوم به طول ۱۴ کیلومتر در سال۹۵ همزمان با مسیر غربی به وسیله دستگاه حفار از میدان فردوسی آغاز و امروز در بخشهای مختلف با اتمام حفاری از محدوده شهرک ابوذر دستگاه حفار خارج شد. برای حفاری تونل و سگمنت گذاری این مسیر ۱۴کیلومتری، ۲ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان هزینه شده است.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیلآباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهرهبرداری رسید و هماکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا بهجا میشوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهرهبرداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهرهبرداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش میدهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول ۱۷.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.
نظر شما