۲۲ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۳۳
کد خبر: 85440616
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قشمی ها توفیق یک ماه عبادت را در نماز عید فطر به شکرانه نشستند

قشم - ایرنا - مردم مومن و خدا جوی جزیره قشم نگین خلیج فارس بعد از یک ماه عبادت، روزه داری و تضرع به پیشگاه ذات اقدس الهی، امروز (چهارشنبه) توفیق عبادت را با اقامه نماز عید سعید فطر به شکرانه نشستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اقشار مختلف ساحل نشینان این جزیره شامل ساکنان، مهمانان، مسافران، گردشگران، بزرگ و کوچک، مرد و زن، شیعه و اهل تسنن، همه و همه در جایگاه های نماز جمعه و در یک روز با خضوع تمام در صفوف بهم فشرده به نماز ایستادند و پایان مهمانی امسال خدا را با شکرگزاری بر درگاه حق تعالی بخاطر نعمات بی پایانش جشن گرفتند.

براساس این گزارش، نماز عید فطر شیعیان همراه با دعای ندبه به امامت حجت الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه قشم در مصلی امام علی (ع) این شهر اقامه شد.



بنابراین گزارش، نماز عید فطر برادران و خواهران اهل سنت شهر قشم نیز مثل هر سال با شکوه خاص در مسجد جامع این شهر به امامت شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت قشم اقامه شد و قشموندان اهل سنت قشم بعد از یک ماه روزه داری و دعا و نیایش به درگاه ایزد منان و حضور فعال در مهمانی خدا، نماز شکر بجای آوردند.

مسلمانان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس در روز عید سعید فطر با تشکیل صفوف به هم فشرده نماز عید همایش برادری، برابری، نوع دوستی، همدلی، عظمت و وحدت مسلمانان را یک بار در سرزمین آب و آفتاب به نمایش گذاشتند.

هزاران قشموند امروز و پس از یک ماه عبادت، امساک، انس با قرآن و آزمایش تطهیر قلوب و تزکیه نفس از ماه مبارک رمضان سرافراز بیرون آمدند و با بهار قرآن وداع کردند تا با توشه ای که از ایام الله رمضان و ضیافت الهی گرفته اند زندگی خود را به بوی خوش فضای الهی معطر کنند.

امروز - چهارشنبه - با طلوع خورشید دلنشین اول شوال مسلمین جزیره جهانی و تمدنی قشم آوای وحدت سر دادند تا دل دشمنان اسلام را به لرزه بیاندازند.

جزیره نشینانی قشمی با فریاد "اللَّهُمَّ أَنْتَ أَهْلُ الْکِبْرِیَاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلُ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَهْلُ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَهْلُ التَّقْوَی وَ الْمَغْفِرَةِ" بر شکوه و عظمت، قدرت و رحمت، بخشش و غفران خالق خود شهادت دادند.

ساحل نشینان سرزمین آب و آفتاب در این روز از درگاه خداوند خواستند تا این روز را که بر مسلمین و حضرت محمد(ص) و اهل بیت(ع) عید قرار داده به عنوان ذخیره روز موعود برای آنان محسوب کند.

بعد از برگزاری نماز عید سعید فطر، شرکت کنندگان با تبریک و تهنیت به یکدیگر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شان در این ماه الهی و پربرکت، با در آغوش گرفتن یکدیگر فضایی آکنده از مهر و محبت مسلمین را به نمایش گذاشتند.

شرکت‌ کنندگان پیش از اقامه نماز عید با ذکر نام خدا به تکلیف واجب الهی عمل کرده و زکات فطریه خود را در صندوق‌ هایی که به همین منظور تدارک دیده‌ شده بود، ریختند.

نمازگزاران قشمی که پس از یک ماه عبادت و روزه‌ داری در این مراسم شرکت کرده بودند، به شکرانه روزه‌ داری و تزکیه نفس، خداوند متعال را سپاس گفتند و برای سربلندی و عزت مسلمانان دعا کردند.

همچنین آیین نماز عید فطر در مناطق دیگر این جزیره از جمله شهرهای درگهان، سوزا، طبل، لافت، رمکان و برخی روستاهای سرزمین آب و آفتاب با شکوه خاص برگزار شد.

به گزارش ایرنا، عید سعید فطر روز اول ماه شوال، پایان یک ماه روزه‌ داری ماه مبارک رمضان و از مهم‌ ترین اعیاد مسلمانان است.

در روایات این روز برای کسانی که روزه آنها در ماه رمضان پذیرفته شده، روز عید و پاداش معرفی شده است.

در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است.

آداب و احکام خاصی برای شب و روز عید فطر از جمله احیا، خواندن نماز و دعا، قرائت قرآن، غسل، زیارت امام حسین(ع) و گفتن تکبیرات خاص گفته شده است.

این روز در کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است و مسلمانان در این روز نماز عید فطر را به جماعت برگزار می‌کنند.

در جزیره زیبای قشم نگین خلیج فارس قشموندان عم از شیعه و اهل سنت طبق آداب و رسوم خود این عید بزرگ را جشن می‌گیرند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha