استاد حقوق بین‌الملل: عملیات وعده صادق طبق قوانین سازمان ملل بود

کرمانشاه - ایرنا - استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه رازی با یادآوری عملیات وعده صادق گفت که بر اساس قوانین سازمان ملل تردیدی در حقانیت ایران برای پاسخ به جنایت تروریستی رژیم اسرائیل وجود ندارد.

دکتر سید مهدی موسوی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این حق برای دولت زیان دیده وجود دارد که در برابر حمله انجام شده دست به اقدامات دفاعی بزند؛ اقدام دفاعی نیز ماهیتاً جنبه نظامی دارد و متضمن استفاده از نیروها و تسلیحات علیه اهداف متعلق به متجاوز است لذا به نظر می‌رسد تردیدی در حقانیت ایران جهت چنین اقدامی وجود ندارد.

وی با یادآوری مشروعیت نداشتن حمله به اماکن ایرانی دارای مصونیت دیپلماتیک در سوریه اظهار کرد: عهدنامه‌های بین‌المللی مربوطه در این خصوص شامل عهدنامه روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین و عهدنامه مربوط به روابط کنسولی ۱۹۶۳ وین به روشنی اماکن محل ماموریت دیپلماتیک و کنسولی را مکان های دارای مصونیت اعلام کرده است.

موسوی گفت: در مواضع مقامات رسمی دولت ایران عملیات وعده صادق به عنوان عملیات دفاعی و بازدارنده اعلام شد بر این اساس در وضعیت اول مستند اقدام ما ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد است و در وضعیت دوم نیز مستند دیگر مقررات بین‌المللی موید حق دولت زیان دیده جهت تلافی کردن اقدام نامشروع خاطی خواهد بود.

این استاد حقوق بین‌الملل به انجام حملات متعدد نظامی علیه منافع کشورمان در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه جامعه جهانی، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با موضوع نیز اقدامات موثری در قبال این تجاوزات انجام ندادند، عملیات وعده صادق پاسخ مشروع به قانون شکنی‌های اسرائیل است و اثر و نتیجه آن تکرار نشدن اقدامات قبلی این رژیم متمرد و قانون شکن است، باور داریم انجام این عملیات به منزله نشان دادن قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران در برخورد با هرگونه شرارت، ناامنی و قانون گریزی در منطقه است و قطعا می‌تواند تامین کننده منافع و مصالح حاکمیتی، سیاسی و سرزمینی کشورمان باشد.

دکتر موسوی با اشاره به ضعف سیستم دفاعی گنبد آهنین افزود: تا پیش از عملیات اخیر ایران، اسرائیل ادعا داشت که سپر دفاعی هوایی موسوم به گنبد آهنین با صرف هزینه‌های فراوان غیرقابل نفوذ بوده و امنیت کاملی را برای ساکنان زمین‌های اشغالی فراهم می آورد، این که چندین موشک ایرانی از این سپر دفاعی عبور و به اهداف موردنظر اصابت کرد بیانگر توان بالای ایران است.

وی اظهار کرد: در تقابل با عملیات ایران به ویژه دو دولت ایالات متحده و انگلستان همکاری تنگاتنگی با اسرائیل داشتند و بسیاری از پهپادها و موشک‌های ما را ساقط کردند در غیر این صورت شاهد عبور تعداد بسیار بیشتری از موشک‌های ایرانی از گنبد آهنین بودیم.

این استاد دانشگاه به تشریح پیام عملیات وعده صادق پرداخت و گفت: پیام این عملیات در ابعاد منطقه‌ای، بین‌المللی و جهانی این است که توان موشکی بالای ایران مولفه جدیدیست که می‌بایست در محاسبات دولت‌های مختلف، دشمن و رژیم اسرائیل بطور جدی مدنظر قرار گیرد.

دکتر موسوی در پاسخ به برخی مطالب مبنی بر اینکه آیا این حمله به معنای عبور ایران از قدرت بازدارندگی به قدرت تهاجمی است گفت: از نظر حقوقی و بر طبق ضوابط حقوق بین‌الملل توسل به زور در صورتی که در مقام حمله یا تهاجم باشد فاقد مشروعیت است اما موضوع بازدارندگی و بهره‌مندی از توان لازم جهت انجام اقدامات بازدارنده مقوله دیگری است بر این اساس اقدام ایران دفاعی و قانونی است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اقدام اخیر دولت ایران در پاسخ به حمله نامشروع رژیم اسرائیل دارای قدرت بازدارندگی لازم بود به گونه‌ای که اولا موجبات تنبیه خصم را فراهم آورد و ثانیاً از ارتکاب مجدد اقدامات متخلفانه قبلی جلوگیری به عمل آورد اگرچه در این خصوص توجه به اقدامات بعدی این رژیم خاطی می تواند نشانگر آثار و نتایج اقدام ایران باشد.

وی گفت: توسل به زور در مقام تهاجم طبق حقوق بین الملل غیرمجاز است اما اقدامات دفاعی موثر در برابر حمله نظامی نیز ماهیتاً از جنس اقدامات و عملیات نظامی بوده و بنابراین همان ویژگی حمله نظامی را دارد با این تفاوت که اینجا و در مقام دفاع دارای مشروعیت حقوقی هم می‌باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha