تصاویر جاروبرقی و یخچال‌های هوشمند هم از سوءاستفاده هکرها در امان نیستند+فیلم

تهران- ایرنا- جاروبرقی‌های رباتیک و یخچال‌های امروزی دستگاه‌های هوشمندی هستند که از بخش‌های مختلف خانه‌ها و زندگی افراد تصویربرداری می‌کنند؛ تصویرهایی که می‌توانند مورد سوءاستفاده هکرها قرار گیرند. 

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تک اکسپلور»، محققان «مرکز رباتیک» در دانشگاه سیدنی و دانشگاه کویینزلند استرالیا، در اقدامی برای احیا و تقویت حریم خصوصی، رویکردی جدید برای طراحی دوربین‌ها اتخاذ کرده‌اند که اطلاعات بصری را پیش از دیجیتالی شدن، پردازش کرده و رمزگذاری می‌کند به طوری که این اطلاعات تا حد ناشناس ماندن محو و مبهم می‌شوند.

از جاروبرقی‌های رباتیک تا یخچال‌های هوشمند و پهپادهای تحویل کالا، دستگاه‌های هوشمندی که به طور فزاینده‌ای وارد خانه‌ و زندگی و محل کار مردم می‌شوند، از دوربین برای مشاهده محیط استفاده می‌کنند و در این فرآیند از زندگی مردم هم فیلم و عکس می‌گیرند.

محققان «مرکز رباتیک» در دانشگاه سیدنی و دانشگاه کویینزلند استرالیا در اقدامی برای احیا و تقویت حریم خصوصی، یک رویکرد جدید به منظور طراحی دوربین‌ها اتخاذ کرده‌اند که اطلاعات بصری را پیش از دیجیتالی شدن پردازش کرده و رمزگذاری می‌کند بطوری که این اطلاعات تا حد ناشناس ماندن محو و مبهم می‌شوند.

دستگاه‌هایی مانند جاروبرقی‌های هوشمند که با عنوان «سامانه‌های بینا» شناخته می‌شوند، در واقع بخشی از «اینترنت‌ِ اشیا» را تشکیل می‌دهند و سامانه‌های هوشمندی هستند که به اینترنت وصل می‌شوند.

این دستگاه ها در معرض خطر هک شدن توسط افراد بدخواه یا از دست رفتن به علت خطای انسانی قرار دارند که در این صورت عکس‌ها و ویدئوهای آنها در خطر سرقت شدن توسط طرف‌های سوم قرار دارد که گاهی اوقات ممکن است اهداف شومی داشته باشند.

این تصاویر مخدوش و مبهم شده به عنوان «اثر انگشت» عمل می‌کنند و همچنان توسط ربات‌ها برای انجام کارهای محوله قابل انجام هستند اما هیچ منظره تصویری کاملی که بتواند حریم خصوصی را نقض کند فراهم نمی‌کنند.

(سمت چپ دوربین عادی و سمت راست دوربین حافظ حریم خصوصی)

«آدام تاراس» از دست اندرکاران این تحقیق گفت: دستگاه‌های هوشمند در حال ایجاد تغییر در نحوه کار و زندگی ما هستند اما نباید حریم خصوصی ما را نقض کنند و به ابزارهایی برای نظارت و جاسوسی تبدیل شوند.

وی افزود: ما وقتی از «دید» صحبت می‌کنیم، فکرمان به سمت عکس می‌رود در حالی که بسیاری از این دستگاه‌ها نیازمند دسترسی بصری مشابه انسان نیستند. آنها از حیث نیازمندی به سنجش و اندازه‌گیری برای انجام یک کار خاص، نیازمندی محدودی دارند و از سیگنال‌های بصری دیگری مانند رنگ و شناسایی الگوها استفاده می‌کنند.

محققان قادر شده‌اند فرآیند پردازشی را که بطور طبیعی در درون یک رایانه روی می‌دهد، بخش‌بندی کنند به طوری که خارج از دسترس هکرها قرار بگیرد.

این محققان تلاش کردند تا رویکرد ابداعی خود را هک کنند اما موفق به بازسازی تصاویر نشدند. آنها از سایر جامعه تحقیقاتی نیز خواسته‌اند که شیوه ابداعی آنها را هک کنند. آنان امیدوارند که در مرحله بعدی، نمونه آزمایشی از دوربین فیزیکی بسازند و این رویکرد ابداعی خود را در عمل به اثبات برسانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha