تامین مالی ۶.۶ میلیارد دلاری آمریکا برای تولید تراشه‌های تایوانی در آریزونا

تهران – ایرنا - دولت آمریکا اعلام کرده که برای کمک به ساخت سومین کارخانه تولیدکننده تراشه‌های پیشرو در ایالت آریزونا، تا ۶.۶ میلیارد دلار در شرکت تایوانی TSMC سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودونیوز، مقامات ارشد دولت آمریکا گفته اند شرکت تولیدکننده نیمه هادی تایوان TSMC اکنون متعهد به ساخت سومین کارخانه تولید تراشه‌های دو نانومتری یا فناوری‌های پردازنده پیشرفته‌تر است که پیش از سال ۲۰۳۰ عملی می‌شود. این شرکت پیش از ساخت 2 کارخانه دیگر در آمریکا خبر داده بود.

جینا رایموندو وزیر بازرگانی آمریکا بیان کرد این همکاری شرکت تولیدکننده نیمه هادی تایوان TSMC ، تولید پیشرفته ترین تراشه‌های نیمه هادی جهان را وارد خاک آمریکا می‌کند.

وی به خبرنگاران گفت معامله دولت آمریکا با TSMC، تولیدکننده پیشرو تراشه‌های پیشرفته در جهان، «برای امنیت ملی آمریکا بسیار مهم است» و افزود که این کارخانه‌های جدید ده ها هزار شغل پردرآمد ایجاد می‌کنند.

این تامین مالی برای حمایت از سرمایه گذاری بیش از ۶۵ میلیارد دلاری شرکت تولیدکننده نیمه هادی تایوان TSMC بر تاسیسات آریزونا حاصل «قانون تراشه و علم» است که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا آگوست ۲۰۲۲ آن را تصویب کرد.

این قانون ۵۲.۷ میلیارد دلار یارانه را به تقویت تولید و تحقیق در زمینه تراشه‌ها در آمریکا اختصاص می‌دهد.

در حال حاضر، آمریکا کمتر از ۱۰ درصد تراشه‌های جهان را تولید می‌کند و تولید کننده هیچ یک از تراشه‌های بسیار پیشرفته نیست. این درحالی است که این فناوری از خودرو و تلفن همراه گرفته تا ماهواره و تسلیحات نظامی جدایی ناپذیر است.

علاوه بر تامین مالی مستقیم، دولت جو بایدن گفت که آماده است پنج میلیارد دلار وام به شرکت تولیدکننده نیمه هادی تایوان TSMC اعطا کند.

شرکت تولیدکننده نیمه هادی تایوان TSMC از این اطلاعیه استقبال کرد و مارک لیو رئیس این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «قانون تراشه‌ و علم» این فرصت را به شرکت ما می‌دهد که «خدمات‌مان را با پیشرفته‌ترین فناوری‌های تولید و ساخت در آمریکا ارائه دهیم.»

سی. سی. وی مدیرعامل شرکت تولیدکننده نیمه هادی تایوان TSMC نیز در بیانیه‌ای گفت مفتخر هستیم که از مشتریان خود که در زمینه تلفن همراه، هوش مصنوعی و محاسبات با کارایی بالا پیشگام بوده‌اند، حمایت کنیم.

این شرکت گفت که انتظار می‌رود سه کارخانه آن در آریزونا حدود ۶ هزار شغل مستقیم با فناوری پیشرفته و پردرآمد ایجاد کنند.

در تلاش برای احیای صنعت تراشه آمریکا و کاهش وابستگی این کشور به شرکت‌های آسیای شرقی که قطعات کوچک اما حیاتی فناوری را تولید می‌کنند، بایدن ماه گذشته میلادی گفت که دولت او تا ۸.۵ میلیارد دلار بودجه مستقیم و ۱۱ میلیارد دلار وام به شرکت «اینتل» اعطا می‌کند.

این تامین مالی برای کمک به شرکت «اینتل» برای ساخت و ارتقا امکانات تولید تراشه در ایالات آریزونا، نیومکزیکو، اوهایو و اورگان استفاده می‌شود.

به گفته دولت بایدن، با سرمایه گذاری‌های شرکت تولیدکننده نیمه هادی تایوان و سایر تولیدکنندگان، آمریکا اکنون در تلاش است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰ درصد از تراشه‌های پیشرو جهان را به طور انبوه تولید کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha