افزایش بودجه نظامی استرالیا در سایه اختلافات چین و آمریکا در آسیا-اقیانوسیه

تهران- ایرنا- استرالیا در سایه افزایش اختلافات میان چین و آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه، بودجه دفاعی خود در دهه پیش‌رو را ۵۰.۳ میلیارد دلار استرالیا (۳۲ میلیارد دلار) افزایش و برنامه‌های تسلیحاتی خود را برای تمرکز بر موشک، پهپاد و ناوهای جنگی تغییر می‌دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری استریتس تایمز، بخش عمده این بودجه جدید که خود بخشی از بودجه ۳۳۰ میلیارد دلاری استرالیا برای یک دهه پیش‌رو است، تنها پس از پنج سال اثرگذاری خود را آغاز می‌کند و در نهایت تا سال ۲۰۳۴، بودجه دفاعی این کشور را از ۲ درصد کنونی به ۲.۴ درصد تولید ناخالص داخلی می‌رساند.

این بودجه جدید که روز چهارشنبه توسط ریچارد مارلز وزیر دفاع استرالیا اعلام شد، اولویت‌های جدیدی مانند موشک‌های دوربرد دارد. استرالیا باور دارد که چنین موشک‌هایی در دنیای امروز و با افزایش اختلافات میان چین و آمریکا ضروری هستند.

مارلز در سخنرانی خود در باشگاه ملی مطبوعات استرالیا گفت: فرضیات خوش‌بینانه‌ای که برنامه‌ریزی دفاعی را پس از پایان جنگ سرد پیش می‌برد، مدت‌هاست که از بین رفته‌اند. وی افزود: محیط ما با عدم اطمینان و تنش‌های دیرینه و رقابت راهبردی روزافزون میان آمریکا و چین توصیف می‌شود.

کمی بیش از ۴۰ درصد این بودجه یا تا سقف ۱۴۵ میلیارد دلار استرالیا به نیروی دریایی این کشور اختصاص می‌یابد.

یک پنجم این بودجه یا تا ۷۴ میلیارد دلار استرالیا به برنامه‌های موشکی اختصاص می‌یابد که اهمیت آن در گزارش ارزیابی سال گذشته میلادی مشخص شد. در این گزارش آمده است که موشک‌های دوربرد جدیدی برای نیروی هوایی و ارتش استرالیا، برنامه‌های دفاع موشکی و بومی سازی تسلیحات هدایت شونده وجود خواهد داشت.

همچنین قرار است تا سقف ۱۸ میلیارد دلار استرالیا به ارتقای پایگاه‌های نظامی شمال استرالیا یعنی جایی که هرساله تفنگداران دریایی آمریکا برای ماه‌ها آموزش و تمرین در ‌آن مستقر هستند، تخصیص داده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha