در صورت حمله چین به تایوان، هلند می‌تواند دستگاه‌های تولید تراشه را غیرفعال کند

تهران- ایرنا- تشدید اختلافات میان چین و تایوان، شرکت‌های هلندی سازنده دستگاه‌های تولید تراشه‌ را به واکنش واداشت و شرکت «ای.اس.ام.ال»، نیز اعلام کرد در صورت بروز جنگ می‌تواند از راه دور این دستگاه‌ها را غیرفعال کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از تارنمای خبری روزنامه هلند تایمز، منابع آگاه گفتند: شرکت ای اس ام ال (ASML) مستقر در ولدهوون پس از اینکه مقامات دولت آمریکا به طور خصوصی نگرانی در صورت تشدید رفتارهای تهاجمی چینی را ابراز کردند، اعلام کرد که در صورت حمله چین به تایوان، می‌تواند از راه دور ماشین‌های تراشه‌سازی پیچیده خود را غیرفعال کند. از سوی دیگر شرکت تولید تراشه تایوان (TSMC) همین اطمینان را داد.

تایوان مسئول تولید بیشترین میزان تراشه پیشرفته در جهان است و چین نسبت به این جزیره همواره در موضع تهاجمی بوده است. اکنون آمریکا نگران است که چین به این جزیره حمله کند، به ویژه از زمانی که چین از خرید ماشین آلات ساخت تراشه پیچیده ساخت آمریکا منع شده است.

دستگاه‌های مورد نظر ماشین‌های فرابنفش شدید ASML (EUV) هستند که از امواج نوری با فرکانس بالا برای چاپ کوچک‌ترین ترانزیستورهای میکروچیپ موجود استفاده می‌کنند. شرکت تولید تراشه تایوان بزرگترین مشتری برای این ماشین ها است و به گفته منابع بلومبرگ، این دستگاه‌ها نیاز به سرویس و به روز رسانی منظم دارند و ای اس ام ال اطمینان داده است که می تواند از همین کانال برای خاموش کردن دستگاه ها از راه دور استفاده کند.

دولت هلند مدت‌هاست که ای اس ام ال را از صادرات پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تراشه خود به چین منع کرده است و علت آن تا حدی به دلیل ترس آمریکا از استفاده چین از آنها برای اهداف خود است.

سال گذشته، هلند، تحت فشار آمریکا این محدودیت‌ها را گسترش داد تا پیشرفته‌ترین ماشین‌های ای اس ام ال را نیز شامل شود.

اکنون فشار ایالات متحده بر هلند وجود دارد تا ای اس ام ال را از نگهداری یا بازنگری تجهیزاتی که قبل از ممنوعیت صادرات برای مشتریان چینی ارسال می‌کردند، بازدارد.

تان جیان، سفیر چین در هلند، سال گذشته گفت که چنین محدودیت‌هایی احتمالاً به روابط دوجانبه آسیب می‌زند .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha