نخست وزیر اسبق استرالیا: کانبرا به آمریکا فروخته شده است

تهران- ایرنا- پل کیتینگ نخست وزیر اسبق استرالیا با انتقاد از دولت فعلی این کشور تحت رهبری آنتونی آلبانیز، گفت که دولت فعلی به آمریکا فروخته شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، پل کیتینگ نخست وزیر اسبق استرالیا در گفتگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» به آنتونی آلبانیز نخست وزیر، پنی وانگ وزیر امور خارجه و ریچارد مارلز وزیر دفاع استرالیا حمله و آنها را به کنار گذاشتن ارزش‌های سنتی حزب کارگر متهم کرد.

کیتینگ در مورد توافقنامه «آکوس» (AUKUS)، دولت را متهم کرد که در سیاست دفاعی «خود فروخته» است. وی افزود: این سیاست خارجی و دفاعیِ یک دولت (حزب) کارگر نیست.

وی با اشاره به اسکات موریسون نخست وزیر پیشین استرالیا از حزب لیبرال، بیان کرد: این حزب (کارگر) سیاست‌های دفاعی و خارجی دولت لیبرال موریسون را پذیرفته است.

کیتینگ رهبر سابق حزب کارگر در مورد پیمان آکوس بین آمریکا، انگلیس و استرالیا که وی همواره منتقد آن بوده است، گفت که این «بدترین معامله در تمام تاریخ» است.

مارلز وزیر دفاع استرالیا هفته گذشته به آمریکا سفر کرده بود که در جریان دیدار با مقام‌های واشنگتن توافق کرد تا اجازه انتقال «مواد هسته‌ای» مربوط به نیروی دریایی انگلیس و ایالات متحده به کشورش را بدهد.

این مشارکت همچنین امکان گردش بیشتر نیروهای آمریکایی در منطقه را فراهم می‌کند که این مساله مورد انتقاد کیتینگ قرار گرفته است.

نخست وزیر اسبق استرالیا که از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ این سمت را بر عهده داشت، در ادامه تاکید کرد: آنچه که او (وزیر دفاع استرالیا) گفت مرا خجالت زده کرد. این باعث خجالت هر کدام از اعضای حزب کارگر است. اکنون یک موضع نیروهای آمریکایی در استرالیا وجود خواهد داشت که همه حوزه‌ها را شامل می‌شود. این دولت به ایالات متحده فروخته شده است.

مارلز وزیر دفاع استرالیا در مورد نیاز به مشارکت و متحد شدن با ایالات متحده در مواجهه با چین تاکید کرده است. درحالیکه کیتینگ می‌گوید که توافقنامه آکوس و اتحاد دیرینه استرالیا با ایالات متحده، به عنوان یک «متحد تهاجمی»، چیزی است که احتمالا استرالیا را در صورت وقوع هر گونه حادثه‌ای به یک هدف برای چین تبدیل می‌کند.

رهبر سابق حزب کارگر استرالیا اضافه کرد: بهتر است ما تنها بمانیم تا اینکه یک قدرت متجاوز مانند ایالات متحده از ما محافظت کند.

بیست و چهارمین نخست وزیر استرالیا در پاسخ به این سوال که چرا ایالات متحده را تهاجمی می‌داند، گفت: به این دلیل که این کشور تلاش می‌کند از منطقه اقیانوس اطلس، بزرگترین قدرت آسیایی که چین است را مدیریت کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha