۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۴
کد خبر: 85452961
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مردم قشم بیش از ۸۰ میلیارد ریال زکات پرداخت کردند

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۴
کد خبر: 85452961
مردم قشم بیش از ۸۰ میلیارد ریال زکات پرداخت کردند

قشم - ایرنا - رییس کمیته امداد شهرستان قشم گفت: مردم این جزیره از عید فطر امسال تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد ریال زکات واجب و فطریه به صورت نقدی و کالایی پرداخت کردند.

رضا تارک روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از این میزان ۳۵۰ میلیون ریال فطریه نقد عام، ۶۰ میلیون ریال فطریه سادات، ۱۲۰ میلیون ریال کفاره غیرعمد و ۱۹ میلیون ریال نیز کفاره عمد، ۲۵ میلیارد ریال فطریه عام کالایی و مابقی نیز زکات واجب برادران اهل سنت بوده است.

وی ادامه داد: زکات واجب و فطره جمع آوری شده طبق موازین شرعی در زمینه امور معیشتی نیازمندان، کمک هزینه های درمان، مسکن، اشتغال و کمک هزینه های تحصیلی نیازمندان هزینه می شود.

رییس کمیته امداد شهرستان قشم توضیح داد: مردم نوع دوست این جزیره پارسال ۷۰ میلیارد ریال زکات فطره پرداخت کرده بودند.

تارک اضافه کرد: این نهاد در شهرستان مرزی قشم سه هزار و ۶۴۴ هزار خانوار (هفت هزار و ۵۰۰ نفر) تحت پوشش دارد که خانواده‌ های تحت پوشش ماهیانه در مجموع ۳۰ میلیارد ریال مستمری دریافت می‌ کنند.

وی گفت: خانوارهای تحت حمایت این اداره شامل ۲ هزار و ۵۸۸ زن سرپرست خانوار (۷۱ درصد) و هزار و ۵۶ مرد سرپرست خانوار (۲۹ درصد) است که ۲ هزار و ۶۹۸ خانوار (۷۴ درصد) از آنان ساکن روستاها و ۹۴۶ خانوار (۲۶ درصد) آنها ساکن در مناطق شهری جزیره قشم هستند.

رییس کمیته امداد شهرستان قشم بیان کرد: از این تعداد مددجو ۲ هزار و ۹۸۳ خانوار (۸۲ درصد) اهل سنت و ۶۶۱ خانوار (۱۸ درصد) اهل تشیع هستند.

وی اظهار کرد: فوت شوهر (هزار و ۶۶۹ خانوار - ۴۶ درصد)، مرد سرپرست سالمند (۹۴۴ خانوار - ۲۶ درصد) و بانوان مطلقه (۶۶۴ خانوار - ۱۸ درصد) سه دلیل وابستگی خانوارهای تحت حمایت به اداره کمیته امداد این شهرستان مرزی است که سه هزار و ۲۷۷ خانوار معادل ۹۰ درصد به واسطه این سه دلیل تحت حمایت این اداره قرار دارند.

تارک اعلام کرد: این اداره حمایت از هزار و ۵۰ نفر فرزند یتیم و محسنین را بر عهده دارد که از این تعداد ۵۷۴ نفر از فرزندان ایتام و ۴۷۶ نفر از فرزندان محسنین (۵۴۶ فرزند دختر و ۵۰۴ فرزند پسر) هستند.

زَکات فِطره یا فِطریه از واجبات مالی اسلام است که در روز عید فطر پرداخت می‌شود و مقدار زکات فطره برای هر نفر، سه کیلوگرم از خوراک معمول مردم؛ مانند گندم و برنج است که معادل پولی‌ آنها را هم می‌شود پرداخت کرد.

طبق فتوای فقیهان، این زکات بر کسی واجب است که در شب عید فطر فقیر نبوده و عاقل، بالغ و هوشیار باشد و چنین شخصی باید زکات خود و نان‌خورهایش را پرداخت کند و به‌فتوای فقیهان، موارد مصرف زکات فطره، همان موارد هشت‌گانه مصرف زکات است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha