گام‌های قابل توجهی در دولت سودانی برای تحقق توافقنامه امنیتی برداشته شد

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: بعد انتخاب آقای السودانی، توافقنامه امنیتی در دستور کار دولت عراق قرار گرفت و حقیقتاً در کمتر از یک سال گام‌های قابل توجهی برداشته شد، در واقع نزدیک به ۵۰ الی ۶۰ درصد از این توافق‌نامه تا به امروز حل و فصل شده است.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص موانع عدم اجرای کامل توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق از سوی دولت مرکزی بغداد و مسئولین اربیل، اظهارداشت: در سال‌های گذشته استان‌های کُردنشین عراق به محل و پایگاهی برای حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب جمهوری اسلامی ایران بدل شده بود.

وی گفت: در واقع معارضین مسلح و تروریست‌های آموزش دیده در پایگاه‌های متعلق به موساد، سرویس‌های امنیتی آمریکا و انگلیس و تجزیه طلبان مورد حمایت آمریکا بخشی از اقدامات خود را از این مناطق انجام می‌دادند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: این موضوع به بیش از ۴۰ سال گذشته برمی‌گردد و نمی‌توان این موضوع را یک موضوع کوتاه مدت قلمداد کرد. شاید برخی در تحلیل این قضیه این مسئله را از زمان تولید و تکثیر داعش از سوی آمریکا و گسیل آن به این منطقه بخواهند بررسی کنند، اما این چنین نیست چرا که «قبل از جنگ تحمیلی پایگاه اصلی تجزیه طلبان و تروریست‌ها در استان‌های کُردنشین عراق بود» که سختی‌های زیادی را هم برای جمهوری اسلامی در دو سال پس از انقلاب ایجاد کردند.

صدرالحسینی بیان کرد: این گروه‌ها هم از نظر ایدئولوژی و هم از نظر عملیاتی بسیار خشن هستند، بنابراین با توجه به سابقه حضور تجزیه طلبان و تروریست‌ها انتظار از بین رفتن آنها در زمان نزدیک وجود ندارد.

وی گفت: سابقه این گروه‌ها بیش از ۴۰ سال است اما در طول این مدت این توافق‌نامه وجود نداشته، در واقع توافقنامه موجود از زمان دولت آقای «مصطفی الکاظمی» مطرح شد که متاسفانه وی هم به این موضوع توجهی نداشت. قبل از آقای الکاظمی هم گفتگوهایی میان دو دولت وجود داشت که عراق محملی برای تروریست‌ها و تجزیه طلبان علیه جمهوری اسلامی ایران نباشد و هیچ کدام از نخست وزیران بعد از صدام هم نسبت به این موضوع مخالفتی نداشتند، اما توان جلوگیری از این کار و نفوذ لازم را نداشتند و در حقیقت قوای نظامی و انتظامی لازم برای این موضوع را هم در اختیار نداشتند که بتوانند مرزهای خود را مستحکم نگه دارند یا احیاناً با این‌ گروه‌ها برخوردی قهری داشته باشند.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان داشت: از بعد انتخاب آقای «شیاع السودانی» این توافقنامه در دستور کار قرار گرفته و حقیقتاً در مدت کوتاهی در کمتر از یک سال گام‌های قابل توجهی برداشته شد، در واقع نزدیک به ۵۰ الی ۶۰ درصد از این توافق‌نامه حل و فصل شده است، اما بخش‌های دیگری هم از این توافقنامه باقی مانده است که باید به این نکته توجه کنیم که آن هم به دلیل آن سابقه‌ای است که این جریانات تجزیه طلب و تروریسم در این منطقه دارند.

صدرالحسینی گفت: حتماً موضوع امنیت برای دو کشور دارای اهمیت است و هر چقدر که امنیت مرزهای مشترک افزایش پیدا کند می‌تواند تاثیرات مثبتی بر اجرایی شدن توافقات دیگر به ویژه «توافقات تجاری، مرزی و گمرکی» داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت کنونی آقای سودانی در این رابطه تلاش می‌کند، بخش قابل توجهی از مرزهای مشترک توسط مرزداران در حال محافظت و مراقبت است، اما هنوز خلاهایی هم در این رابطه وجود دارد که این خلاها می‌تواند در شرایط ویژه خودش را نشان دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha