به گزارش خبرنگار ایرنا، استان اردبیل یکی از قدیمیترین سکونتگاههای بشری در پهنه ایران زمین محسوب میشود و از همین رو اهالی این دیار در دورههای تاریخی مختلف همواره جزو پیشگامان عرصههای گوناگون بودهاند.
تعداد قابل توجهی از ساکنان این کهن دیار به داوری اسناد و شواهد تاریخی پیش از ورود اسلام به ایران جزو یکتاپرستان بودند و پس از ورود اسلام و پذیرش تدریجی دین مبین، مردم این خطه با جان و دل به آخرین پیامبر آسمانی ایمان آوردند، به طوری که تا کنون این پیوند ژرف پابرجا مانده است.
رابطه مردم اردبیل با دین مبین اسلام اما به اینجا ختم نمیشود و اهالی این دیار در حدود سده دهم و دوران حکمرانی سلسله صفویه در پهنه ایران زمین، نقش غیرقابل انکاری در توسعه و ترویج دین اسلام و به ویژه مذهب شیعه در منطقه ایفا کردند.
این نقش و اثرگذاری چنان برجسته بوده است که مقام معظم رهبری در جریان سفر به اردبیل در اواخر دهه ۷۰، تمامیت ارضی کنونی ایران و احیای اسلام و تشیع امروزی را مدیون صفویان و قزلباشان دانستند.
مردم این خطه حتی در دوران رو به افول قدرت مرکزی در کشور همچنان به عنوان دژی محکم در برابر تهاجم نظامی و فرهنگی بیگانگان ایستادگی کردند و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و سپس آغاز هشت سال جنگ تحمیلی همچنان در عرصه حاضر بودند.
با وجود همه این پیشینه پرباری که در طول تاریخ به نام اردبیل ثبت شده، در سالهای گذشته همچون سایر نقاط کشور به تدریج شرایط در این استان نیز تغییر کرده و دامنه این تغییر به حوزه فرهنگ و به ویژه فرهنگ عامه رسیده است.
برخی تغییرهای محیطی مانند مهاجرت از روستاها و گسترش شهرنشینی، برخی تغییر سبک زندگی با ورود فناوریها و تجهیزات نوین و عدهای تهاجم و شبیهخون فرهنگی را مورد اشاره قرار داده و برخی هم بر این باور هستند که مجموعه این مسائل موجب تحولاتی شده که امروز شاهد آنها هستیم.
علت هر چه که باشد، تغییر رفتارها و نگرشها از جمله به مقوله دینداری نیز سرایت کرده و حتی اهالی استانی مانند اردبیل به عنوان خاستگاه صفویان و میراثدار شیعیان در ایران تاریخی را تحت تاثیر قرار داده است.
برخی کارشناسان با توجه به شرایط کلی جهانی، وضعیت کنونی را ناگریز و پدیدهای طبیعی میپندارند و در مقابل برخی دیگر مقوله توسعه و فناوری را امری جدا از موضوع مورد بحث در نظر گرفته و از پدیده دینزدایی و تلاش دشمنان برای تغییر باورهای از اعتقادات به ویژه در بین نسل جدید یاد میکنند.
برای بررسی بیشتر موضوع «اللهشکر عبدی» رئیس ستاد اقامه نماز استان اردبیل با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز اردبیل ضمن اشاره به عملکرد این مجموعه، گزارشی از اقدامهای در دست اجرا ارایه کرد و به برخی پرسشها و شبههها در این زمینه پاسخ گفت.
ایرنا: کمی در مورد شکلگیری این ستاد و فعالیتهایش برای افرادی که شاید آشنایی چندانی با آن نداشته باشند، توضیح دهید.
عبدی: همانگونه که مستحضر هستید، ستاد اقامه نماز کشور در سال ۱۳۶۹ با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده و ریاست آن با حجتالاسلام محسن قرائتی است؛ این ستاد که اکنون در همه استانها از جمله اردبیل نمایندگی فعال دارد، با اجرای برنامههای گوناگون از جمله برگزاری اجلاس سالانه نماز با اتخاذ رویکردی فرهنگی در پی ترویج نمازخوانی از طریق آموزش و ارتقای جایگاه این فریضه واجب دینی در سطح جامعه است.
ستاد اقامه نماز کشور در این راستا تفاهمنامههایی جداگانه با سایر دستگاههای اجرایی و نهادها دارد که متناسب با وظیفهها و فعالیتهای هر دستگاه تهیه و تدوین شده است و در سطح استانها نیز بر مبنای آنها عمل میشود؛ ستادهای اقامه نماز در سطح استانها نیز بر اساس این تفاهمنامهها که سه قسمت تمهیدات مدیریتی، آموزشی و فرهنگی و تبلیغی و ترویجی دارند، از سوی بالاترین سطح هر دستگاه ابلاغ میشود، وظیفه پیگیری نظارت و ارزیابی دارند که به صورت سالانه انجام میشود.
در حال حاضر نیز ارزیابی سال ۱۴۰۲ بر اساس اسناد و مدارک بارگذاری شده در سامانه سجاده انجام میشود که پس از تجزیه و تحلیل دادهها از سوی کمیته داوری نتیجه به سازمان مرکزی دستگاه مربوطه، خود دستگاه استانی، استانداری، نمایندگی ولیفقیه و ستاد اقامه نماز استان ارسال خواهد شد.
ایرنا: کمی در مورد نحوه ارزیابی دستگاهها و اهمیت آن توضیح دهید.
عبدی: روش ارزیابی ستاد اقامه نماز به این صورت است که همه دستگاهها بر اساس وضعیت و شرح وظیفهای که دارند، به چهار رده تقسیم میشوند؛ البته همان طور که عنوان شد، تفاهمنامه و در نتیجه برنامه سالانه هر دستگاه بر اساس ماهیت و وظیفهاش نسبت به دستگاه دیگر میتواند متفاوت باشد و به عنوان نمونه برای اداره صنعت، معدن و تجارت ممکن است ۱۲ برنامه و برای آموزش و پرورش ۲۰ برنامه تعریف شود و میزان موفقیتشان هم بر اساس درصد تحقق آنها ارزیابی گردد.
پس از بررسی اسناد و مدارک دستگاههایی که در ارزیابی عملکردشان بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد باشد، تشویق ویژه میشوند و لوحی با امضای استاندار به دستگاه میدهیم و در صورت تشویق ویژه وزارتخانه لوحی با امضای رئیسجمهور به آن مجموعه تقدیم میشود.
دستگاههای با عملکرد ۸۰ تا ۹۰ درصد شایسته تقدیر شناخته میشوند که از سوی معاون استاندار و ستاد اقامه نماز استان تقدیر میشوند؛ دستگاههای بین ۶۰ تا ۸۰ درصد نیز قابل قبول و بین ۵۰ تا ۶۰ درصد واجد تذکر و توبیخ میشوند.
هرچند تاکنون چنین موردی نداشتیم که البته این به معنای خوب بودن شرایط نیست و یکی از نقاط ضعف است که باید از سوی استانداری انجام شود؛ البته ستاد اقامه نماز نیز در قالب شورای اقامه نماز استان به ریاست استاندار میتواند بحث تشویق و یا توبیخ را در دستور کار قرار دهد.
مجموع میانگین عملکرد دستگاههای استانی نیز ۵۰ درصد نمره ارزیابی هر وزارتخانه را شامل میشود که پس از تجمیع با نمره خود وزارتخانه به عنوان عملکرد نهایی آن جمعبندی و ابلاغ میگردد و در مجموع دستگاهها بر اساس این ارزیابی سالانه میتوانند عملکرد و نقاط قوت و ضعفشان را بررسی نمایند؛ همچنین پیشرفتها و پیشنهادهای ستاد اقامه نماز برای رفع کاستیهای احتمالی در چارچوب این ارزیابی ابلاغ میشود.
ایرنا: شرایط دستگاههای اجرایی استان اردبیل در آخرین ارزیابی ستاد اقامه نماز چگونه است؟
عبدی: چنان که مورد اشاره قرار گرفت، ارزیابی سال ۱۴۰۲ از سوی ستاد هنوز به پایان نرسیده است ولی در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ دستگاه تشویق ویژه داشتیم که بالای ۹۱ درصد برنامهها را انجام داده بودند؛ ۲۲ دستگاه که ارزیابی عملکردشان بین ۸۱ تا ۹۰ درصد بود، شایسته تقدیر شدند و سایرین هم قابل قبول بودند و تنها دو یا سه مورد در حد تذکر داشتیم که علت آن بیشتر وارد نکردن اسناد یا به حد نصاب نرسیدن عملکردشان در سامانه سجاده بوده است.
در مجموع حدود ۸۰ دستگاه جز نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی فعال در استان اردبیل که به صورت کشوری پایش میشوند و در ارزیابی ما نیستند، سایر دستگاهها در این چارچوب پایش میشوند؛ البته با آن مجموعهها نیز همکاریها و برنامههای مشترکی در طول سال داریم.
ایرنا: در خلال صحبتهایتان به برنامههای آموزشی مشترک ستاد اقامه نماز اشاره کردید؛ منظورتان از آموزش چیست؟
عبدی: آموزش معلمان پایه سوم دختران که در سال سوم در واقع مکلف میشوند باید در بحث نماز از جمله صحیح خواندن و احکام نیازمند آموزش هستند حتی روشهای انتقال آموزش خواندن نماز در قم مرکز تخصصی داریم که استاد استادان ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساعت آموزش تخصصی دیدند و برای این آموزشها از آن نیروهای متخصص استفاده میکنیم ، همین دورههای مشابه آموزشی برای معلمان پایه هشتم و دهم پسران را هم داریم.
برنامههای آموزشی هم برای مدیران مدارس ابتدایی متوسطه اول و دوم پسرانه برگزار میشود تا هم مفاهیم آثار نماز و هم شیوه دعوت به نماز طرح شود ، در کنار اینها آموزش امامان جماعت مدارس را داریم که باید به روز باشند تا در شرایط کنونی که شبهههایی مطرح میشود بتوانند پاسخگو باشند.
حتی برای آموزش خانوادهها هم ستاد برنامه دارد که البته بیشتر آن در آموزش و پرورش متمرکز است ، در مجموع موفقیت وقتی حاصل میشود که همسویی خانواده و آموزش و پرورش را شاهد باشیم وگرنه دچار مشکلاتی خواهیم شد که برخی از آن را همین الان هم شاهدیم.
کودکان امروز با کودکان گذشته فرق دارند و از این رو اگر خانوادهها درست آموزش ببینند از بسیاری مفاسد آسیبها و شبهههایی که از سوی دشمن مطرح میگردد جلوگیری میشود ، در همین راستا خانوادههای زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی و خانواده کارکنان مربیان آموزشی مهد کودکها به طور حتم از این آموزشها برخوردار میشوند.
برنامههای ستاد اقامه نماز به مرکز استان محدود نیست و در نقاط مختلف از خورش رستم تا اصلاندوز شمالیترین نقطه استان برنامه اجرا میشود و تلاش میشود به رفع شبهههایی که در بین دانشآموزان ایجاد میگردد کمک شود.
ایرنا: وضعیت اردبیل را در مقایسه با سایر استانها چگونه ارزیابی میکنید؟
عبدی: با اینکه یک ششم آیات قرآن کریم در مورد نماز است و در نهایت منویات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری مبنی بر برپا کردن نماز در جامعه و به ویژه توجه به نماز اول وقت و برپایی نمازجماعت در مسجدها بوده، واقعیت این است که با وجود همه تلاشهای انجام شده همچنان در این زمینه در کشور ضعف داریم و در استان هم هنوز ضعفهایی کم و بیش وجود دارد.
با این وجود بر اساس ارزیابی و نمره سالانهای که ستاد اقامه نماز کشور به استانها میدهد، اردبیل با همه مشکلها و کاستیها در چند سال گذشته جزو تشویقیهای ستاد مرکزی بوده و همواره حائز رتبههای برتر شده است؛ استان اردبیل در مجموع در بحث نماز توانایی و ظرفیت بسیاری دارد اما ضعف در همافزایی مانع بروز و ظهور مناسب آن شده است.
ایرنا: منظور از فقدان همافزایی چیست؟
عبدی: ستاد اقامه نماز دستگاه اجرایی نیست و ردیف اعتباری ندارد؛ از این رو نیازمند حمایتهای ویژه استانی است اما با این وجود در اردبیل بر خلاف سایر استانها تاکنون کمک خاصی به این ستاد انجام نشده است؛ ولی با این وجود تلاش کردیم اجرای برنامهها در سطح استان توزیع مناسبی داشته باشد و در برخی برنامهها از استادان بومی استفاده شود.
برای نمونه در یکی از جشنوارههای سراسری با وجود اینکه استان اردبیل از نظر کمیت شرکتکنندگان شرایط خوبی نداشت، اما از بین ۲۴ برگزیده جشنواره ۶ نفر از استان اردبیل انتخاب شدند ، یا هنرواره طراحی پوستر نماز از جمله ابتکارهای ستاد اقامه نماز استان اردبیل بود که ابتدا قرار بود در سطح استان و سپس منطقه برگزار شود اما در نهایت به برنامهای ملی تبدیل شد ولی با این وجود جز چند دستگاه از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و صدا و سیما همکاری و همراهی خاصی از سوی سایر دستگاهها مشاهده نشد و با اینکه اثرهایش هنوز هم مورد استفاده بوده و حدود ۳۰ برگزیده داشت، در نهایت مجبور شدیم نمایشگاهی مجازی برایش در تهران برپا کنیم.
ایرنا: چند بار به اجلاس سالانه نماز اشاره کردید؛ این اجلاس چه اهمیتی دارد؟
عبدی: ۳۰ اجلاس سراسری نماز تاکنون برگزار شده است و اهمیت اجلاس موضوع را از آنجا میتوانیم بفهمیم که به این نکته توجه داشته باشیم، اجلاس نماز تنها اجلاسی است که مقام معظم رهبری هر سال برایش وقت میگذارند و به آن پیام میفرستند و به نظر اینجانب پیام رهبر معظم انقلاب در اجلاس سیزدهم و دستورالعملی که برای سه دستگاه داشتند، از همه مهمتر بود.
نکته کلیدی پیامهای مقام معظم رهبری به اجلاسهای سراسری نماز شامل رویکردی با نگاه به نسل جدید و نقش خانواده، مدرسه، دانشگاه و مسجد در تربیت فرزندانی نمازخوان است که به نظر من با این رویکرد مشکلات جامعه به طور حتم کاهش خواهد یافت.
ایرنا: محور و تمرکز فعالیتهای ستاد اقامه نماز استان چیست؟
عبدی: چنان که مورد اشاره قرار گرفت برخی دستگاهها فرهنگی، برخی فرهنگی-آموزشی، برخی فرهنگی-اجتماعی و برخی فنی-اجرایی هستند که بر اساس این تقسیمبندی تفاهمنامهها به امضا رسیده است؛ بر همین مبنا عمده کار ستاد بر آموزش و پرورش متمرکز است، چرا که آموزش و پرورش به عنوان حلقه اصلی قضیه به شمار میرود و اگر به واقع بخواهیم جامعه نجات یابد و بیش از پیش اهل نماز شود، باید کار را از آموزش و پرورش آغاز کنیم. همچنین سایر مرکزهای آموزشی و دانشگاهی که برای آنها نیز برنامههای خاص و تخصصی از جمله آموزش معلمان، طلاب و روحانیون را داریم.
آموزش دانشجویان، دانشگاهیان، فرهنگیان و همچنین آموزش روشهای آموزش و تبلیغ نماز به معلمان آینده از دیگر برنامههای در دست اجرای این ستاد است و بر اساس تفاهمنامهای که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم، با کانونهای فرهنگی هنری مساجد نیز برنامههای مشترکی مانند آموزش اعضای هیات مدیره کانونها را در حال اجرا داریم.
مسابقههای مرتبط با بحث نماز علاوه بر آن در بحث تبلیغی در فضای مجازی انواع فرآوردهها تولید و نشر میشود ، رسانهها نقش اساسی در تبلیغ و اطلاع رسانی دارند و اگر هوشمندانه و با صداقت باشد مثبت و اثربخشتر خواهد بود
ایرنا: جایگاه فریضه نماز را با توجه به شرایط کنونی جامعه چگونه ارزیابی میکنید؟
عبدی: الان مشکلاتی در جامعه داریم مانند اینکه به احکام دین کمتر پرداخته میشود و بیشتر مسائل سیاسی و اقتصادی مورد توجه است ، یکی از محورهای دغدغه ستاد اقامه نماز است و نامگذاری سال جاری از سوی ستاد نیز نشان دهنده همین مساله است.
واقعیت این است که دستگاههای آموزشی و فرهنگی کمکار هستند و پیگیری از سوی مسئولان مرکز اگر نباشد در واقع کار خاصی در این زمینه صورت نمیگیرد ، اگر در حال حاضر هم تفاهمنامهها را داریم و اجرای برنامههایی را شاهد هستیم نتیجه پیگیریهای ستاد اقامه نماز است و اگر ما به سراغشان نرویم کسی به سراغ ما نمیآید و یا پرسشی صورت نمیگیرد که برای مثال چرا فلان برنامه اجرا نشد.
همان طور که پیشتر اشاره شد، عمده پیگیری ستاد در مورد بحث نماز توسط مسئولان دستگاههای فرهنگی است وگرنه ورود مستقیمی به بحث مسجدها نداریم اما از طریق دستگاههایی مانند اوقاف مسائل را در سطح کلان پیگیر هستیم.
ایرنا: یکی از انتقادها همخوانی نداشتن برنامهها با شرایط کنونی و نیازهای نسل امروز است؛ در این مورد چه پاسخی دارید؟
عبدی: باید به این مساله توجه داشت که خانوادههای امروزی هم مانند قدیم نیستند ، فرزندان امروز در خانوادهای بزرگ میشوند که در کنارشان والدینی هستند که به احتمال زیاد نماز نمیخوانند و از این رو فرزندانشان به جای اینکه در فضایی مانند مسجد رشد کنند با آن بیگانه میشوند.
از سوی دیگر شاهد گرایش به فضای مجازی و گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی هستیم که این امر در چند سال شیوع ویروس کرونا که با تعطیلی مدارس و آموزش از راه دور همراه بود موجب سوق یافتن بیش از پیش کودکان نوجوانان و جوانان به فضای مجازی و در نتیجه تبعات سیبهای ناشی از استفاده از این فناورییها بدون توجه به مسائل فرهنگی بود.
فضایی که در عمل مدیریت محتوا در آن امکان ندارد و بدتر از آنکه خانوادههایی داریم که در آن والدین حتی با با نحوه استفاده از تلفن همراه آشنا نیستند اما فرزندانشان چند متر آن طرفتر با افرادی در آن سوی دنیا در ارتباط مستقیم هستند بدون اینکه والدین در جریان باشند فرزندشان به چه کاری مشغول است؛ اینها در شرایطی است که ما با بحث فقدان محتواهای جذاب دینی و فرهنگی از نظر کمی و کیفی روبرو هستیم و انتظار میرفت دست کم دستگاههای متولی پیگیر موضوع باشند.
ستاد اقامه نماز خطا را به طور کامل احساس نموده ریشههای آن را شناسایی کرده و در این مرحله انتظار میرود با همکاری و همافزایی عوامل و دستگاههای مرتبط زمینه به صورت ریشهای کار شود.
الان رسانهها از جمله صدا و سیما برنامهها و سریالها در بحث نماز آنچنان که باید و شاید ندارد یا سایر دستگاههای فعال فرهنگی انتظار میرود در این زمینه فعالتر باشند تا شاهد نماز جماعت و اقامه نماز اول وقت بیش از این در سطح جامعه و به ویژه مساجد باشیم.
ایرنا: چه عاملهایی را در این بحث موثر میدانید و نقش هر یک را چگونه میبینید؟
عبدی: البته که در بحث نماز خانواده عنصر اول است و عنصر دوم مدرسه و سپس دانشگاه و مسجد مدنظر است که اگر همه اینها در سطحی خوب و همسو حرکت کنند جامعه نمازیتر میشود و نمود بیشتری خواهد داشت.
جز برخی جوانان که بعضا دچار برخی شبههها و مشکلات عقیدتی میشوند بیشتر افراد نماز میخوانند اما اینکه همانند گذشته شاهد برگزاری نمازهای جماعت و اول وقت در سطح مساجد باشیم، شرایط تغییر کرده است.
ایرنا: اجازه بدهید این موضوع را نپذیرم، چون مشاهدهها موید این مساله نیست.
عبدی: در دورهای قبول دارم اما خوب شرایط به تدریج تغییر کرد؛ ابتدا فقط سه مورد اقامه نماز صبح در اردبیل از جمله در مسجد میرزا علیاکبر مرحوم و مسجد محله حافظ داشتیم اما با اقدامهایی که صورت گرفت در سال نخست به ۶۲ مورد رسید و با پیگیریهایی که کردیم در ۲ سال به ۲۱۸ مورد افزایش یافت.
ایرنا: لطفا به دیگر فعالیتهای این ستاد از جمله در بحث ساخت مسجد نیز اشاره بفرمایید.
عبدی: از دیگر اقدامهایی که در ستاد اقامه نماز پیگیری میشود، در بحث مسجدسازی و همراهی با مجمع خیرین مسجدساز است؛ از جمله عملکرد ستاد اقامه نماز استان اردبیل در این زمینه دریافت کمک از ستاد مرکزی برای ۵۴ مسجد واقع در مناطق محروم و روستایی استان با میانگین ۱۰۰ میلیون ریال است که البته ارقام حدودی بوده و برای نمونه مسجدی داشتیم که ۱۰۰ میلیون ریال کمک گرفته یا مسجدی مانند مسجد روستای گروزان از توابع بخش کلور چندی پیش حدود ۲۰۰ میلیون ریال به حسابش واریز شد.
اگر دستگاههای اجرایی، کارمندان دستگاهها یا سایر قشرها تمایل داشته باشند، به صورت خودجوش میتوانند در این امر خیر مسجدسازی با ستاد اقامه نماز و خیرین مسجدساز استان همراه شوند و کمکهای خود را به حساب مربوطه واریز نمایند.
از دیگر برنامههای محوری ستاد اقامه نماز نظارت و پیگیری شرایط نمازخانههای واقع در مجتمعهای خدمات رفاهی و همچنین نمازخانههای بینراهی است؛ مسئول ستاد نیز به عنوان عضو ستاد اجرایی سفرهای نوروزی و تابستانی و مسئول کمیته نمازخانههای بینراهی است و بر این اساس هر سه ماه یک بار شرایط نمازخانههای بینراهی بررسی و کاستیهای احتمالی به دستگاههای مربوطه ابلاغ میشود.
ایرنا: با توجه به شعار سال ۱۴۰۳ که جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، ستاد اقامه نماز چه اقدامی در راستای تحقق این شعار در برنامه دارد؟
عبدی: شعاری که بر این اساس ستاد اقامه نماز تعیین کرده «آموزش معارف نماز برای همه» است و رویکرد ستاد در سال ۱۴۰۳ فراهم کردن ظرفیتهای فراگیر آموزشی برای تعلیم معارف نماز به همه اقشار جامعه است و اگرچه رویکرد اصلی شعار سال تحقق بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی بوده ولی این ستاد به عنوان یک نهاد برگرفته از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحت اشراف دفتر مقام معظم رهبری نقش و نسبت خود را با تحقق شعار سال تعیین کرده است و با استعانت از خداوند متعال در سال جاری تلاش خواهد شد با بسیج همه امکانات و ظرفیتها نیز بهرهگیری از مشارکت و همراهی سایر مرکزهای علمی، آموزشی و تبلیغی زمینه برخورداری همگان از معارف نورانی نماز را فراهم کنیم.
در این راستا از خانوادهها و پدران و مادران علاقهمند به فراگیری مهارتها و شیوههای فرهنگسازی نماز در خانواده و روشهای دعوت فرزندان به نماز تا معلمان و مربیان مدرسهها که داوطلب فراگیری مهارتهای ایجاد انس کودکان و نوجوانان و شیوههای جذب به نماز و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهههای همچنین اعضای هیات علمی دانشگاهها که به دنبال کسب مهارتهای تخصصی در گفتمانها و کرسیهای نقد و نظر دانشجویی پیرامون معارف نماز در دانشگاهها هستند و حتی مدیران و مسئولان دستگاههای اجرایی که تمایل به فراگیری روشهای فرهنگسازی نماز در محیط کار داشته باشند، مخاطب برنامههای آموزشی ستاد بودهاند و خواهند بود.
حتی در زمینه ارائه آموزشهای تخصصی به طلاب و روحانیون با موضوع شیوههای تبلیغ معارف نماز در مسجدها، مدرسهها، دانشگاهها، ادارهها، پادگانها و سایر مرکزهای آموزشی، کارخانهها و مرکزهای صنعتی نیز آمادگی ارائه آموزشهای عمومی و تخصصی وجود دارد.
ایرنا: اهمیت نماز به ویژه تبیین و ترویج این فریضه در بین نسل جدید چیست؟
عبدی: مقام معظم رهبری در اجلاس گذشته پیامهایی را خطاب به مدیران ارشد نظام بیان فرمودند که در اغلب آنها به اصل اقامه نماز و فرهنگسازی برای نماز و توجه به نماز نسل نو عنایت شده است؛ در واقع در باب نماز یک منظومه فکری، فرهنگی و جامعی در خلال پیامهای مقام معظم رهبری ارائه شده که به طور کامل چراغ راهی برای دستاندرکاران، مجریان، هم مسئولانی مثل ما و هم برای اهل فرهنگ و مسئولان فرهنگی و کسانی که به مسائل اجتماعی نگاه جامعهشناسانه دارند، بسیار راهگشا است.
مهمترین راه برای حفظ جامعه و صیانتبخشی به جامعه به ویژه برای جوانها در مقابل آسیبهای اجتماعی نماز و کارکردهای نماز است؛ امروز توجه به نماز رمز استقلال، آزادی و برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هجمههایی که امروز به دین، به نماز و اهل نماز میشود این موضوع را نشان میدهد که نماز امروز به مساله محوری تبدیل شده است و برای برونرفت از مشکلات کنونی هیچ شکی نیست که یکی از راهکارهای بسیار مهم توجه به نماز و توسعه فرهنگ نورانی نماز در همه سطوح جامعه اسلامی است.
ایرنا: ستاد اقامه نماز در این سالها چه دستاوردی داشته و با توجه به مسائلی که مورد اشاره قرار گرفت، چه پیشنهادی در مورد تبلیغ و ترویج فریضه نماز در بین نسل جوان دارید؟
عبدی: دستاوردهای ستاد از جمله شامل خدماتدهی آموزشی و فرهنگی به دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت در مدرسهها و دانشگاهها و فعالان نماز در دستگاههای اجرایی و سایر گروههای موثر و اقشار کمبرخوردار حاشیه شهرها، روستاها و مناطق عشایرنشین است؛ همچنین ستاد اقامه نماز در طول این ۳۰ سال با تولید و انتشار بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب تخصصی در زمینه نماز و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری گوناگون مانند مسابقهها، جشنوارهها و پویشهای سراسری گامهای موثری در زمینه ترویج فرهنگ نورانی نماز برداشته است.
آموزش همگانی نماز و توجهبخشی به موضوع نماز با انتشار محتواهای نمازمحور در رسانهها و شبکههای اجتماعی، ساخت و بهسازی و تجهیز مسجدها و نمازخانههای بین راهی از طریق نظارت و پیگیری ایجاد مرکز تخصصی نماز و تربیت مدرسان بومی نماز در استانها از دیگر اقدامهای صورت گرفته در این راستا است.
اما از مهمترین مسالههایی که میتواند برای جذب حداکثری جوانها کارکرد تبلیغی و رسانهای داشته باشد، عملکرد اهل نماز و عملکرد مدیران است؛ هرچه مدیران صحت عمل و عملکرد درستی داشته باشند، جاذبه بیشتری را برای جوانها ایجاد میکنند و در واقع این را به خود و همه مدیران و مسئولان سازمانها توصیه میکنم که رفتار مدیران در هر سطحی بهترین تبلیغ برای نماز است.
نظر شما