«سبحان و ستایش» ثمره ۱۲ سال امید و کوشش

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۸
کد خبر: 85451606
«سبحان و ستایش» ثمره ۱۲ سال امید و کوشش

بیرجند - ایرنا - زوج نابارور بعد از ۱۲ سال نازایی با امید به خدا و کوشش کادر درمانی مرکز رویش بیرجند توانستند صاحب فرزندان دوقلو به نام‌های سبحان و ستایش شوند.

به گزارش ایرنا "زهرا" مادر درد کشیده‌ای است که ۱۲ سال قبل زندگی مشترک را با "محمد" آغاز کرد اما بعد هر بار بارداری ختم به سقط، امیدش از درد و رنج نداشتن فرزند پیشی می‌گرفت.

۱۰ سقط مکرر، درمان‌های متعدد، نیش و کنایه‌های مردم هیچکدام او را از رسیدن به هدفش ناامید نکرد، همه راه‌ها را تا شهرهای دور رفت اما وقتی خبر به او رسید که در مرکز استان خراسان جنوبی و ۷۰ کیلومتری محل اقامتش مرکز درمان نازایی و ناباروری رویش راه اندازی شده، امیدش تازه‌تر شد.

روزی با همسرش راهی بیرجند شد و در مرکز رویش تشکیل پرونده داد، بررسی آزمایش‌ها و تعدد سقط‌ها نشان می‌داد که راهی جز انجام جدیدترین روش درمان نازایی برای آنان نمانده پس به کمک پزشک متخصص، داوطلب تخمک‌کشی شد و چهار جنین از او ذخیره شد.

تابستان سال قبل ۲ جنین برایش منتقل شد و با مثبت شدن آزمایش بار دیگر نور امید به دل او و همسرش تابید.

«سبحان و ستایش» ثمره ۱۲ سال امید و کوشش

۹ ماه انتظار شیرین برای به دنیا آمدن دوقلوها همچون برق و باد گذشت و بالاخره در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ «سبحان و ستایش» چشم به روی این جهان گشودند تا چراغ خانه زهرا و محمد روشن شود.

سنگ تمام رویش برای دوقلوهای خوسفی

زهرا در چهل‌روزگی فرزندانش دوباره میهمان مرکز درمان ناباروری رویش می‌شود و این گونه فرصت کوتاهی برای گفت و گو با او برای خبرنگار ایرنا فراهم شد.

این مادر ۳۹ ساله از رنج‌های ۱۰ بار سقط خود در ۱۲ سال گذشته گفت و اظهار کرد: هرگز از فرزنددار شدن ناامید نشدم و همیشه امید داشتم که بالاخره یک روز جواب خواهم گرفت، برای همین همواره به خدا توکل کردم.

وی افزود: قبلا یک مرحله عمل IVF ناموفق در یکی از استان‌های همجوار انجام دادم و بعد از راه‌اندازی مرکز ناباروری در بیرجند تصمیم گرفتیم یک بار هم درمان را در منطقه خودمان ادامه دهیم که الان صاحب یک دختر و پسر شدم لذا امیدوارم خدا جبران زحمات کادر درمان این مرکز را عطا کند.

زهرا خوشحالی دوران بارداری سبحان و ستایش را غیرقابل وصف دانست و گفت: روزی که با بچه‌ها به خانه رفتیم حدود ۱۰۰ نفر میهمان منتظر آمدن ما بودند و شب به یادماندنی را با ما به شادی نشستند.

وی یادآور شد: اگرچه آن ۱۲ سال بسیار سخت گذشت اما الان شادی و نشاط به خانه ما رسیده و توصیه می‌کنم که زوجین هرگز در روند درمان ناامید نشوند.

«سبحان و ستایش» ثمره ۱۲ سال امید و کوشش

این بانو با اعلام رضایت از خدمات مرکز رویش در بیرجند افزود: علیرغم گرانی‌ها اما هزینه‌های این مرکز زیاد بالا نبود و با اینکه از قشر کارگر هستیم توانستیم آن را تامین کنیم.

افزایش دوقلوزایی با اقدامات درمان نازایی

فلوشیپ نازایی و فوق تخصص زنان و زایمان در بیرجند هم گفت: مرکز رویش وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را شروع کرد اما آن زمان آمار درستی از میزان نازایی زوجین نداشتیم زیرا به خاطر نبود مرکز و فلوشیپ، بیماران به استان‌های اطراف ارجاع می‌شدند.

دکتر آزاده خزاعی افزود: همزمان با افتتاح این مرکز شناسایی زوجین نابارور از طریق اطلاع رسانی در مراکز بهداشتی استان شروع شد که توانستیم درمان‌های ابتدایی را انجام دهیم.

وی گفت: از سال ۱۴۰۰ با جذب ۲ نیروی فلوشیپ نازایی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، فعالیت مرکز در سطح پیشرفته‌تر شروع شد.

این فوق تخصص زنان و زایمان درمان‌های پیشرفته مرکز رویش را شامل آی. وی. اف و میکرواینجکشن عنوان کرد که از ۲ سال گذشته شروع شد و افزود: بسیاری از بیماران بعد ۱۰ یا ۱۲ سال رنج ناباروری از روستاهای دورافتاده و مرزی به این مرکز مراجعه کرده و جواب گرفته اند.

خزاعی با اشاره به اینکه درمان نازایی نیازمند مراجعات متعدد و آزمایش‌های مکرر است افزود: این مشکل در مرکز رویش به خوبی رفع شده لذا زوجین با مسافت‌های نزدیک به مرکز استان مراجعه کرده و اقدامات درمانی برای آنها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر درمان، بسیاری از اقدامات تشخیصی زوجین انجام می‌شود و پیگیر انجام عمل‌های پیشرفته‌تر هم هستیم که نیاز به تجهیزات بیشتری دارد.

۷۰ تولد زنده در یک سال گذشته

فلوشیپ نازایی در خراسان جنوبی به انجام آزمایش‌های اسپرموگرام و ویزیت اورولوژی در مرکز رویش اشاره کرد و گفت: از سال ۱۴۰۲ که اوج مراجعه بیماران و درمان‌ها بوده، حدود هفت هزار مراجعه کننده داشتیم که آمار نسبتا زیادی محسوب می‌شود لذا موارد مثبت و اطلاع رسانی باعث افزایش مراجعه شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته، ۷۰ تولد زنده داشتیم که خبر امیدبخشی برای زوجین است تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ تا امروز حدود ۲۴۰ تولد زنده ماحصل درمان‌های مختلف بوده که عدد امیدوار کننده است و با توجه به شرایطی که دانشگاه علوم پزشکی فراهم کرده، امیدواریم رو به پیشرفت باشیم.

خزاعی یادآور شد: آمارهای موجود در مرکز رویش بیرجند معادل استانداردهای کشوری و مراکز مجاور است.

وی اظهار کرد: البته اینکه بیمار می‌گوید در بیرجند نتیجه می‌گیریم به معنای آن نیست که لزوما درمان با کیفیت بالا ارایه می‌شود بلکه زوجین استرس کمتری دارند لذا همین مسئله به روند درمان کمک می‌کند.

این فوق تخصص نازایی با اشاره به مشکل پدر و مادر دوقلوهای خوسفی افزود: این زوج زمان مراجعه ابتدا امیدواری چندانی نداشتند زیرا ۱۰ مورد سقط برای هر زن ناراحت کننده است اما در اقدامات انجام شده متوجه شدیم بر اثر سقط‌های مکرر و کورتاژهای متعدد، رحم بیمار آسیب دیده لذا درمان آی وی اف انجام و چهار جنین تشکیل شد.

وی با بیان اینکه قابلیت فریز جنین تا ۱۰ سال در این مرکز فراهم شده است گفت: آمار دوقلوزایی از سال ۱۴۰۰ در استان افزایش یافته و یکی از علل عمده آمارهای چندقلویی درمان‌های ناباروری است اگرچه این نوع بارداری‌ها نیازمند کنترل دقیق تر است اما خانواده‌ها خوشحالی بیشتری دارند.

زوجین نابارور زیر چتر حمایت بیمه‌ای

مدیر مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی گفت: مرکز رویش از سال ۱۳۹۵ تاسیس شد و ابتدا خدمات پایه ارایه می‌شد که با گسترش خدمات، ۲ فلوشیپ ناباروری پس از فارغ التحصیلی برای تکمیل چرخه خدمات مرکز درمان ناباروری در بیرجند برگشتند لذا با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لقاح مصنوعی (IVF) نیز در کنار سایر روش‌ها انجام می‌شود.

«سبحان و ستایش» ثمره ۱۲ سال امید و کوشش

ابوالفضل جوان با بیان اینکه با توسعه بخش‌های مختلف اکنون خدمات درمانی در سه سطح IUI (تلقیح داخل رحمی اسپرم)، IVF (لقاح خارج رحم) و میکرواینجکشن ارایه می‌شود اظهار کرد: این مرکز دارای سه بخش کلینیک تخصصی سرپایی، آزمایشگاه و اتاق عمل بوده و آزمایشگاه آن نیز شامل ۲ بخش آندرولوژی و آمبریولوژی است.

وی گفت: اکنون تعداد انتقال‌ها افزایش پیدا کرده و سیاست دانشگاه علوم پزشکی نیز بر پشتیبانی و گسترش خدمات مرکز رویش است.

مدیر مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از اواخر مهر سال گذشته با توجه به قانون جوانی جمعیت و حمایت دولت سیزدهم، خدمات ناباروری در حمایت بیمه قرار گرفت که کاهش پرداختی از سوی بیماران را شاهد هستیم چون مشکل اصلی بیماران هزینه‌های ناباروری است.

وی عنوان کرد: براساس سیاست‌گذاری انجام شده بسته‌های خدمتی اعمال شده و پرداختی بیماران نسبت به مراکز خصوصی کاهش یافته است لذا اکثر خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز در این مرکز انجام می‌شود مگر موارد خاص که به سایر مراکز ارجاع می‌کنند.

جوان، گسترش فضای فیزیکی با توجه به افزایش مراجعات را ضروری دانست و گفت: برق اضطراری مرکز ناباروری رویش هم تامین شده که زمینه خوبی برای انجام عمل‌ها است.

وی با بیان اینکه تجهیزات تکمیلی برای عمل لاپاراسکوپی مورد نیاز است افزود: تسهیلات ناباروری از سال ۱۴۰۱ مطرح شد که توانستیم مجوز ۸۰۰ مورد تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی را برای بیماران خاص خراسان جنوبی اخذ کنیم و از این تعداد ۴۰۰ مورد تسهیلات به زوجین نابارور تعلق گرفت که بازپرداخت پنج ساله و با سود چهار درصد دارد.

مدیر مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ خدمات درمان ناباروری در تعهد بیمه قرار گرفته لذا بعد از ارجاع پزشک معالج و نشان دار شدن زوجین سطح تعهد بیمه نسبت به بیماران افزایش یافته پس کاهش پرداختی اعمال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این بسته خدمتی بیشتر مربوط به مراکز دولتی است گفت: تمامی داروهای مورد نیاز تهیه می‌شود لذا مشکلی در تامین داروی ناباروری نداریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha