۳۱ فروردین ۱۴۰۳، ۲۲:۰۶
کد خبر: 85450070
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیینی برای گرامیداشت سعدی شیراز، متولیان فرهنگی فارس چه گفتند؟

شیراز- ایرنا - آیین بزرگداشت سعدی شیراز شامگاه جمعه ۳۱ فروردین ماه در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ با حضور شماری از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این آیین با حضور دریا اورس رئیس مؤسسه عالی فرهنگ، زبان و تاریخ و سفیر سابق جمهوری ترکیه، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، عاطفه خادمی مشاور اجتماعی وزیر و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس، حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمدحسن اسدی شهردار شیراز برگزار شد.

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این آیین اظهار کرد: روز یکم اردیبهشت ماه بهانه‌ای است که نام و یاد سعدی شیرازی را گرامی بداریم، شاعری که برای همه ما قابل احترام و تمجید است.

حمیدرضا قانعی ادامه داد: امسال تلاش کردیم در ستاد برگزاری و بزرگداشت سعدی شیرازی که دبیری بر آن عهده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است، هم‌افزایی صورت بگیرد و همه دستگاه‌های فرهنگی در کنار هم قرار بگیرند تا مجموعه برنامه‌هایی را در گونه‌های مختلف فرهنگی و هنری تدارک ببینم تا بتوانیم از این طریق اقشار مختلف جامعه را بیش از پیش با اندیشه‌های سعدی آشنا کنیم.

قانعی با بیان اینکه موسسه سعدی شناسی و گروه‌های مختلف هنری هم در کنار ما بودند، گفت:طی هفته پیش رو برنامه مفصلی تدارک دیده شده و قرار است اختتامیه هفته فرهنگی و هنری سعدی شیرازی در انجمن آثار و مفاخر کشور در تهران برگزار شود.

وی ابراز امیدواری کرد این برنامه‌ها منجر به ارتقای فرهنگی و رشد تمدنی ایران شود و ادامه داد: مجموعه برنامه‌هایی نیز در سفارت‌خانه‌های مختلف کشورها برگزار می‌شود و رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری را در پیش خواهیم داشت.

برنامه مدون برای استانداردسازی اماکن گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس نیز گفت: سعدی شیرازی بیش از 30 سال از عمر خود را در سفر گذراند و حکایت‌های خود از اندوخته‌های سفر را در اشعار خود بیان کرد.

محمد ثابت اقلیدی هم‌نشینی با مردم را از ویژگی‌های بارز این شاعر بزرگ دانست و گفت: آرامگاه سعدی پس از حافظیه دومین مکان گردشگرپذیر کشور محسوب می‌شود و در نوروز گذشته بیشترین میزان گردشگری را داشته است.

وی اضافه کرد: در نوروز امسال حافظیه در صدر آمار بازدیدکنندگان نوروزی قرار داشت و آرامگاه سعدی جایگاه دوم را به خود اختصاص داد و تخت جمشید جایگاه سوم را از آن خود کرد؛ این نشان از علاقمندی مردم ادب دوست به مفاخر فرهنگی ایران دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: برنامه مدونی برای استانداردسازی اماکن گردشگری استان داریم که برای تحقق این امر از کمک نخبگان استفاده خواهیم کرد.

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

شهردار کلانشهر شیراز هم در این آیین با بیان اینکه میزان گردشگر پذیری آرامگاه سعدی در ایام نوروز، مسئولیت ما را بسیار سنگین و دو چندان می‌کند، اظهار کرد: یکی از مشکلات آرامگاه در چند ماه گذشته موضوع استحکام بخشی مقبره شیخ اجل سعدی شیرازی بوده است.

محمدحسن اسدی افزود: شهرداری شیراز تا آنجا که در توانش بوده برای بهسازی آرامگاه قدم برداشته است، البته این یک حرکت بسیار ناچیز بود و لازم است شهرداری و شورای شهر بیش از پیش برای معرفی این شاعر شیرین سخن تلاش کنند.

شهردار شیراز اضافه کرد: شهرداری نسبت به نصب سردیس سعدی در محل سفارت جمهوری اسلامی در تاشکند و همچنین نصب سردیس سعدی در پارک بین‌المللی دوستی شهر نانجینگ چین اقدام کرده و سال گذشته هم با برگزاری نمایشگاه عکس در سئول کره جنوبی و پچ مجارستان تلاش کرده بخشی از دین خود را در خصوص این شاعر نامی و حضرت حافظ و سایر مفاخر بلند آوازه‌ این شهر و کشور ادا کند.

اسدی در عین حال گفت: برای معرفی شاعران، بزرگان و مفاخر شهر شیراز آن طور که باید تلاش نشده و جا دارد که مقامات وزارت ارشاد و نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه اهتمام بیشتری بورزند.

شهردار شیراز گفت: این برنامه‌ها نیازمند اعتبار، مجوز و انجام یک سری اقداماتی است که امیدوارم در سال ۱۴۰۳ یک تحول بنیادی در این آرامگاه اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روز اول اردیبهشت ماه روز توسط مرکز سعدی‌شناسی ایران، روز سعدی نامیده شده است. این رسم از سال ۱۳۸۱ برقرار بوده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha