هفته سعدی باید فرصتی برای معرفی اندیشه‌های این شاعر بزرگ باشد

شیراز-ایرنا- رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: امیدواریم هفته بزرگداشت سعدی فرصتی برای معرفی اندیشه‌های این شاعر بزرگ باشد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود شالویی شامگاه جمعه در آیین بزرگداشت سعدی شیراز اظهار کرد: گلستان و بوستان سعدی بیانگر آن است که سعدی آن چه را که می‌دید بیان می‌کرد و اگر در بیانات خود اغراق داشت و به اغراق خود اعتراف می‌کرد.

مشاور وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی ادامه داد: همه می‌دانند زبان بلاغت سعدی شیرازی آن چنان فصیح است که در بیان مطالب اغراق‌آمیز هم بالاترین اغراق‌ها را به کار می‌برد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران اضافه کرد: سعدی خود را در سلسله عرفا نمی‌گنجاند اما به یقین در هر جا که می‌خواهد از یک مسئله معرفتی و عرفان پرده بردارد و سخن بگوید نکته‌های خود را بسیار با ظرافت بیان می‌کند.

وی افزود: سعدی نه به عنوان سخن‌سرای فارسی بلکه به عنوان گنجینه‌ای از معارف ایران اسلامی باید شناخته شود؛ همه ایرانیان و حتی همه جهانیان، سعدی را از آن جهت که پیام‌آوری برای صلح و دوستی و برای ارتباط و مصالحه و دوری از جنگ است، می‌شناسند.

او گفت: این شاعر می‌خواهد تمام اقوام و قبایل را به یکدیگر پیوند بدهد و میان انسان‌ها دوستی و محبت برقرار کند.

شالویی گفت: امیدواریم این هفته که برای گرامیداشت سعدی است فرصتی برای معرفی اندیشه‌های این شاعر بزرگ باشد.

وی در ادامه خطاب به مدیریت شهری شیراز گفت: شیراز موزه و گنجینه‌ای از مشاهیر است که باید آنها را بهتر دریابیم و امیدواریم با اهتمام ویژه‌ای که شهرداری شیراز نسبت به بازسازی مقابر دارد برای مقابر روزبهان شیرازی، میر سید شریف جرجانی، سیبویه و سایر بزرگان که در مهجوریت هستند، اقداماتی انجام شود.

امیدواریم با اهتمام ویژه‌ای که شهرداری شیراز نسبت به بازسازی مقابر دارد برای مقابر روزبهان شیرازی، میر سید شریف جرجانی، سیبویه و سایر بزرگان که در مهجوریت هستند، اقداماتی انجام شود.

به گفته رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران این انجمن که بیش از یکصد سال از عمر آن می‌گذرد، ۳۸ بنای تاریخی را احداث کرده است.

۱۷ طرح بازسازی و ساخت مقابر بزرگان در دست اجراست

شالویی ادامه داد: برای آنکه انجمن باز هم به ساخت و ساز درباره بزرگان این مملکت اهتمام ورزد دولت مردمی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا ۱۷ طرح را برای ساختمان و بازسازی مشاهیر و ایجاد آرامگاه‌ها و مقابر بزرگان داشته باشد.

او اضافه کرد: اولین بنا که با همکاری شهرداری در یکی از استان‌ها احداث شده در مردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: ضروری است برای مفاخر گذشته و مشاهیر امروزی آرامگاهی در شأن و منزلت آن‌ها ساخته شده و برای معرفی آن‌ها تلاش شود.

شالویی معتقد است انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سایر دست‌اندرکاران نباید تمام وقت خود را برای معرفی گذشتگان صرف کنند بلکه باید برای معرفی مشاهیر امروز و معاصر نیز اهتمام بورزند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران اظهار کرد: نزدیک به ۳۰۰ آیین بزرگداشت توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد و جمعی از نخبگان و فرزانگان که از سال گذشته تا به امروز تعداد آنها ۱۰ نفر است، معرفی شدند.

وی ابراز امیدواری کرد با هم‌افزایی بیشتر مسئولان، نوسازی بناها و ساخت و سازها در دستور کار باشد و بر معرفی برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی نه تنها برای یک روز بلکه به صورت جهانی و طی مدت یک هفته برگزار شود، تلاش بیشتری شود.

سعدی شیرازی هنوز هم در میان مردم زنده است

دریا اورس رئیس مؤسسه عالی فرهنگ، زبان و تاریخ و سفیر سابق جمهوری ترکیه هم ضمن تبریک به مناسبت روز بزرگداشت سعدی شیرازی گفت: در قرن هفتم و هشتم ۳ ستاره تابان از شهر شیراز در آسمان ادب فارسی مانند آفتاب درخشیدند و شهرت جهانی یافتند.

وی ادامه داد: با اینکه حافظ شیرازی نامدارترین غزلسرای فارسی در نزد اهل ادب است و از جایگاه و محبوبیت خاصی برخوردار است، قدر و منزلت ادبی سعدی در غزل و قصیده سرایی و تالیف آثار منظوم و منثور او به هیچ وجه کمتر از حافظ شیرین سخن نیست، به ویژه کتاب گلستان سعدی که به تمام زبان‌های زنده جهان ترجمه شده و شرح‌های مختصر و مفصلی بر آن نوشته شده است.

دریا اورس اضافه کرد: به جرات می‌توان گفت پس از هشت قرن از درگذشت وی سعدی شیرازی هنوز هم در میان مردم زنده است.

استاد ادبیات فارسی و عضو افتخاری فرهنگستان ادب فارسی در مورد تاثیر سعدی در ادبیات ترکیه گفت: در زمان عثمانی و جمهوریت یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین آثار ادب فارسی، همین کتاب گلستان بوده که توسط ادیبان ترک ترجمه شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha