جهش ۲۲ پله‌ای انعقاد بانکی ساخت مسکن در گلستان

گرگان- ایرنا- جایگاه پایین قرارداد بانکی ساخت مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر گلستان با تلاش متولیان و مشارکت مدیران بانک‌های استان، سبب ارتقای عملکرد و کسب رتبه چهارم کشوری گلستان در سال جاری شد.

به گزارش ایرنا، در برنامه چهار ساله دولت سیزدهم، ساخت ۹۲ هزار واحد مسکن برای گلستان ابلاغ شده که علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان در گزارش اخیر خود، یکی از دستاوردهای این دولت را عملیاتی شدن ساخت حدود ۶۶ هزار واحد از سهمیه در نظر گرفته شده برای استان بیان کرد.

گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که این جمعیت در ۳۶نقطه شهری و بیش از هزار روستا و آبادی سکونت دارند.

استاندار گلستان در نشست اخیر شورای هماهنگی بانک‌های استان در حوز ساخت مسکن، گفت: این استان در بدو فعالیت دولت سیزدهم در ساخت مسکن رتبه ۳۲ را در بین ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های کشور به خود اختصاص داده بود که همت مدیران دستگاه‌های مرتبط استانی سبب شد تا در ابتدای سال ۱۴۰۳ عملکرد چشمگیر در ارتقای رتبه در این حوزه داشته باشد.

علی‌محمد زنگانه افزود: دولت سیزدهم فرصت ساخت مسکن و خانه‌دار شدن اقشار واجد شرایط را فراهم کرده که باید مسوولان دستگاه‌های مرتبط استانی با استفاده از ظرفیت تسهیلات بانکی، نهایت بهره‌برداری را در این زمینه انجام دهند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری ساخت مسکن در گلستان طرحی مهم به شمار می‌رود که اکنون در این استان به صورت جمعی و ائتلافی در دست اجرا بوده و تلاش مدیران دستگاه‌های مرتبط در این زمینه، قابل تقدیر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان نیز گفت: طبق برنامه چهار ساله، ساخت ۹۲ هزار واحد مسکن برای استان ابلاغ شده که در پایان سومین سال اجرای آن ساخت حدود ۶۷ هزار واحد عملیاتی شده است.

سیدمهدی مهیایی افزود: پای کار بودن مدیران اقتصادی و بانک‌های گلستان برای شتاب دادن به جذب تسهیلات بانکی ساخت مسکن از اسفندماه ۱۴۰۲ تاکنون سبب شد رتبه بیست و ششم استان در انعقاد قرارداد دریافت تسهیلات ساخت مسکن به رده چهارم کشوری ارتقا یابد.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی گلستان نیز گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ویژه روستایی استان قرار است که ۲۸ هزار واحد طی چهار سال ساخته شود ولی اکنون برای ساخت ۳۲ هزار واحد، خدمات فنی ارایه شده و ۲۱ هزار واحد آن موفق به انعقاد قرارداد بانکی برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت شده است.

سیدمحمد حسینی افزود:پارسال ۱۰۰ درصد تسهیلات ساخت مسکن روستایی ابلاغ شده به استان گلستان، به میزان ۴۰ هزار میلیارد ریال جذب شده است.

به گفته وی اکنون نیز حدود چهار هزار متقاضی ساخت مسکن روستایی گلستان در نوبت معرفی به بانک‌ قرار دارند.

حسینی یادآور شد: عقد قرارداد جدید در بانک‌های عامل برای ارایه وام ساخت مسکن سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با کارمزد پنج درصد و باز پرداخت ۲۰ ساله بوده و علاوه بر این، متمم پرداخت وام به عقدقرارداد قبلی ( سال قبل) نیز با معرفی بنیاد به بانک‌های عامل تا سقف ۱.۵ میلیارد ریال درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این که ۷۰ درصد جمعیت روستایی استان از لحاظ درآمدی در پنج دهک اول قرار دارند به حمایت بیشتر در استفاده از طرح حمایتی دولت سیزدهم برای ساخت مسکن و مقاوم سازی واحدها در برابر حوادث پیش بینی نشده نیاز است.

سرپرست شورای هماهنگی بانک‌های گلستان نیز با تاکید بر حمایت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن توسط دولت سیزدهم در این استان شمالی گفت: مدیران بانک‌های استان برای تحقق این مهم و عملیاتی شدن برنامه دولت در این زمینه، پابه کار هستند.

محمد خان‌احمدی افزود: پرداخت به موقع اقساط ساخت مسکن یکی از انتظارات مدیران بانک‌های عامل استان بوده چراکه برگشت منظم آن از سوی استفاده کنندگان تسهیلات، سبب تضمین زنجیره شتاب اجرای طرح می‌شود.

وی خواستار همراهی بیش از گذشته مسوولان دستگاه‌های مرتبط برای اطلاع رسانی به استفاده کنندگان از تسهیلات ساخت مسکن استان در برگشت اقساط شد.

به نمایش گذاشتن همت جمعی و ائتلافی مدیران دستگاه‌ها و بانک‌های عامل گلستان در رفع موانع زیرساختی و جذب اعتبارات و نامگذاری «جهش تولید با مشارکت مردم» در سال ۱۴۰۳، فرصت مغتنمی است تا طرح موثر نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم با شتاب بیشتری در استان گلستان تداوم یافته و سرپناهی برای خانوارهای واجد شرایط فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha